Kan alla lära sig hoppa?

_Charlotte_

Trådstartare
Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;)

Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn, till ca 16 års ålder. Hoppning var det jag tyckte var roligast, men också läskigast och svårast. Har aldrig haft någon speciellt bra hoppsits eller känsla för avstånd etc. Som högst red jag LD med ridskoleponny :o
Sedan skaffade jag egen häst, islandshäst blev det då egentligen av en slump, och då hamnade förstås hoppningen ännu mer på hyllan. I många år hoppade jag bara några småskutt ibland, i islandshästsadel, så jag behöver väl knappast nämna att det inte gjorde några underverk för min hoppteknik :angel:
För ett par år sedan red jag en väldigt välutbildad ponny en hel del, och började komma igång med lite hoppträning. Dock hade han inte hoppat på flera år och därför blivit lite tittig, så högre än 70 (d-ponny) blev det inte av att vi hoppade på pay and jump. Dels eftersom jag är lite feg, och inte ville riskera tvärnit på läskiga hinder som var högre, och så för att mjukstarta för oss båda. Tyvärr blev han sjuk och fick tas bort innan jag hann "komma igång" ordentligt. Men jag tycker att jag började bli lite varm i kläderna och få iallafall LITE känsla för det där med hoppning, och även att sitsen blev stabilare.

Nu har jag en dressyrponny som pga skada som unghäst inte får hoppas så mycket. Vi tar lite småskutt och rider markarbetslektioner emellanåt, men mer blir det inte.

Så till min fråga då. Om jag i framtiden skulle köpa/bli fodervärd på/bli medryttare på/ta lektioner på en utbildad hopphäst eller -ponny, kan jag lära mig hoppa ordentligt då? Eller är det för sent efter 15-20 år i sadeln, nästan bara som dressyrryttare? :o
Skulle kännas så fånigt att komma på hoppträning och rida tillsammans med 10-åringar på b- och c-ponny, men jag antar att det är på den nivån jag skulle få börja... I bästa fall, fanns det en shettisgrupp skulle jag väl hamna där :bump:
Och kan jag göra något tills dess, för att ha så bra förutsättningar som möjligt när den dagen kommer?
Det ser så himla roligt ut att hoppa lite höjd och tävla hoppning, men att ha såna drömmar när man som bäst (för 10 år sen) red LD, och som högst har hoppat ETT hinder 90-95 med d-ponny känns lite väl "sikta mot stjärnorna"... Eller? :o
 
Självklart kan du lära dig att hoppa. Om du är osäker så underlättar det naturligtvis enormt mycket om hästen är trygg och rutinerad. :)
Jag har själv varit hopprädd i perioder och har inte heller haft någon häst som kunnat hoppa förrän jag köpte min nuvarande häst. Började hoppa med henne i slutet på november förra året och med hjälp av tränare vågar jag nu hoppa banor på 80 cm och enstaka hinder med hjälphinder framför på upp till 1-1,10m. Vi har t o m vågat ge oss ut på en del terrängträningar denna sommaren.
Det gäller som sagt att hitta en häst som man trivs med och känner sig trygg med.
 
Men hoppa bland barn på a ponny är roligt:banana:.
Det fick jag göra när min skulle hoppas in och jag själv inte hoppat på 5 år, hästen min fick dock en chock i början då han inte sätt mindre än c ponny och inte två färgade häller:o men han vande sig fort hade ju inget annat val det kryllade av dom i ridhuset.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: zarmino
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp