kan alla hästar gå distans?

Dern he´s BIG!! Du se så liten ut!
Då förstå jag....you are 1 tough cookie....a real Rubin!
5mil, då måsta det vara våren och du har minst 2x5mil och 1x8mil nu. Fanns det ingen 6mil?
Som sakt det var månge år sen jag rid distans så en del kan har andrat sig.
Som jag minns var det 2x5 - 2x8 - 2x10 - 2x12 och 16 mil. och sen 5mil pp clear round.
Det fanns 6mil for dom som hade klaret av sina 2x5 och vill börja sesongen med en 6mil innan man hoppe in i en 8mil på våren.
Hålla tummen for dig. :bump:

Numera är det olika kval för hästar och ryttare för att ta sig upp i klasserna vilket just nu innebär att min häst på pappret är kvalad för nationell 120km men inte jag, jag behöver en 80km till.
Hästar som är sex år eller äldre behöver inte gå CR utan får direkt gå på T50km med en ryttare som är kvalad till tävlingsklass.
Sex mil finns inte även om det är fullt möjligt för en arrangör att välja en sån sträcka, problemet är att den faller under samma nivå som en 80km och då kräver samma kval så den precis som 100km skulle få dåligt med starter.

Jag har valt att rida 40 och 50km till det kändes väldigt lätt, för oss fanns ingen anledning att stressa upp på 80km. Vi har gjort 3 CR40km, 1CR 50km, 2T50 och en 80km fördelade över två år.
Då ska sägas att distansen är en "hobby" för oss och det är dressyr och fälttävlan som är vår huvudsakliga inriktning.
 
Numera är det olika kval för hästar och ryttare för att ta sig upp i klasserna vilket just nu innebär att min häst på pappret är kvalad för nationell 120km men inte jag, jag behöver en 80km till.
Hästar som är sex år eller äldre behöver inte gå CR utan får direkt gå på T50km med en ryttare som är kvalad till tävlingsklass.
Sex mil finns inte även om det är fullt möjligt för en arrangör att välja en sån sträcka, problemet är att den faller under samma nivå som en 80km och då kräver samma kval så den precis som 100km skulle få dåligt med starter.

Jag har valt att rida 40 och 50km till det kändes väldigt lätt, för oss fanns ingen anledning att stressa upp på 80km. Vi har gjort 3 CR40km, 1CR 50km, 2T50 och en 80km fördelade över två år.
Då ska sägas att distansen är en "hobby" för oss och det är dressyr och fälttävlan som är vår huvudsakliga inriktning.
Tack for den information, nu är det lätter att hänga med.
Så när är första tävling?
 
H
Tack for den information, nu är det lätter att hänga med.
Så när är första tävling?
Han gjorde tyvärr illa en hov för en månad sedan så vi har fått skjuta upp årsdebuten (vi skulle ha startat på lördag) så beroende på hur träningen går så blir det 28/5 eller 19/6 och förhoppningsvis 80km då.
 
Just som hobbyhäst tycker jag araben är suverän. Finns många som dessutom inte är så dyra heller som säkert passar både dressyrklasser samt distans. Höjdmässigt har jag på sista tiden sett ganska många över 150 så det kan vara värt att kika runt lite :)
 
Längtar tills jag får komma ut och prova på distans "på riktigt" med min puff, tror det passar honom väldigt bra och vi rider ofta långt till vardags med. Svårt att hitta tävlingar på rimligt avstånd bara. Vi har hängt ihop i 9 år. Han är e:welsh u:arab/halvblod/russ. Snabb ner i puls och både trivs med att gå långt och bekväm att sitta på :)

11098345_1008142359273887_524837964_n.jpg
 
Längtar tills jag får komma ut och prova på distans "på riktigt" med min puff, tror det passar honom väldigt bra och vi rider ofta långt till vardags med. Svårt att hitta tävlingar på rimligt avstånd bara. Vi har hängt ihop i 9 år. Han är e:welsh u:arab/halvblod/russ. Snabb ner i puls och både trivs med att gå långt och bekväm att sitta på :)

11098345_1008142359273887_524837964_n.jpg
Snygg hackamore
Vad är det for boots?
 
De sitter kanon i alla gångarter :) vi är mycket nöjda, provat en del andra sorter innan men de föll oss inte i smaken.


Hur håller dom för slitage? Jag har också provat en del boots och dom enda som hållt bra är easyboots men dom sitter inte så bra eller så får han skav... Har varit sugen på att prova såna här "mjuka" bots men är rädd att dom inte håller så länga... Just nu är min skodd och han sliter skor som tusan!
 
Hur håller dom för slitage? Jag har också provat en del boots och dom enda som hållt bra är easyboots men dom sitter inte så bra eller så får han skav... Har varit sugen på att prova såna här "mjuka" bots men är rädd att dom inte håller så länga... Just nu är min skodd och han sliter skor som tusan!
Jag vet faktiskt inte, har bara haft dem i ett par månader och de är som nya i sulan fortfarande. Men min häst kunde ha samma skor tre perioder så han är inte av "skita skor"-typen heller :) trots ett par långturer i veckan. Det är nog ganska individuellt kan jag tro.
 
Jag vet faktiskt inte, har bara haft dem i ett par månader och de är som nya i sulan fortfarande. Men min häst kunde ha samma skor tre perioder så han är inte av "skita skor"-typen heller :) trots ett par långturer i veckan. Det är nog ganska individuellt kan jag tro.

Ja det nog individuellt och beroende på underlag. Vanliga skor håller i fem-sex veckor för oss beroende på hur seriöst vi tränar. Är vi riktigt ordentliga ramlar skorna av efter fem eftersom det finns några sömhuvud kvar då...

Nu blev det off topic!
Lycka till i sommar om du kommer ut på tävling! :)
 
Jag vet faktiskt inte, har bara haft dem i ett par månader och de är som nya i sulan fortfarande. Men min häst kunde ha samma skor tre perioder så han är inte av "skita skor"-typen heller :) trots ett par långturer i veckan. Det är nog ganska individuellt kan jag tro.
Förlåt men "skita skor"- typen :rofl: :rofl: :rofl: :laugh: :laugh:

(Ber om ursäkt för anmärkning av skrivfel (antar att det skall vara slita och inte skita) men det var för roligt för att låta bli :D)
 
Förlåt men "skita skor"- typen :rofl: :rofl: :rofl: :laugh: :laugh:

(Ber om ursäkt för anmärkning av skrivfel (antar att det skall vara slita och inte skita) men det var för roligt för att låta bli :D)
Haha oj jag bjuder på den Slita menar jag givetvis, min telefon håller inte med alla gånger!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 797
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp