Kampen om ringen - Moria edition

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lobelia

Trådstartare
Kampen om ringen – Moria Edition

Det ser mörkt, mycket mörkt, trötta, hungriga (hoberna svältande) tar sig det sargade sällskapet till Vattnadal, till Elrond halvalvens boningar. De har förlorat ringen den enda och därmed riskerar världen att falla i Mordor och Saurons händer. Elrond skickar ut spejare i när och fjärran och nås av nyheten att allt hopp inte är förbi Kamûhl – den nyblivna kungen av Nazgûler har inte synts till, ryktet säger att han bidar sin tid i Morias mörkaste gångar, att han planerar att samla en arme av troll orcer och andra ondskans väsen för att själv ta makten över världen, men att han än så långe slickar sina sår och försöker finna anhängare.

Tiden är knapp, Elrond samlar till rådslag

Council_of_Elrond_-_FOTR.png

Efter många timmars ältande av problemet så utses de modiga män som ska försöka ta sig in obemärkta i Moria för att återta ringen.

fellowship-you-won-t-believe-what-the-fellowship-of-the-ring-cast-look-like-now.jpeg

Sällskapet börjar den långa farliga vägen mot Moria, vi hittar våra hjältar i närheten av fjället Caradhras och snön har börjat singla ner.
 
Regler

Var snälla och trevlig mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!

LL finns här för din skull å vi kan besvara era frågor. MEN, på slutet har folk blivit lite lata
clip_image002.gif
så vi kommer inte besvara självklara saker som går att hitta i reglerna eller rollbeskrivningarna om inte rollinnehavararen vill ha ett förtydligande i PM. Ni får diskutera å hjälpa varandra i tråden. Om vi har tänkt fel någonstans så kommer vi att förtydliga hur vi tänkt.

I denna lek är vi två LL – Lobelia och @Paddington , bägge av oss har samma mandat att besluta i allt som har m leken att göra. Vill ni ställa frågor, tagga oss bägge så får ni snabbare svar, det samma gäller PM (använd gärna konversationerna som vi startar).

Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får inte hänvisa teorier till det någon skrivit i anmälningstråden eller till ”hur någon brukar spela som god/ond". Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. Som hint räknas ex. ”Jag vet att XX inte är ulv”. ”Hon måste vara god”. exempel som är godkända som teorier:Jag tror inte att xx är ulv. Ser man till röststatistik, inlägg etc så…… eller

Hon måste vara god, går jag igenom hennes inlägg och läser så ser jag bla bla, har röstat ut flera ulvar osv osv.
Dvs så länge du hänvisar till röststatistik, du hittar hål/konstigheter eller ngt annat i dennes inlägg/teorier eller det är något som någon annan grävt fram som du hänvisar till så är din teori ok.

Om du är osäker, hör gärna med LL innan du postar ditt inlägg.

Det är förståeligt om ni har mindre tid vissa dagar, men ni ska teoria om minst två deltagare varje dag oavsett om ni skriver bara ett inlägg.

BOP:ar är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering och någon form av motivering måste finnas i röstinlägget, det är alltså inte okej att enbart hänvisa till tidigare teorier (se ovan)

Röster läggs i fetstil typ "Paddington röstar på Lobelia". Röster får ändras fram till deadline. Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv. Även när man ändrar rösten så måste nya rösten ha teori. Röster el röständringar där teorin kommer in i efterhand kommer inte att räknas och deltagaren kommer att varnas för missad röstning. Vid röständring utan teori kommer den tidigare rösten att räknas. Alla deltagare har en röst om inget annat specificeras.

Efter två missade röstningar och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Obs! Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL. Om du vet redan från början att du kommer missa röstning uppskattas att du informerar LL om det, annars kan du komma att kickas. LL uppskattar även om du hör av dig om du känner att du inte hinner med leken, då kan LL försöka hitta en ersättare

Vinstvillkor:
Onda vinner när onda är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.

Övrigt:
Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!

Det är tillåtet att spöka i tråden, men begränsa mängden och använd OT-färg. Döda spelare får inte kommentera spelet på ett sätt som kan uppfattas som teoriande.

Brott mot reglerna kommer beroende på omfattning att innebära att andra sidan kompenseras eller att man riskerar att kickas från leken.

LL bestämmer.

Och viktigast av allt: Kom ihåg att detta är en lek, det ska vara kul att leka!
 
Specialroll Ringbärare/Ringen.

Det finns en ring med i spelet, den kan aldrig dö utan dör bäraren så vandrar ringen vidare. En av de som var närvarande vid käket/lynchen får ringen, vem avgörs genom lottning (LL lottar). Ringens egenskaper ärvs av nästa ringbärare. I spioninfon kommer det att stå exempelvis "Gandalf hittar ringen". Ringens DL är på natten och övergår ringen till annan bärare så ska egenskaperna användas vid den närmsta natt DL.

Ringen är mäktig och ger sin ägare fem paket att använda själv vid närmsta tillämpliga DL. Full spioninfo (dagDL), extraröst (Natt DL), Trolla till groda (Natt DL nämns i DagDL uppdateringen men inte vem)-grodan skriver och teoria som vanligt men rösten räknas inte, stjäla förmåga (natt DL), stoppa käk/lynch (DagdL/natt DL).


Ringens förmåga kan inte användas av spelare som letar efter sin tvilling/sina lykompisar, då ger den istället en extra gissning.

GODA

Frodo- är en hob och gentleman från Fylke. Frodo ärvde den mäktiga ringen från sin excentriske släkting Bilbo, men blev i vår förra lek försmädligt besegrad av Khamül. Ringens inflytande har inte släppt helt, den drar honom till sig, han kan känna av den. Har ringen samma ägare den i 3 speldygn så lyckas han spåra den (får veta vem som är ringbärare för stunden) och kan därefter följa eventuella ägarbyten.

Pippin-Merry är nyfikna själsfränder – nästan som tvillingar. Pippin är nyfiken och kan ibland inte hålla fingrarna i styr vilket kan leda till upptäckter av hemligheter, men leder också ofta till olycka.
Spionlärling-Pippin– får 1-3 spionrader (Max 1/3 av de totala avrundat uppåt - en lottad resten utvalda), Pippin är ingen expert på att spionera och lyckas mest snoka rätt på mindre viktiga saker men ibland briljerar han.
Merry är den förnuftiga i radarparet och har fullt sjå med att hålla koll på sin företagsamma vän.
Tvillingar

Boromir– Äldsta son till Denethor II rikshovmästare av Gondor. Boromir är stolt och maktlysten, har ett häftigt humör och handlar ibland före han tänker. Han är också en ärlig och en sann vän. Boromir är fysiskt stark och överlever en lynch eller ett käk.

Sam– Frodos trädgårdsmästare, har dock farit illa under färden och är inte längre ett extra gott byte för ulvarna. Sam är Frodo trogen men har i för förvirringen och mörkret tappat bort honom. Om Sam av misstag är med och lynchar Frodo blir han först deprimerad och orkar inte delta i nästa lynch, röstar och teoriar som vanligt men rösten räknas inte. Han tar dock igen det vid nästa lynch och går bärsärkagång och slår dubbelt så hårt – rösten räknas dubbelt.

Sam har även förmågan att gissa vem Frodo är, en gissning per natt/dagdl (2 gånger per dygn)

Ny rollträdgårdsmästare

Gandalf -är en mäktig trollkarl, en av Istari och kommer från västerns rike. Han tyngs av ansvaret för gruppen och vid oenighet så har han utslagsröst. Gandalf kan även stoppa en lynch. Om Gandalf är med och lynchar balrogen kommer balrogen slingra sin svans runt Gandalfs ben och dra med honom i Döden. Om balrogen är med och lynchar Gandalf kommer han att sända ut eldblixtrar som slår ut balrogen och denne följer med ner i djupet.
(dag DL)
Borgmästare

Legolas –Är alv till börd han är en mästare med bågen och en skicklig svärdsfäktare, han har också alvernas goda syn och hörsel, han ser och hör mycket som alla anda missar.
Spion (max 5 rader)

Gimli –Gimli är en lojal kamrat, och ställer upp för sina vänner i allt. Han kan välja att ta den lynchades plats, Gimli meddelar senast dag DL vem han vill byta med om denne blir lynchad. (Dag DL). Gimli kommer även dag 2 att rädda Pippin från Palantiern (en mäktig sten för kommunikation som också kan visa framtiden och det förgångna) han hittar och kan från Natt DL 2 använda den, men endast två gånger försöker han en gång till kommer han att förfalla till ondskan vilket är otänkbart för honom.
Siar-lärling –modifierad Natt DL på sia


Aragorn Är en mäktig helare det sägs att han kan väcka döda men det ryktet är överdrivet, det han kan göra är att kommunicera med döda. Den ”väckta” röstar sedan dolt under en lynch och Aragon och den döde får kommunicera under ett dygn från första meddelandet är skickat. Den döde återgår sedan till sin vila. Aragon behöver en natts vila mellan var kontakt och kan inte kontakta samma person två gånger.

Modifierad spökväckare, valfri tidpunkt.

DvärgarI Morias gruvgångar och salar har även några äventyrslystna (läs giriga) dvärgar kommit för att söka skatter som Balin (en gång kung nedom berget) kan ha lämnat efter sig.
(Byb(or))

ONDA

Troll -så stark att alla som röstat på honom vid lynch inte orkar lyncha nästa dag, undantaget är om fler än 2/3 deltar då klarar de att övermanna honom utan att bli överansträngda, sitter i lyan
Orc(er)– Sitter i lyan.
Orchkungen– sitter i lyan, har utslagsrösten om det blir lika vid lynch, övertrumfas av borgmästarens utslagsröst.
Balrog- Kan med tanken kraft påverka spelare så att den 3 (lyckade) gånger ändrar offer för förmågan, meddelar vilken spelar som ska utsättas och vilket det nya målet ska bli. Balrogen vet inte vilken förmåga han påverkar väljer bara mål och nytt offer. Om Gandalf är med och lynchar balrogen kommer balrogen slingra sin svans runt Gandalfs ben och dra med honom i Döden. Om balrogen är med och lynchar Gandalf kommer han att sända ut eldblixtrar som slår ut balrogen och denne följer med ner i djupet. Dag DL på Balrog, denne ska välja vid dag DL men förmågan som ändras kan ha vilken DL som helst.

Ex balrogen väljer att mindtwista Lobelia med nytt offer Paddington kan bli
Lobelia siar Paddington (och inte tänkta målet Cirkus)
Ulvarna (väljer man en ulv så ändrar mankäket för alla) äter Paddington (och inte tänkta offret Cirkus)
Lobelia gissar på Paddington (och inte tänkta offret Cirkus)

Mindtwisten ändrar inte förmågan utan endast offret.
Mindtwister ny roll

Khamûl Nazgûl, initial ringbärare, utanför lyan men kan varje nattDL gissa på en lyamedlem, gissar han rätt så flyttar han in i lyan och tar kommandot där. Så länge han har ringen så blir det alltså två gissningar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ringens DL är på natten och övergår ringen till annan bärare så ska egenskaperna användas vid den närmsta natt DL.

Ringen är mäktig och ger sin ägare fem paket att använda själv vid närmsta tillämpliga DL. Full sia (dagDL), extraröst (Natt DL), Trolla till groda (Natt DL nämns i DagDL uppdateringen men inte vem)-grodan skriver och teoria som vanligt men rösten räknas inte, stjäla förmåga (natt DL), stoppa käk/lynch (DagdL/natt DL).


Ringens förmåga kan inte användas av spelare som letar efter sin tvilling/sina lykompisar, då ger den istället en extra gissning.

Jag fattar inte. Egenskaperna ska användas vid närmsta nattDL, men är inte egenskaperna de som står i stycket efter? Vad innebär "full sia"? Ringbäraren siar alltså vid dagDL men extrarösten måste läggas vid nattDL? Och om den stjäl vid nattDL, då kan förmågan användas dagen eller natten efter (beroende på förmåga)?

Det kommer nog fler frågor :angel:
 
Jag fattar ungefär hälften men det är som vanligt... :angel:
Det som bekymrar mig mest är att @Habina inte är med, hon har ju nästan alltid en ny- eller nyckelroll! :D
 
Hittat!
Har dock suttit och läst roller (och regler) några gånger nu och börjar nog reda ut allt, tror jag. Men jag förstår inte heller riktigt det som @Niyama frågar om.
 
Jag fattar ungefär hälften men det är som vanligt... :angel:
Det som bekymrar mig mest är att @Habina inte är med, hon har ju nästan alltid en ny- eller nyckelroll! :D

Skönt att jag är saknad. Jag har den hemliga rollen "euforisk ny fälttävlansryttare" som innebär att jag inte behöver teoria eller rösta, men är ändå immun i både lynch och käk. Samtidigt är jag både god och ond, så jag vinner oavsett vilken sida som vinner. :D
 
har också hittat hit:)
Ska bara ut till stallet och kolla den som ska föla om 3 veckor , för tro på fan att hon fått vit mjölk samt klivit upp till 25 på reffen ikväll :eek: fick precis besked av en som hjälpt mig kolla dem ikväll att detta hänt ( imorse genomskinlig mjölk samt 15 på reffen , så det ser ju ut som något kan vara på gång!)
Måste bevaka henne lite ikväll och se hur det verkar, får återkomma senare med mina ev funderingar och frågor
 
Jag har hittat hit men i vanlig ordning är jag lite för trött för att ta in nu ikväll... :meh: Jag återkommer imorgon när jag är lite mer vaken! :D
 
Jag fattar inte. Egenskaperna ska användas vid närmsta nattDL, men är inte egenskaperna de som står i stycket efter? Vad innebär "full sia"? Ringbäraren siar alltså vid dagDL men extrarösten måste läggas vid nattDL? Och om den stjäl vid nattDL, då kan förmågan användas dagen eller natten efter (beroende på förmåga)?

Det kommer nog fler frågor :angel:

Det blev onödigt krångligt, man väljer den egenskap man vill använda vid natt DL, alltså en gång per speldygn. Egenskapen används vid närmsta DL som passar för egenskapen.

Exempel du väljer att du ska sia och vem vid natt DL men sian kan inte infalla förrän vid dag DL.
 
Jag har hittat hit men i vanlig ordning är jag lite för trött för att ta in nu ikväll... :meh: Jag återkommer imorgon när jag är lite mer vaken! :D
Just det, imorgon åker jag till Göteborg för att gå på konsert och det innebär att jag leker från luren så om jag bannar någon eller raderar tråden så kan du väl fixa? :angel:
 
Jag fattar inte. Egenskaperna ska användas vid närmsta nattDL, men är inte egenskaperna de som står i stycket efter? Vad innebär "full sia"? Ringbäraren siar alltså vid dagDL men extrarösten måste läggas vid nattDL? Och om den stjäl vid nattDL, då kan förmågan användas dagen eller natten efter (beroende på förmåga)?

Det kommer nog fler frågor :angel:

Full sia är alla händelser som sker under dygnet. Siorna annars är begränsade i antalet rader i leken.
 
Hittat hit!

Den här rollistan kräver nog ett antal omläsningar innan jag hänger med känner jag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Kampen om ringen Det är i slutet av september, en grupp småväxta ryttare närmar sig den lilla byn Bri. Ja egentligen skulle man kunna...
107 108 109
Svar
2 165
· Visningar
72 203
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp