Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag och sambon har flera gånger pratat om att prova på någon slags kampsport tillsammans, eftersom det av oklar anledning är något som intresserar oss. Jag funderar nu på att ge honom något slags presentkort på detta i julklapp, men jag blir alldeles snurrig i skallen när jag läser om alla de olika typerna som finns - allt från Akido och Judo till Karate och Tae Kwon Do.

Är det någon som har lite insikt i den här världen och kan tipsa om vad som skulle passa bäst om man:

- Vill kunna gå så lite som 8-10 gånger som fullständig nybörjare utan att det känns helt bortkastat
- Vill ha något som utmanar kroppen och är ett bra träningspass
- Vill ha något som inte gör ont :o

Har du utövat någon slags kampsport i dina dar? Vilken sort, hur funkar den och vad gillade/ogillade du?

Jag har verkligen noll koll på läget, så ni får gärna rätta och underrätta mig så mycket ni bara vill om jag sagt något tokigt! Boxning och liknande kan också vara av intresse förresten - dock inte brottning (vet inte ens om det klassas som kampsport, men Wikipedia säger det).
 
Jag och sambon har flera gånger pratat om att prova på någon slags kampsport tillsammans, eftersom det av oklar anledning är något som intresserar oss. Jag funderar nu på att ge honom något slags presentkort på detta i julklapp, men jag blir alldeles snurrig i skallen när jag läser om alla de olika typerna som finns - allt från Akido och Judo till Karate och Tae Kwon Do.

Är det någon som har lite insikt i den här världen och kan tipsa om vad som skulle passa bäst om man:

- Vill kunna gå så lite som 8-10 gånger som fullständig nybörjare utan att det känns helt bortkastat
- Vill ha något som utmanar kroppen och är ett bra träningspass
- Vill ha något som inte gör ont :o

Har du utövat någon slags kampsport i dina dar? Vilken sort, hur funkar den och vad gillade/ogillade du?

Jag har verkligen noll koll på läget, så ni får gärna rätta och underrätta mig så mycket ni bara vill om jag sagt något tokigt! Boxning och liknande kan också vara av intresse förresten - dock inte brottning (vet inte ens om det klassas som kampsport, men Wikipedia säger det).

Inte jag, men min lillasyster håller på med någon form av wushu. Hon har beskrivit det som typ kampsportsdans med moves? Ingen blir skadad iaf :D Hon har mest gått på det för träningen, man övar balans, smidighet och styrka!
 
Jag älskar ju karate, har tränat det i flera omgångar man tränar kondition, styrka, balans, smidighet och även mental träning. Har tränat två olika stilar shotokan och goyu ryu. Fastän det är sparkar och slag så markerar man bara slagen, men visst händer det olyckor ibland och man råkar få en lite för hård spark emot sig men inte gör det speciellt ont (sedan får jag blåmärken väldigt lätt, men det är en helt annan sak).
 
Jag gillar aikido som träningsform. Det gör oftast inte ont. Man tränar egentligen inga anfall, bara "försvar".

Jag har lite svårt för det lite "andliga" i det och för personkulten av grundaren, det ingår i det "andliga", typ.

Men det tränar styrka och rörlighet i hela i hela kroppen och kondition i viss mån eftersom man reser sig upp från golvet så många gånger.
 
Jag tränade Hung Gar Kung Fu i många år som yngre. Älskade allt utom hierarkin inom organisationen.
Har en nära vän som är brazilian ju jutsu-instruktör och testade det första gången idag, typ brottning fast våldsamt. Tänkte lära mig lite av honom som självförsvar, ska visst vara bra för det.
Verkar också vara bra att kombinera med ridning då det ger bra träning för bålmusklerna. Och benen, trött i dom nu. 🙂
 
Har bara tränat thaiboxning men det var skitkul! Och jättebra träning för hela kroppen, koordinationen och balansen för mig som ryttare. Gillade att det var riktigt hårda pass men det kanske variera beroende på vilket ställe. Väldigt trevlig stämning också.
 
Tränade ju-jutsu som yngre. Var kul, men då jag är kort hade jag svårt att få till tekniken i kasten om det inte fanns någon i min storlek att träna med. När man sedan kunde så gick det ju att träna mot större också. Jag gillade att det var en kombination med både kast och slag/sparkar. Fallteknik är något man börjar med direkt, så det, samt lite grundläggande rörelser kommer ni säkert kunna efter några gånger.
 
Jag älskar historisk "kampsport" i form av fäktning med långsvärd och dolk (HEMA). Det är mycket personkontakt med brottning och kast, framförallt i dolk, men också mycket träning för hjärnan i fäktningen där kroppskontroll och snabba reaktioner är A och O.
 
Har tränat Kyokushin Karate och även testat på Aikido och Tae Kwon Do.

"Min" form av karate är VÄLDIGT fysisk. Fullkontakt. Extremt bra träning; balans, styrka, reaktioner, kroppsmevetenhet. Dock inget för den som är rädd för att det gör ont (dock lär man sig ta smällar på ett sätt som gör att de inte skadar, men träffar gör de). Testade även Shotokan vid ett tillfälle men det var tråkigt...

Aikido är nog mer vad ni vill ha då. Mjukare, mer tekniskt.

Tae Kwon Do tyckte jag mest var mesigt :o

Dock kan jag varna för att man kanske inte hinner lära sig väldigt mycket på 10 gånger, man behöver träna in ett nytt sätt att röra sig innan man gör roliga saker.
 
Jag tränade judo några terminer när jag var yngre, mest för att kunna ramla av hästar på ett bra sätt :angel: men tröttnade rätt fort. Det var mest fokus på just hur en ska röra sig första terminen (kanske för att vi var barn) men det känns som att det tar rätt lång tid innan en kommer igång och verkligen "tränar" så att säga och jag slutade efter typ två terminer så det blev aldrig så himla krävande eller roligt tyckte jag :)
Så tror mer på andra sporter utifrån vad ni letar efter och utifrån vad jag kommer ihåg :)
 
Jag gick en termin kickboxning för ett par år sedan, sjukt kul och man blir jävligt svettig. Gick att komma igång ganska så omgående, även om det var långt från perfektion.
 
Har tränat Kyokushin Karate och även testat på Aikido och Tae Kwon Do.

"Min" form av karate är VÄLDIGT fysisk. Fullkontakt. Extremt bra träning; balans, styrka, reaktioner, kroppsmevetenhet. Dock inget för den som är rädd för att det gör ont (dock lär man sig ta smällar på ett sätt som gör att de inte skadar, men träffar gör de). Testade även Shotokan vid ett tillfälle men det var tråkigt...

Aikido är nog mer vad ni vill ha då. Mjukare, mer tekniskt.

Tae Kwon Do tyckte jag mest var mesigt :o

Dock kan jag varna för att man kanske inte hinner lära sig väldigt mycket på 10 gånger, man behöver träna in ett nytt sätt att röra sig innan man gör roliga saker.
Hur hårt slår man varandra på träning? Oerhört svårt att besvara inser jag ju, iofs, går det att förklara så att en som inte kan slåss fattar? 😊
 
Jag följde med en kompis på ett par judo-träningar för ett antal år sedan, tyckte att det var kul och lätt att ta till sig även fast det bara blev ett par gånger. Tänker att på en 8-10 gånger borde man dessutom kunna få med sig en hel del matnyttigt om fallteknik och så utöver att det är en kul grej.
 
Hur hårt slår man varandra på träning? Oerhört svårt att besvara inser jag ju, iofs, går det att förklara så att en som inte kan slåss fattar? 😊

Alltså, i fightträning slår man så hårt man kan. Typ. Vissa regler förekommer, som tex inga slag mot huvudet, pga skaderisk. Dock är sparkar mot huvudet ok. Sen har man vadderade handskar (mest för att skona knogarna, inte så tjocka som boxningshandskar är) samt vadderade skenbensskydd (för att slippa få så ont om man tex träffar en armbåge.

Det är ens motståndares jobb att försvara sig. Man blockar (med muskler, de håller för sånt), re-direct'ar (använder motståndarens kraft mot dem/flyttar på kraften) eller tar smällen någonstans där man inte är så ömtålig. Gott om blåmärken men sällan riktiga skador.

Sen är det ju så att om man slåss mot nybörjare får man naturligtvis anpassa sig efter deras nivå! Det handlar inte om att dra ner nån på golvet och sparka skiten ur dem.

På tävling kör man poängsystem, försten till 3 hela poäng vinner.
 
Alltså, i fightträning slår man så hårt man kan. Typ. Vissa regler förekommer, som tex inga slag mot huvudet, pga skaderisk. Dock är sparkar mot huvudet ok. Sen har man vadderade handskar (mest för att skona knogarna, inte så tjocka som boxningshandskar är) samt vadderade skenbensskydd (för att slippa få så ont om man tex träffar en armbåge.

Det är ens motståndares jobb att försvara sig. Man blockar (med muskler, de håller för sånt), re-direct'ar (använder motståndarens kraft mot dem/flyttar på kraften) eller tar smällen någonstans där man inte är så ömtålig. Gott om blåmärken men sällan riktiga skador.

Sen är det ju så att om man slåss mot nybörjare får man naturligtvis anpassa sig efter deras nivå! Det handlar inte om att dra ner nån på golvet och sparka skiten ur dem.

På tävling kör man poängsystem, försten till 3 hela poäng vinner.
Oj, blev lite förvånad över att man slår så hårt man kan ändå! Använder ni hjälm?
 
Oj, blev lite förvånad över att man slår så hårt man kan ändå! Använder ni hjälm?

...Öh. Nej. Vi är väl inte fegisar...

Alltså, jag förstår att det låter fruktansvärt våldsamt, men det tar minst ett år innan man börjar vara med på fightträning. Sen övar man slag/block osv långt innan det.

Över lag så var det ändå väldigt få skador. Under de sju år jag tränade så blev det en bruten näsa (en tjej halkade och ramlade in i en vägg) och en bruten tå som var de enda allvarligare skadorna. Mkt sträng disciplin och respekt för varandra krävs.
 
Capoeira. Minimalt med kroppskontakt, lite danskänsla då det spelas till musik. Man jobbar hela tiden med böjda ben så sjukt jobbigt i början. Väldigt roligt!
 
Jag och sambon har flera gånger pratat om att prova på någon slags kampsport tillsammans, eftersom det av oklar anledning är något som intresserar oss. Jag funderar nu på att ge honom något slags presentkort på detta i julklapp, men jag blir alldeles snurrig i skallen när jag läser om alla de olika typerna som finns - allt från Akido och Judo till Karate och Tae Kwon Do.

Är det någon som har lite insikt i den här världen och kan tipsa om vad som skulle passa bäst om man:

- Vill kunna gå så lite som 8-10 gånger som fullständig nybörjare utan att det känns helt bortkastat
- Vill ha något som utmanar kroppen och är ett bra träningspass
- Vill ha något som inte gör ont :o

Har du utövat någon slags kampsport i dina dar? Vilken sort, hur funkar den och vad gillade/ogillade du?

Jag har verkligen noll koll på läget, så ni får gärna rätta och underrätta mig så mycket ni bara vill om jag sagt något tokigt! Boxning och liknande kan också vara av intresse förresten - dock inte brottning (vet inte ens om det klassas som kampsport, men Wikipedia säger det).
Jag har tränat Jujutsu något år. Det var väldigt trevligt.

Men jag förstår inte det här med inte göra ont. Vet inte riktigt någon sport som passar in på det och några blåmärken ingick allt, varje gång och om man brottades fick man ju använda muskler. Om man joggar kan man ju få ont i knät och träningsvärk, om man rider kan man ramla av. Men man får ju ingen snyting som i Thaiboxning eller måste hålla mitsar. Jag tyckte det var lite konstigt att träna mot dem som inte ville röra sig eller ta i alls. Det är ju kamp (strid, fejd, dust, fight, envig, kämpalek, drabbning, holmgång, kraftmätning; konkurrens, tävlan, tävling, match) -sport.

Så kanske någonting som är mer en och en? med kator? typ där man kanske kör en och en och kan justera så det är väldigt försiktigt?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp