Kan astmahäst på lösdrift alls äta hö?

Capybara

Trådstartare
Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta bort hö och halm från hästens miljö". Min häst går på lösdrift, äter torrhö och har fri tillgång på halm. Höet är av god hygienisk kvalitet sen några månader tillbaka, men innan dess hade vi ett undermåligt hö som förmodligen ligger bakom astmaproblemen.

Ni som har astmahästar på lösdrift, har ni helt uteslutit hö och halm? Dvs. ska jag tänka att jag behöver byta till hösilage och utesluta halm permanent nu, oavsett kvalitet?

Jag väntar på svar från veterinären, men vill gärna höra erfarenheter från andra med astmahästar.
 
@Capybara frågorna behöver nog besvaras i första hand av veterinärer som bedömt din hästs luftvägsproblem med diagnos ang det . Blir svårt att svara för andra då luftvägsproblematik är olika och har olika nivåer och anledningar och diagnoser .
 
Det är svårt för att inte säga omöjligt att veta. Man får prova sig fram. Endel kan klara hö av god hygienisk kvalité på lösdrift men inte om de står på stall medans andra inte klarar hö ens på lösdrift. Halmen hade jag däremot tagit bort. Halm dammar även om det är god kvalité med så små partiklar att de sätter sig i luftvägarna. Endel hästar klarar torv, de partiklarna är så stora att de inte sätter sig i luftvägarna medans andra inte klarar torv heller och då kan papper vara en lösning. Spån av alla sorter bör man hålla sig ifrån. Det innehåller också mycket små partiklar som sätter sig i luftvägarna.
 
@Capybara frågorna behöver nog besvaras i första hand av veterinärer som bedömt din hästs luftvägsproblem med diagnos ang det . Blir svårt att svara för andra då luftvägsproblematik är olika och har olika nivåer och anledningar och diagnoser .

Absolut, och jag har frågat veterinären (vi har kontakt på mejl). Jag tänkte mer allmänna erfarenheter av astmahästar. Eftersom veterinären skrivit "helst" tänker jag att det finns ett visst utrymme för egen bedömning, t.ex. att jag tar bort hö och halm nu men kanske vågar introducera det igen på sikt.
 
Det är svårt för att inte säga omöjligt att veta. Man får prova sig fram. Endel kan klara hö av god hygienisk kvalité på lösdrift men inte om de står på stall medans andra inte klarar hö ens på lösdrift. Halmen hade jag däremot tagit bort. Halm dammar även om det är god kvalité med så små partiklar att de sätter sig i luftvägarna. Endel hästar klarar torv, de partiklarna är så stora att de inte sätter sig i luftvägarna medans andra inte klarar torv heller och då kan papper vara en lösning. Spån av alla sorter bör man hålla sig ifrån. Det innehåller också mycket små partiklar som sätter sig i luftvägarna.


Tack, mycket hjälpsamt! Spån använder jag aldrig så den är ju enkel. Jag får bita i det sura äpplet och ta bort halmen - jätteknepigt eftersom det är hästar med begränsad tillgång på hö men fri tillgång på halm (och inte min lösdrift), men det är som det är.

Får fundera på och rådgöra med veterinären om det åtminstone på sikt skulle gå att ge hö, kanske om man blöter det. Annars får jag nog flytta.
 
Absolut, och jag har frågat veterinären (vi har kontakt på mejl). Jag tänkte mer allmänna erfarenheter av astmahästar. Eftersom veterinären skrivit "helst" tänker jag att det finns ett visst utrymme för egen bedömning, t.ex. att jag tar bort hö och halm nu men kanske vågar introducera det igen på sikt.

Det kan finnas många sådana möjligheter beroende på din hästs diagnos ! ”Astma” är inte en diagnos i sak så det blir svårt att utifrån den kategoriseringen att fråga om råd .
Jag hade i ditt fall noga ställt frågorna till behandlande veterinär när du väl fått en bedömning av denne . Och sen utifrån den diagnosen frågat vidare här tex 😄
 
Det kan nog ingen veterinär svara på heller. Du får nog prova dig fram eftersom det är som Mackan säger, det varierar från individ till individ. Vi har en äldre dam i vår hagen som i tidigare regi hade stora luftvägsproblem och hon blev ordinerad både kortison och ventipulmin. Hon flyttade då hem till oss på bete och till hösten flyttade hon in på lösdriften. Hon har aldrig haft några problem efteråt trots att hon endast äter hö och har halm i ligghallen. Det är 4 år sedan hon flyttade hit. Lycka till!
 
Det kan finnas många sådana möjligheter beroende på din Hästs diagnos !
Jag hade i ditt fall noga ställt frågorna till behandlande veterinär när du väl fått en bedömning av denne . Och sen utifrån den diagnosen frågat vidare här tex 😄

Diagnosen är "mild till moderat equine asthma" och ett av behandlingsråden är att "helst/idealiskt sett" ta bort hö och halm. Jag kommer göra som veterinären säger, men det vore intressant att höra hur det varit för andra med astmahästar, om de permanent bytt från torrhö t.ex.
 
Det kan nog ingen veterinär svara på heller. Du får nog prova dig fram eftersom det är som Mackan säger, det varierar från individ till individ. Vi har en äldre dam i vår hagen som i tidigare regi hade stora luftvägsproblem och hon blev ordinerad både kortison och ventipulmin. Hon flyttade då hem till oss på bete och till hösten flyttade hon in på lösdriften. Hon har aldrig haft några problem efteråt trots att hon endast äter hö och har halm i ligghallen. Det är 4 år sedan hon flyttade hit. Lycka till!

Tack, jätteintressant. Ja, det är ju ev. en sådan grej jag tänker mig i framtiden att man kanske vågar pröva - att försiktigt introducera hö och ev. halm igen efter sommaren, eller så. Men det får jag kanske bedöma när jag ser hur han svarar på behandlingen, och när det gått ett tag utan dammiga grejor i omgivningen.
 
Diagnosen är "mild till moderat equine asthma" och ett av behandlingsråden är att "helst/idealiskt sett" ta bort hö och halm. Jag kommer göra som veterinären säger, men det vore intressant att höra hur det varit för andra med astmahästar, om de permanent bytt från torrhö t.ex.

Vad innebär ”Equine asthma” ? Bor ni i Sverige? 😄
 
Vad innebär ”Equine asthma” ? Bor ni i Sverige? 😄

Jag bor i Stockholm. Veterinären har inte svenska som modersmål. Av Google att döma verkar det vara så man benämner astma på häst internationellt (men jag har alltså noll erfarenhet utöver detta, så vad vet jag).
 
Stod hästen redan på lösdrift när luftvägsproblemen kom?

Vattna hö bör man inte göra. Mögelsporerna (som finns naturligt på alla grässtrån) växer till sig fort och kan skapa problem.
 
Stod hästen redan på lösdrift när luftvägsproblemen kom?

Vattna hö bör man inte göra. Mögelsporerna (som finns naturligt på alla grässtrån) växer till sig fort och kan skapa problem.

Aha. Nej, då låter det ju dumt (det här är en av frågorna jag mejlat till veterinären).

Japp, han har stått på lösdrift sen jag köpte honom som treåring. Jag vet ju inte säkert, men jag misstänker att det var ett hö vi hade tidigt i höstas som utlöste det hela. Det var från 2018 och inte toppen, så vi bytte, men skadan var väl redan skedd. Han kanske är extra känslig och hade kanske fått symptom mycket tidigare om han stått på stall, det får jag aldrig veta.
 
Aha. Nej, då låter det ju dumt (det här är en av frågorna jag mejlat till veterinären).

Japp, han har stått på lösdrift sen jag köpte honom som treåring. Jag vet ju inte säkert, men jag misstänker att det var ett hö vi hade tidigt i höstas som utlöste det hela. Det var från 2018 och inte toppen, så vi bytte, men skadan var väl redan skedd. Han kanske är extra känslig och hade kanske fått symptom mycket tidigare om han stått på stall, det får jag aldrig veta.
Ja olika individer är ju olika känsliga. Hade det varit min häst hade jag letat reda på ensilage, ganska blött, absolut inte högre Ts än 60% och gett det nu över vintern. Tagit bort halmen och använt sly istället om givorna och ättiden annars blir för begränsad och provat med torv i lösdriften. Efter sommaren hade jag provat väldigt försiktigt med hö och aldrig mer gett något foder utan hygienanalys. Det är också viktigt att inte ge ensilage som varit öppet för länge.
 
Ja olika individer är ju olika känsliga. Hade det varit min häst hade jag letat reda på ensilage, ganska blött, absolut inte högre Ts än 60% och gett det nu över vintern. Tagit bort halmen och använt sly istället om givorna och ättiden annars blir för begränsad och provat med torv i lösdriften. Efter sommaren hade jag provat väldigt försiktigt med hö och aldrig mer gett något foder utan hygienanalys. Det är också viktigt att inte ge ensilage som varit öppet för länge.

Ah, ensilage till och med? Hm, ja, då skulle jag behöva byta stall så det är definitivt en av frågorna jag får ta med veterinären. Men det är just sånt här jag tycker det är superintressant att höra av andra.

Torv som underlag och sly i stället för äthalm är lättare att fixa utifrån vårt nuläge, så man kanske får väga det ena mot det andra.
 
Ah, ensilage till och med? Hm, ja, då skulle jag behöva byta stall så det är definitivt en av frågorna jag får ta med veterinären. Men det är just sånt här jag tycker det är superintressant att höra av andra.

Torv som underlag och sly i stället för äthalm är lättare att fixa utifrån vårt nuläge, så man kanske får väga det ena mot det andra.
Det är olika vad folk kallar det. Hösilage är ju ensilage. Det viktiga är att det är blött och inte det torra eländet som vissa kör med som blir dåligt direkt.
 
Jag bor i Stockholm. Veterinären har inte svenska som modersmål. Av Google att döma verkar det vara så man benämner astma på häst internationellt (men jag har alltså noll erfarenhet utöver detta, så vad vet jag).

Du behöver få en tydligare diagnos på vad ”astma” betyder för din häst från veterinären. ”Equine asthma” är en väldigt diffus term som egentligen inte är en konkret diagnos.
 
Mm, "torrt elände" tror jag att alla hästar som äter hösilage i mitt nuvarande stall har (det är ett stall med flera olika lösdrifter varav de flesta har fri tillgång på hösilage av torrare sort, utom just min hästs lilla flock som alltså äter torrhö).
 
Mm, "torrt elände" tror jag att alla hästar som äter hösilage i mitt nuvarande stall har (det är ett stall med flera olika lösdrifter varav de flesta har fri tillgång på hösilage av torrare sort, utom just min hästs lilla flock som alltså äter torrhö).

Det handlar inte om ensilage eller hö i sak ang vad din häst mår bäst på/vad den reagerar på. Återigen behöver du ha en mer konkret diagnos som du själv kan förstå så utifrån det behöver du få tydligare förklaring av veterinärerna .

Det finns ohygieniskt hö och ohygieniskt halm och silage i sak .
 
Det handlar inte om ensilage eller hö i sak ang vad din häst mår bäst på/vad den reagerar på. Återigen behöver du ha en mer konkret diagnos som du förstår själv så utifrån det behöver du få tydligare förklaring av veterinärerna .

Veterinären har skrivit rätt utförligt utöver det jag citerat och jag kommer att prata vidare med henne. Jag är glad över de svar jag fått här, som ger mig en bild av hur folk med astmahästar har gjort (eller glad och glad, det låter ju som det har potential att bli svinjobbigt, men det är intressant att få veta).

Tar gärna emot ytterligare erfarenheter om någon har.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 292
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp