Kan barn ha damskor?

Soapbubble

Trådstartare
Min son har nu storlek 36 dvs minsta storleken för vuxna damer. Finns det någon anledning till att inte köpa ett par löparskor för damer till honom? Utbudet för damer är ju så mycket större än utbudet för barn.
 
Skillnaden är i normalfallet att skor för vuxna klarar en högre vikt än barnskor så det bör inte vara någon nackdel mer än då möjligtvis att priset är högre på vuxenskor.
 
Min son har nu storlek 36 dvs minsta storleken för vuxna damer. Finns det någon anledning till att inte köpa ett par löparskor för damer till honom? Utbudet för damer är ju så mycket större än utbudet för barn.
Min åttaåring har 36, men han har så otroligt mycket smalare fötter än en vuxen så damskor går inte.
 
Om man tänker tvärt om så har jag försökt köpa skor i barnstorlek trots att jag är vuxen pga små fötter men oftast känns de inte bra, de är lixom olika uppbyggda på något sätt. Men om han provar borde han väl känna om det känns bra? :)
 
Om man tänker tvärt om så har jag försökt köpa skor i barnstorlek trots att jag är vuxen pga små fötter men oftast känns de inte bra, de är lixom olika uppbyggda på något sätt. Men om han provar borde han väl känna om det känns bra? :)
Hålfotsuppbyggnaden brukar vara helt annorlunda på barn och vuxenskor. Jag har också små fötter, men barnskor går inte. De brukar dessutom vara bredare än vuxenskor tycker jag.
 
Min son har nu storlek 36 dvs minsta storleken för vuxna damer. Finns det någon anledning till att inte köpa ett par löparskor för damer till honom? Utbudet för damer är ju så mycket större än utbudet för barn.
Jag skulle ta sonen till en bra skoaffär, låta honom prova och diskutera eventuella skillnader med kunnig personal. Min uppfattning är att skor till barn och vuxna har olika uppbyggnad, men har ingen erfarenhet specifikt av löparskor. För sådana behov spelar det kanske ingen roll om de är gjorda för barn eller vuxna utan andra saker som är viktigare. Viktigast är ju att de sitter bra och att sonen gillar skorna.
Barnskor brukar enligt min erfarenhet vara mer slitstarka än vuxenskor, men det gäller främst vanliga skor, löparskor använder man ju inte lika mycket.
 
Min son har nu storlek 36 dvs minsta storleken för vuxna damer. Finns det någon anledning till att inte köpa ett par löparskor för damer till honom? Utbudet för damer är ju så mycket större än utbudet för barn.
Jag har fått en känsla (också av någon träningsblogg jag lyssnar på) att huvudsaken med löparskor är att de är bekväma. (de med bekväma skor fick mindre skador osv även jämfört med special). Så till mitt barn köper jag helt enkelt vad som helst som han tycker känns bäst, han råkade länge gilla bäst de som kostar typ 300 kr på ICA Maxi...

Så det kanske inte spelar så stor roll om utbudet är större på 2 000 kr damskor egentligen? så länge ett par barnskor för 150-900 känns bra?

Sedan sliter han skorna så hårt och snabbt.

Men om grejen är att man vill ta över skorna sedan när han vuxit ur dem så borde väl damskor vara lika bra antar jag?
 
Jag har fått en känsla (också av någon träningsblogg jag lyssnar på) att huvudsaken med löparskor är att de är bekväma. (de med bekväma skor fick mindre skador osv även jämfört med special). Så till mitt barn köper jag helt enkelt vad som helst som han tycker känns bäst, han råkade länge gilla bäst de som kostar typ 300 kr på ICA Maxi...

Så det kanske inte spelar så stor roll om utbudet är större på 2 000 kr damskor egentligen? så länge ett par barnskor för 150-900 känns bra?

Sedan sliter han skorna så hårt och snabbt.

Men om grejen är att man vill ta över skorna sedan när han vuxit ur dem så borde väl damskor vara lika bra antar jag?
Anledningen till att jag vill köpa damskor är att de verkar mer prisvärda, speciellt de med gortex-membran/vattentäta. Jag köpte ett par barnskor (vattentäta) ifrån Intersport, 400 kr som höll i tre månader. Naturligtvis fick jag byta dem och nästa par höll också i tre månader.

De lite dyrare gortexskorna (500-600 kr) för barn marknadsförs som vandringsskor och ser ganska grova ut. Med jämna mellanrum rear XXL ut terränglöpningsskor för damer för ungefär samma summa som ser lättare och nättare ut därav frågan. Och det verkar som ingen har hört att damskor är olämpliga för barn.
 
Min åttaåring har 36, men han har så otroligt mycket smalare fötter än en vuxen så damskor går inte.
Men vad märkligt. Jag har storlek 35,5-36 och är hyfsat liten, så köper ibland skor på barnavdelningen för att komma billigare undan. Men tycker att barnstorlekarna generellt sett är bredare än damskorna?
 
Min har dam-adidas för dom passar hans fötter bäst. Han har (som jag) höga vrister och höga fotvalv. Utprovning där man kollar fottryck och gångstil är bra :up:
 
Anledningen till att jag vill köpa damskor är att de verkar mer prisvärda, speciellt de med gortex-membran/vattentäta. Jag köpte ett par barnskor (vattentäta) ifrån Intersport, 400 kr som höll i tre månader. Naturligtvis fick jag byta dem och nästa par höll också i tre månader.

De lite dyrare gortexskorna (500-600 kr) för barn marknadsförs som vandringsskor och ser ganska grova ut. Med jämna mellanrum rear XXL ut terränglöpningsskor för damer för ungefär samma summa som ser lättare och nättare ut därav frågan. Och det verkar som ingen har hört att damskor är olämpliga för barn.
Nej om de var billigare skulle jag testa. Jag trodde mitt barns jumpaskor tog slut så snabbt för att han sprang runt så in i norden (när det gäller barnskor har de dyrare nästan gått sönder snabbare än de billigare). Men det kan ju vara sämre kvalitet såklart.

Barnskorna är kanske bara gjorda för att hålla ett halvår, illa.

(har inte testat goretexskorna för vinter någon gång, utan haft Sorel som hållit löjligt bra (tre år :o) men de är lite tunga att springa snabbt i så nu ett par gud vet vad som jag hoppas ska klara ett år till)
 

Liknande trådar

Övr. Barn En kompis har kämpat för att få barn och är nu gravid, jag vill köpa nåt åt lilla familjen. Polarn och pyret har släppt en Stig...
2
Svar
25
· Visningar
1 964
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 747
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
481
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp