Bukefalos 28 år!

Magiana

Trådstartare
Ibland funderar jag på om jag skulle börja med någon kampsport. Jag har gått en halv termin på aikido och tyckte det var kul, men kom sedan av mig av olika anledningar. Jag gillar det där med att man använder motståndarens kraft till sin egen fördel.

En kompis till mig gick på karate när vi var tonåringar och ibland följde jag med till träningarna och satt på bänken och tittade på. Jag fastnade aldrig riktigt för karaten, så jag ville aldrig prova själv.

Nu skulle jag gärna vilja höra om andras åsikter om olika kampsporter, vad det var som var tilltalande med dem eller vad som inte var så kul.
 
Karate är det roligaste jag någonsin tränat och jag är så ledsen att mitt knä inte håller för det. Det ser kanske inte så roligt ut om man bara är med som åskådare, men man tränar både kondition, styrka och smidighet/rörlighet.

Sedan något som jag vet att min gamla klubb gjorde var att köra runt den första månaden med nybörjarpassen med bara urtråkig basträning för att sålla bort alla som bara var där för att lära sig kicka. Vet inte om klubbarna har samma approach idag - det var många år sedan jag var tvungen att sluta träna.
 
Krav maga skulle jag ta upp om kroppen höll. Bra och enkelt självförsvar, logiskt enligt mig. Används i lite annan variant av olika länders försvarsmakt för närstrid, men dey ärr ju inte den inriktningen som lärs ut som sport :)
 
Bujinkan budo taijutsu har jag tränat och tycker att det är helt fantastiskt roligt. Det är varierat med kast, slag, sparkar mm både med och utan vapen. Det är inte så mycket konditionsträning och styrkan kan variera mellan väldigt lite till väldigt mycket beroende på hur mycket du anstränger dig och gör teknikerna riktigt. Du vinner styrka, smidighet, liksidighet och fallträningen känns väldigt skön för rygg och axlar, åtminstone för mig som sitter mycket vid dator på dagarna. I min gamla klubb finns även några av de finaste människor jag någonsin har träffat :love:
 
Nu lär jag ju stava fel: men tae kwon do var den första sporten förutom ridningen jag fastnade för! Det enda jag lyckades fortsätta träna termin efter termin, tills jag slet av korsbandet på en träning.
Det var sjukt roligt, jobbigt, svettigt. Fick nya kompisar och klev utanför min comfort zone. Önskar jag kunde ta upp det igen..
 
Jag tränade jujutsu i flera år när jag var yngre, och jag gillade den allsidiga konditionsträningen bl.a. Den fick mig att sluta röka, eftersom jag inte orkade med träningen annars.
Det var träning minst 2 ggr/vecka för att klara uppgraderingarna. Jag fixade grönt bälte innan jag slutade, och ibland kan jag sakna gemenskapen i klubben och den sköna utmattningen efter ett hårt pass.
 
Capoeira var väldigt kul och utmanande! Men jag har alltid sneglat åt Tae kwon do, det vill jag prova nån gång. Just nu tränar jag dock ingenting... Hm, kanske borde kolla upp om det finns nån nybörjar tae kwon do i närheten! :D

Jiujitsu tränade jag i några år, var egentligen inte riktigt min stil...
 
Jag är väldigt sugen på att börja med MMA eller thaiboxning i sommar. Försöker tjata lite på både min kille och mina vänner men dom är inte lika sugna. Får väl ta och gå själv!
 
jag hade gått ut genom dörren och inte kommit tillbaka, hade aldrig orkat stå ut med dels tråkig träning och lång restid :p .. Strongt gjort tycker jag :)
 
Taekwondo tyckte jag var roligt, höll på ett halvår och slutade mest för att det var svårt att hinna med det plus ridningen.

Vill man mest ha aktiviteten så finns ju box aerobic - himla skoj! Men kanske inte riktigt självförsvar på samma sätt som kampsport.
 
Det fanns visst lite kampsporter som jag inte ens hört talas om. Jag får nog läsa på lite om dem.

Sen återstår det att se ifall jag kommer till skott med någon kampsport. Jag vill ju även hinna med löpträning och yoga, förutom ridningen, men yogan är ju rätt sporadisk hemma och behöver inte ta så lång tid. Annars har jag en timme yoga på arbetstid.
 
Det beror lite på vad du vill ha ut av kampsporten?
Ens egna uppfattning beror ju förutom själva stilen mycket på instruktören och klubben ifråga.
Själv har jag tränat judo när jag var yngre. Mycket kast och markbrottning.
Har även tränat några år kyokushin karate. Mycket slag och spark, kata (former) och kumite (sparring). Ganska "hård" stil både mentalt och fysiskt.
Själv fastnade jag ändå för ju-jutsu och har tränat både den vanligaste ju-jutsu kai och nu en mer traditionell stil. Mångsidig träning där du tränar det mesta men med inriktning på självförsvar, i de traditionella stilarna tränas det även med olika vapen (svärd, kniv, stav i olika längder m m). Har du tränat aikido kommer du känna igen en del av teknikerna i ju-jutsun, även om vi tränar dem lite annorlunda ;)
Bästa tipset är väl att du provar. Klubbarna brukar ha gratis prova på-pass i början av terminen. Vi är alla olika och bäst är att hitta den stil som passar en själv bäst :)
 
Bästa tipset är väl att du provar. Klubbarna brukar ha gratis prova på-pass i början av terminen. Vi är alla olika och bäst är att hitta den stil som passar en själv bäst :)

Det är väl bara att hoppa på prova-på-passen då och få igång kroppen igen efter julmaten och överkonsumtionen av sömn. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 156
Senast: Pratsch
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 246
Senast: lil-sis
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 198
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp