Kamphundar

Ela

Trådstartare
Vilka raser anser ni höra till de så kallade kamphundarna? En bekant har varit och kikat på en lägenhet och där stod det i kontraktet att kamphundar ej var tilllåtna. Så nu är jag nyfiken, vilka hundar räknar man dit?
 
Sv: Kamphundar

Pittbull terrier
American staffordshire terrier
Staffordshire bullterrier

??
 
Sv: Kamphundar

Här i Göteborg räknas inte staff in i förbud om kamphund i hyreshus ( iaf av 2 hyresbolag jag haft kontakt med ).

Enbart:

American Pitbull terrier
American Staffordshire terrier

Räknas till de raser som är förbjudna :/

Så det är bara att höra med hyresbolaget vilka raser dom räknar som kamphund.

Är det alla så ryker ju Bullterriern m.f också..
 
Sv: Kamphundar

Det kanske är ett smidigt sätt att avlägsna, inte alltid, men många gånger, viss typ av hyresgäster.
 
Sv: Kamphundar

En vän flyttar in till en lägenhet där de förbjder "hundar av kamphundstyp" och där var rottweiler och doberman med....
 
Sv: Kamphundar

Vilka raser anser ni höra till de så kallade kamphundarna? En bekant har varit och kikat på en lägenhet och där stod det i kontraktet att kamphundar ej var tilllåtna. Så nu är jag nyfiken, vilka hundar räknar man dit?

Intressantast i fallet är ju såklart vad de som står bakom kontraktet räknar som kamphundar. Troligtvis ungeför "Hundar man blir rädd för."
Har fel person en mastiff eller bulldog är nog det en "kamphund" också i mångas ögon.
 
Sv: Kamphundar

Själv tror jag i många fall att hyresvärden inte själva vet riktigt vilka hundar som ska räknas dit... Kompisen hade en lite vavva så det var inget problem men jag blir ändå nyfiken, tycker det är en underlig regel.

Men om ni här på buke skulle göra en lista över alla kamphundar, vilka skulle ni då sätta där?
 
Sv: Kamphundar

En kamphund är en hund som gått kamp enligt mig. Innan dess är den en vanlig hund. Precis som en galloppör är en häst som gått löp. och en travare är en häst som gått löp. Men detta är min personliga åsikt!

Innan hunden/hästen/djuret gjort något anser jag ej man kan sätta ner dem i olika fack. Jag menar bara för att ett fullblod gått löp, behöver mna ju inte dra alla fullblod över samma kant. Detsamma gärrer hundar. Bara för att en pitbull gått kamp betyder det inte att alla gjort det. Sen hurvida vissa raser är framavlade till detta gör ju att de oftast nämns som kamp hundar.

Luddigt inlägg men jag hoppas mitt budskap gick fram.=)
 
Sv: Kamphundar

En kamphund är en hund som gått kamp enligt mig. Innan dess är den en vanlig hund. Precis som en galloppör är en häst som gått löp. och en travare är en häst som gått löp. Men detta är min personliga åsikt!

Nej, en travare är en renrasig häst av rasen svensk varmblodig travhäst, född av föräldrar av samma ras, avlad i generationer för att trava. Huruvida den kommer till tävling eller inte påverkar inte rasen det minsta.
(eller orlovtravare eller kallblodig travhäst osv ...)
 
Sv: Kamphundar

Kamphund, en definition av vad SKK anser:

Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet.
I ordet kamphund kan man innefatta alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags
kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar.

Kamphund kan alltså betyda en hund som i historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund.
En aggressiv
blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta bemärkelse.
Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig.

Hundkamper är i Sverige och flertalet länder förbjudet sedan en lång tid tillbaka. Där det förekommer är det oftast förenat med allvarlig brottslighet.
 
Sv: Kamphundar

jag tycker att alla hundar med tänder är kamphundar :banana:
 
Sv: Kamphundar

Fel ägare till en hund kan få precis vilken ras som helst att bli kamphund. Sen är det ju klart att ju mindre hund desto mindre skada blir det om den går i kamp. Och vissa raser är lättare att få till att gå i kamp än andra. Det är dessa raser/blandningar som allmänt kallas för kamphundar.
 
Sv: Kamphundar

Fast om man ska gå efter att alla raser kan bli kamphundar så blir det himla grötig?

Är det inte enklare att bara säga som så att kamphund är en hund som historiskt användts i hundkamp/tjurhets?

Ungefär den definition som SKK använder :)
 
Sv: Kamphundar

Så då är en gråhund ingen jakthund om den inte ställt en älg?
En labrador ingen fågelhund om den inte hämtat en död fågel i vattnet?
Och en border collie ingen vallhund om den inte varit i fårhagen?:confused:
Sedan kan man ju diskutera hur många generationer det behöver gå innan en ursprunglig egenskap inte längre finns kvar i en ras.
Dobermann var ju tex en betydligt skarpare hund för hundra år sedan.
 
Sv: Kamphundar

Kamphund, en definition av vad SKK anser:

Kamphund är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet.
I ordet kamphund kan man innefatta alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags
kamper, som till exempel hund- björn- och tjurhetsningar.

Kamphund kan alltså betyda en hund som i historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund.
En aggressiv
blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta bemärkelse.
Däremot kan det vara en hund som har stora förutsättningar att bli farlig.

Hundkamper är i Sverige och flertalet länder förbjudet sedan en lång tid tillbaka. Där det förekommer är det oftast förenat med allvarlig brottslighet.

Om ni håller oss till skks definition av kamphundar vilka raser kan vi då räkna dit. Jag skulle tro att det är fler raser än dom som vi vanligt vis menar med "kamphund"
 
Sv: Kamphundar

Tja några jag räknar till kamphundar är:

  • American Pitbull Terrier
  • American Staffordshire Terrier
  • Tosa Inu
  • Bullterrier
  • Staffordshire Bull Terrier
  • Bulldogg

    Nu kanske jag missat någon ras *funderar* känns så :confused::)

    Det finns nog fler Japanska kamphundar :confused:
 
Sv: Kamphundar

Shar-pei och dem, sen en hel hög från typ Sydamerika (Fila, Dogo) och typ massa småraser från små länder...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 613
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 690
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp