Kan astmahäst på lösdrift alls äta hö?

@Capybara
Är det COPD du menar med ”astmahäst”? Eller någon annan typ av luftrörsproblematik?

Det är somsagt i högsta grad relevant att du själv förstår och får tydligt från veterinären vad hästen egentligen diagnosticerats ha. Tråkigt är det ju oavsett men viktigt som sagt att du verkligen får tydliga svar och förstår diagnosen .
 
@Capybara
Är det COPD du menar med ”astmahäst”? Eller någon annan typ av luftrörsproblematik?

Det är somsagt i högsta grad relevant att du själv förstår och får tydligt från veterinären vad hästen egentligen diagnosticerats ha. Tråkigt är det ju oavsett men viktigt som sagt att du verkligen får tydliga svar och förstår diagnosen .

Jag förstår dina synpunkter. I den här tråden är jag i första hand intresserad av all möjlig input och erfarenheter från folk med astmahäst på lösdrift, och det har jag redan fått en del.

”Astma” använder jag för att veterinären gjort det i behandlingsråden. Kanske blir hon mer specifik när vi pratar mer.
 
@Capybara jag avser som jag försökt illustrera att det är du och din häst som gynnas av att du frågar veterinären specifikt vad denne avser med samlingstermen ”astma” .
 
@Capybara jag avser som jag försökt illustrera att det är du och din häst som gynnas av att du frågar veterinären specifikt vad denne avser med samlingstermen ”astma” .

Jo, jag förstår. Men jag vill också höra hur det varit för andra, och det får jag här vilket är toppen. Det som blir obra är väl när man ersätter veterinärdialog med frågeforum och det har jag ingen avsikt att göra.
 
Mm, "torrt elände" tror jag att alla hästar som äter hösilage i mitt nuvarande stall har (det är ett stall med flera olika lösdrifter varav de flesta har fri tillgång på hösilage av torrare sort, utom just min hästs lilla flock som alltså äter torrhö).
Min erfarenhet är att allt plastat foder som har en TS halt över 60% är mer eller mindre mögligt och då framförallt de första 3 lagren. Tyvärr är det ytterst få som känner lukten av skiten då det möglet inte luktar som vi är vana att mögel luktar.
Det som räddade min hosthäst var ensilage, torv, bra luft, med stöd av slemlösande örter. Motion är livsviktigt enligt min erfarenhet.
 
Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta bort hö och halm från hästens miljö". Min häst går på lösdrift, äter torrhö och har fri tillgång på halm. Höet är av god hygienisk kvalitet sen några månader tillbaka, men innan dess hade vi ett undermåligt hö som förmodligen ligger bakom astmaproblemen.

Ni som har astmahästar på lösdrift, har ni helt uteslutit hö och halm? Dvs. ska jag tänka att jag behöver byta till hösilage och utesluta halm permanent nu, oavsett kvalitet?

Jag väntar på svar från veterinären, men vill gärna höra erfarenheter från andra med astmahästar.

Min häst verkar inte ens tåla att äta fint torrhö ute i hagen någon dag längre. Totalt symptomfri med torv och hösilage (oavsett TS, det enda viktiga är att producenten är grym).

Lösdrift sedan några år tillbaka och testade torrhö senast i somras.
 
Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta bort hö och halm från hästens miljö". Min häst går på lösdrift, äter torrhö och har fri tillgång på halm. Höet är av god hygienisk kvalitet sen några månader tillbaka, men innan dess hade vi ett undermåligt hö som förmodligen ligger bakom astmaproblemen.

Ni som har astmahästar på lösdrift, har ni helt uteslutit hö och halm? Dvs. ska jag tänka att jag behöver byta till hösilage och utesluta halm permanent nu, oavsett kvalitet?

Jag väntar på svar från veterinären, men vill gärna höra erfarenheter från andra med astmahästar.
På den tiden jag hade COPD-häst tyckte veterinären det var helt meningslöst att behandla hästen så länge den stod kvar på halm, åt hö och stallmiljön inte korrigerades. Jag är helt enig med detta.

De sporer som finns i hö och halm finns där även med god kvalité. Det är inte lönt att behandla hästen för att kunna fortsätta utsätta den för det som gör den sjuk. Den har utvecklat överkänslighet och tål nu inte bl a dessa förutsättningar.
 
@Capybara
Är det COPD du menar med ”astmahäst”? Eller någon annan typ av luftrörsproblematik?

Det är somsagt i högsta grad relevant att du själv förstår och får tydligt från veterinären vad hästen egentligen diagnosticerats ha. Tråkigt är det ju oavsett men viktigt som sagt att du verkligen får tydliga svar och förstår diagnosen .

Copd används inte längre, mild equine asthma är en helt korrekt diagnos och veterinärterm. Det kan ibland sedan delas i Iad och rao (som svarar till gamla namnet copd) så jo ts har fått en korrekt diagnos, hon får inte en mera exakt diagnos som kan hjälpa henne med svar på om hästen tål hö eller ej.

TIL TS, långt de flesta har det bäst utan hö, som @Lovisaleonora säger, för lyckad behandling krävs optimal miljö, annars triggas astmaen igång igen igen..
 
Copd används inte längre, mild equine asthma är en helt korrekt diagnos och veterinärterm. Det kan ibland sedan delas i Iad och rao (som svarar till gamla namnet copd) så jo ts har fått en korrekt diagnos, hon får inte en mera exakt diagnos som kan hjälpa henne med svar på om hästen tål hö eller ej.

TIL TS, långt de flesta har det bäst utan hö, som @Lovisaleonora säger, för lyckad behandling krävs optimal miljö, annars triggas astmaen igång igen igen..

Fast det är ju ändå så att TS inte verkar fått förklaring från veterinären som hen förstår utöver det och vad veterinären de facto utifrån det gissar/anser utifrån individens läge. Därav kommentar. Ursprungsläget i tråden är att ”hästen har astma” och utifrån det har det blivit följddiskussioner och frågor .
 
Min häst var rätt så dålig för två år sedan men är sedan dess så gott som helt symptomfri. Störst skillnad för honom gjorde byte från torrhö till hösilage, samt att jag tog bort glasrutan från fönstret i boxen så det alltid strömmar in frisk luft. Funkar numera fint med torvmix som strö, men i början körde jag bara med torv.
 
Fast det är ju ändå så att TS inte verkar fått förklaring från veterinären som hen förstår utöver det och vad veterinären de facto utifrån det gissar/anser utifrån individens läge. Därav kommentar. Ursprungsläget i tråden är att ”hästen har astma” och utifrån det har det blivit följddiskussioner och frågor .

Nä, jag tror att jag bara var otydlig och nyfiken i en säkert kass kombination. Jag har fått en bra förklaring av veterinären + svar på följdfrågor. Jag har inte skrivit ut alla hemgångsråd här. (Det veterinären anser är ju liksom det jag behöver gå på - sen vet ju inte veterinären i nuläget exakt hur det kommer att utveckla sig.)

I övrigt: superglad för alla erfarenheter som droppat in. Vi håller för fullt på att anpassa lösdriften, får se om det räcker eller hur det blir framöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 291
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp