ylvaaskersund

Trådstartare
Vilka raser ingår i gruppen "kamphundar"?

Ibland går ju diskussioner om att man ska förbjuda "kamphundar" ( vilket är ett uttryck jag inte gillar)

Är det någon som vet?

Alltid nyfiken!:D
 
Sv: Kamphund!

I grova drag doggarna och mastiffer.
(Dvs hundraser som förr i tiden användes till kamp eller tjurhetsning)

De vanligaste är väl staffordshire bullterrier, american staffordshire terrier, pitbull terrier, bullterrier, american bulldog, bulldog, etc.

Eller, om man så vill, alla hundar som liknar den här:
13_3_2009_3_51_9087_american-pit-bull-terrier-0305.jpg
 
Sv: Kamphund!

Vilka raser ingår i gruppen "kamphundar"?

Ibland går ju diskussioner om att man ska förbjuda "kamphundar" ( vilket är ett uttryck jag inte gillar)

Är det någon som vet?

Alltid nyfiken!:D

Vad sägs om den här blandningen: 50% dogo argentino, 25% dobermann, 25% pitbull?
 
Sv: Kamphund!

Enligt min erfarenhet är uttrycket "kamphund" ofta ngt som uttalas i ren okunnighet och ofta av personer som inte uppskattar hundar överlag, ras oväsentligt. Det har blivit lite utav ett skällsord.

Ofta, väldigt ofta så får jag höra att min Cane Corso är en kamphund, men jag fick även höra det om min Riesen. Så, vilken ras som ingår i gruppen "kamphundar" beror mkt på vem du frågar.

Alla raser kan tränas till kamp, i fel händer kan den snällaste Golden Retriever bli en riktig killer :(
 
Sv: Kamphund!

I grova drag doggarna och mastiffer.
(Dvs hundraser som förr i tiden användes till kamp eller tjurhetsning)

De vanligaste är väl staffordshire bullterrier, american staffordshire terrier, pitbull terrier, bullterrier, american bulldog, bulldog, etc.

Eller, om man så vill, alla hundar som liknar den här:
13_3_2009_3_51_9087_american-pit-bull-terrier-0305.jpg

Den vanligaste "kamprasen" är boxer. SKKs försök till kamplexikon är inte mycket värt då man väljer att inte ta med alla raser som har kampbakgrund, utan man tar endast med de raser som är lite mer kontroversiella. Kamphundshysterin har medfört att de andra raser som också har den bakgrunden har börjat rensa ut den informationen från sina rasklubbars hemsidor så att de inte ska dras med i kamphundsdebatten.

Vad som är en kamphund finns det olika meningar om, det finns också olika definitioner som krockar med varandra. Kamphund kan i media beskriva en vildsint hund som vill slita människor i stycken medan det i hundvärlden är en hundras med kampbakgrund.
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund!

Jag kan verkligen ha helt fel nu men jag har hört att en kamphund är en hund som låser käken när den hugger.
Så då ingår ju även tex Jack Russellterriern i detta. :O
 
Sv: Kamphund!

Fast låsa käken, det är väl en av de gamla myterna.

Däremot att de har otroligt starka käkar är jag helt med på.
 
Sv: Kamphund!

Själv tycker jag det här med kamphundsindelning är väldigt luddigt, alla hundar kan bli farliga i fel händer så varför ska bara dom med kampbakgrund drabbas? Tycker tex att Bullterrier inte hör hemma där det var väldigt längesedan som dom användes i kamp. Eller är det så att det är bättre att ha en ilsken Rottweiler än en snäll Pitbull?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 678
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 552
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp