Kampanj för att stoppa fyrverkerier

Svenska Djurskyddsföreningen och Riksföreningen Stoppa Fyrverkerier för Privatpersoner har gått samman i en kampanj för att stoppa fyrverkerier för privatpersoner. "Att det fortfarande är relativt fritt att använda fyrverkerier är för mig en gåta", säger SDF:s generalsekreterare Maria Lönn.
 
Jag har sen förra året börja droga mina hästar. Året innan fick jag stå med spö och slå bort min stora eftersom han försökte ta sig över boxdörren. Det vill jag aldrig mer uppleva!

Ifjol vågade jag inte droga pga dräktig. Men hon var faktiskt lugnare än på länge, men då fick hon vara ute med sin trygga flock med hö och sen vid tolvslaget fick hon ett halvt kg havre att mumsa i sig. Oklart om det var det som hjälpte eller om det var för att matte fick lugnande. :angel:
 
Jag har varit lyckligt lottad med djur som inte brytt sig nämnvärt trots att jag bott där det smällt på rejält. Nuvarande katt springer mellan fönstren för att se där det är mest fyrverkerier :angel:
Men så har jag också tagit hand om en förtvivlad hund som slitit sig från sin ägare och sprang i panik på bilvägen, och jag tycker det är oerhört onödigt att skrämma slag på alla tama och vilda djur bara för att det är fint i en halv sekund. Så jag skriver på jag med. :)
 
Jag har skrivit under, har sett alldeles för många livrädda hundar och hästar (för att inte tala om vilda djur) för att inte göra det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Idag startar kampanjen Stoppa kvarkan, där det blir en vecka fylld med föreläsningar, quiz, poddar, diskussioner och framför allt massor...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Världsstjärnan Atlanta slog världsrekord i helgen och efteråt öppnade hästens ägare för att gästa Elitloppet till våren. Men stjärnstoet...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp