Kan chefen kräva heltidsjobb med en veckas varsel?

S

svartis

Jag har en överenskommelse med chefen på jobbet att jag ska jobba 80% och vara tjänstledig en dag i veckan hela hösten. Nu säger chefen att om en vecka måste jag jobba heltid igen pga folk som slutar och sjukskrivningar. Kan han göra så?

Känner mig grym lurad och besviken över detta. Samt rejält stressad då jag har en del saker inplanerade dessa dagar. Ska jag behöva avboka allt detta och jobba?

Tyvärrr överenskommelsen bara muntlig men den är inlagd i vårt schema och godkänd av chefen. Jag reggar alltså tid alla dagar jag jobbar som chefen godkänner. Den dagen i veckan jag är tjänstledig har jag lagt in i systemet som tjänstledig för resten av året och chefen har godkänt i systemet.
 
Om chefen har godkänt i systemet så måste det väl vara samma sak som om han godkänt en skriftlig ansökan på papper? Dvs om det är så ni generellt ansöker och får godkänt avseende ledigheter.
Eller har du mail-bevis på överenskommelsen?

Jag kan inte reglerna för tjänstledighet (när/om det kan dras in m m) men generellt sett ska man väl få veta sitt schema två veckor i förväg, så mer än en veckas förvarning borde du få.

Hoppas någon mer kan bättre om regler, annars kontakta ditt fack.
 
Jag har en överenskommelse med chefen på jobbet att jag ska jobba 80% och vara tjänstledig en dag i veckan hela hösten. Nu säger chefen att om en vecka måste jag jobba heltid igen pga folk som slutar och sjukskrivningar. Kan han göra så?

Känner mig grym lurad och besviken över detta. Samt rejält stressad då jag har en del saker inplanerade dessa dagar. Ska jag behöva avboka allt detta och jobba?

Tyvärrr överenskommelsen bara muntlig men den är inlagd i vårt schema och godkänd av chefen. Jag reggar alltså tid alla dagar jag jobbar som chefen godkänner. Den dagen i veckan jag är tjänstledig har jag lagt in i systemet som tjänstledig för resten av året och chefen har godkänt i systemet.