Kamsporrar

josqla

Trådstartare
Hej! Nån som har koll på om sporrar med kam är godkända för dressyrträning?
Ur TR
”2.2.1. Sporrar ska vara av metall, men sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är också tillåtet.
Sporrarnas skänklar ska vara släta, svagt rundade och får inte vara vinklade uppåt. Sporrens hals/utskjutande del ska vara avrundad eller trubbig, rak eller mjukt böjd nedåt, och ska peka rakt bakåt från sporrens mitt när sporren sitter på ryttarens ridstövel.”

Kamsporrar har ju ingen hals eller utskjutande del men skänkeln är ju inte slät m tanke på kammen. Lyckas inte riktigt tolka TR i det här :idea:
 
Tycker det är tydligt, skänkeln ska vara slät, kamsporrar har inte en slät skänkel, dvs inte tillåtna.
 
”Sporrarnas skänklar ska vara släta,” = kamsporre är inte tillåten


”Sporrens hals/utskjutande del ska vara avrundad eller trubbig, rak eller mjukt böjd nedåt, och ska peka rakt bakåt från sporrens mitt när sporren sitter på ryttarens ridstövel.” = inte tillåtet eftersom utstickande delen inte pekar rakt bakåt
 
Ja jag tycker det med men blev ändå lite osäker då jag aldrig sett en sporre helt utan hals förutom just de med kam, funderade alltså på vilken typ av sporre de syftade på annars.
Å om det om att halsen ska peka rakt bakåt med, skulle inte räkna kammen som en ”hals”. Men då vet jag.
 
Ja jag tycker det med men blev ändå lite osäker då jag aldrig sett en sporre helt utan hals förutom just de med kam, funderade alltså på vilken typ av sporre de syftade på annars.
Å om det om att halsen ska peka rakt bakåt med, skulle inte räkna kammen som en ”hals”. Men då vet jag.
Googla på dummy spurs så kommer sporrar upp som är helt släta. Inte så vanligt här i Sverige tror jag.
Jag gissar på att dom skriver hals/utstickande del just för att få med dessa med kam extra tydligt. För det är ju en utstickande del av sporren
 

Liknande trådar

Dressyr Är det så att man inte får tävla med svanhalssporre?? I TR står Sporrar skall vara av metall. Sporrarnas skänklar skall vara släta...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: aramis
·
Fälttävlan Sitter och läser fälttävlans TR och blir tveksam när jag läser om sporrlängden för ponny i dressyrmomentet. Jag tolkar det som de...
Svar
0
· Visningar
4 494
Senast: pewa
·
Dressyr Så här kvällen innan tävling blev jag nojig... Sporrar med trissa, köpta på Hööks (de enkla "vanliga"...
Svar
6
· Visningar
3 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp