Kan chefen kräva heltidsjobb med en veckas varsel?

S

svartis

Jag har en överenskommelse med chefen på jobbet att jag ska jobba 80% och vara tjänstledig en dag i veckan hela hösten. Nu säger chefen att om en vecka måste jag jobba heltid igen pga folk som slutar och sjukskrivningar. Kan han göra så?

Känner mig grym lurad och besviken över detta. Samt rejält stressad då jag har en del saker inplanerade dessa dagar. Ska jag behöva avboka allt detta och jobba?

Tyvärrr överenskommelsen bara muntlig men den är inlagd i vårt schema och godkänd av chefen. Jag reggar alltså tid alla dagar jag jobbar som chefen godkänner. Den dagen i veckan jag är tjänstledig har jag lagt in i systemet som tjänstledig för resten av året och chefen har godkänt i systemet.
 
Om chefen har godkänt i systemet så måste det väl vara samma sak som om han godkänt en skriftlig ansökan på papper? Dvs om det är så ni generellt ansöker och får godkänt avseende ledigheter.
Eller har du mail-bevis på överenskommelsen?

Jag kan inte reglerna för tjänstledighet (när/om det kan dras in m m) men generellt sett ska man väl få veta sitt schema två veckor i förväg, så mer än en veckas förvarning borde du få.

Hoppas någon mer kan bättre om regler, annars kontakta ditt fack.
 
Jag har en överenskommelse med chefen på jobbet att jag ska jobba 80% och vara tjänstledig en dag i veckan hela hösten. Nu säger chefen att om en vecka måste jag jobba heltid igen pga folk som slutar och sjukskrivningar. Kan han göra så?

Känner mig grym lurad och besviken över detta. Samt rejält stressad då jag har en del saker inplanerade dessa dagar. Ska jag behöva avboka allt detta och jobba?

Tyvärrr överenskommelsen bara muntlig men den är inlagd i vårt schema och godkänd av chefen. Jag reggar alltså tid alla dagar jag jobbar som chefen godkänner. Den dagen i veckan jag är tjänstledig har jag lagt in i systemet som tjänstledig för resten av året och chefen har godkänt i systemet.
https://arbetsrattsjouren.nu/2014/05/ratt-till-avtalad-tjanstledighet.html
Jag skulle tolka det som att du har rätt till din tjänstledighet iom att din arbetsgivare godkänt tjänstledigheten i systemet (och muntligen men det är ju svårare att bevisa). Här med ditt fackförbund eller din chefs chef.
 
Beviljad är ju tjänstledigheten, eftersom den finns godkänd i systemet. Då borde den gälla.
Om du tvingas in i arbete, speciellt med kort varsel, borde det bli som inbeordring med kval.övertid, beroende på hur avtalet ser ut. Om du ens kan bli inbeordrad. Kolla med facket, om ni har ett kollektivavtal (oavsett om du är medlem). Eller oberoende jurist, som nämnts ovan.
 
Jag har en överenskommelse med chefen på jobbet att jag ska jobba 80% och vara tjänstledig en dag i veckan hela hösten. Nu säger chefen att om en vecka måste jag jobba heltid igen pga folk som slutar och sjukskrivningar. Kan han göra så?

Känner mig grym lurad och besviken över detta. Samt rejält stressad då jag har en del saker inplanerade dessa dagar. Ska jag behöva avboka allt detta och jobba?

Tyvärrr överenskommelsen bara muntlig men den är inlagd i vårt schema och godkänd av chefen. Jag reggar alltså tid alla dagar jag jobbar som chefen godkänner. Den dagen i veckan jag är tjänstledig har jag lagt in i systemet som tjänstledig för resten av året och chefen har godkänt i systemet.

Börja med att höra med facket, är det inlagt i systemet så känns det ju som att det borde vara godkänt och klart, och att det blir chefens jobb att hitta ersättare istället.
 
Säkert olika beroende på fack.
På mitt jobb kan vi bli beordrad mertid/övertid ett max antal timmar i veckan och månad, dock kan inte chefen beordra några på avdelningen utan gäller alla eller ingen som är under den chefen. Detta är något alla chefer drar sig för då det inte ligger i högt i kurs för arbetarna som måste jobba och inte poppis hos företaget som måste betala ut till alla trots att det inte finns jobb till alla på mertid/övertid. Dom enda som slipper är dom som får problem med mertid pga att dom är sjukskrivna på deltid och måste stämpla ut i tid.
 
Glömde. Mertid och övertid kan beordras med bara några timmars varsel, beordan ska komma sent för att chefen ska jobba in i det sista med att försöka hitta andra sätt att lösa problemet.
 
Glömde. Mertid och övertid kan beordras med bara några timmars varsel, beordan ska komma sent för att chefen ska jobba in i det sista med att försöka hitta andra sätt att lösa problemet.

Vad jobbigt! Man kan ju faktiskt ha saker planerade som inte går att ändra på med några enstaka timmars förvarning! Ska jag jobba över så vill jag veta det iaf dagen innan så jag kan anpassa mig efter det. Fixa barnvakt om det behövs osv. Sen kan det funka med kortare varsel men det kan jag inte garantera.
 
Vad jobbigt! Man kan ju faktiskt ha saker planerade som inte går att ändra på med några enstaka timmars förvarning! Ska jag jobba över så vill jag veta det iaf dagen innan så jag kan anpassa mig efter det. Fixa barnvakt om det behövs osv. Sen kan det funka med kortare varsel men det kan jag inte garantera.
Beordrad övertid/mertid är ovanligt, har själv aldrig varit med om det, oftast löser det sig med att tillräckligt många jobbar över frivilligt och då behöver inte avdelningen beordas att jobba över.

Det är skillnad på att jobba över frivilligt och att chefen beordrar att jobba över. Det fösta är bara att välja på om du vill eller inte, den andra kan det bli arbetsvägran på om den anställda inte har giltig anledning.

Kan inte tänka mig annat än att chefen måste prata med facket för att få till en beordrad övertid, iallafall på mitt jobb.
 
Beordrad övertid/mertid är ovanligt, har själv aldrig varit med om det, oftast löser det sig med att tillräckligt många jobbar över frivilligt och då behöver inte avdelningen beordas att jobba över.

Det är skillnad på att jobba över frivilligt och att chefen beordrar att jobba över. Det fösta är bara att välja på om du vill eller inte, den andra kan det bli arbetsvägran på om den anställda inte har giltig anledning.

Kan inte tänka mig annat än att chefen måste prata med facket för att få till en beordrad övertid, iallafall på mitt jobb.
Det är ju väldigt väldigt olika beroende på vilken arbetsplats en har - hos oss sker beordrad övertid i princip varje vecka. Det gäller ju iofs inte hela arbetsplatsen samtidigt, men helt okej tydligen för arbetsgivaren att lösa det såhär. Helt galet och drabbar alla vilket innebär att vi har personal som jobbat mer än 24 timmar i streck pga inbeordrade när dom är kvar på jobbet. Det är bara deltidssjukskrivna som är undantagna pga försäkringskassan.

Så, inga förhandlingar hos oss och facket reagerar inte heller.
 
Det är ju väldigt väldigt olika beroende på vilken arbetsplats en har - hos oss sker beordrad övertid i princip varje vecka. Det gäller ju iofs inte hela arbetsplatsen samtidigt, men helt okej tydligen för arbetsgivaren att lösa det såhär. Helt galet och drabbar alla vilket innebär att vi har personal som jobbat mer än 24 timmar i streck pga inbeordrade när dom är kvar på jobbet. Det är bara deltidssjukskrivna som är undantagna pga försäkringskassan.

Så, inga förhandlingar hos oss och facket reagerar inte heller.
Fy vad vidrigt, finns det någon plan för att lösa problemet med för få anställda. Hade aldrig orkat jobba i 24h 😴.
Och🤬🤬🤬 till fack som inte jobbar för sina medlemmar.
 
Fy vad vidrigt, finns det någon plan för att lösa problemet med för få anställda. Hade aldrig orkat jobba i 24h 😴.
Och🤬🤬🤬 till fack som inte jobbar för sina medlemmar.
Ja det är skamligt faktiskt. Men kommunal är väl inte alltid dom som jobbat hårdast för sina anställda, iaf inte i vår kommun och det heter ju att det är svårt att få vikarier till vården. Så ja, det har varit såhär länge och lär inte bli annorlunda. :down:

Men det visar ju också på hur stor skillnad det är på olika branscher/arbetsplatser sett till övertid.
 
Ja det är skamligt faktiskt. Men kommunal är väl inte alltid dom som jobbat hårdast för sina anställda, iaf inte i vår kommun och det heter ju att det är svårt att få vikarier till vården. Så ja, det har varit såhär länge och lär inte bli annorlunda. :down:

Men det visar ju också på hur stor skillnad det är på olika branscher/arbetsplatser sett till övertid.
Ännu vidrigare att det är vården som ska ta hand om sjuka, skoj att komma in som sjuk (kanse allvarligt) och då få någon som dyngnat på jobbet.

Misstänkte att det var vården då jag har bekanta som jobbat på sjukhus och säger aldrig mer, alla älskar jobbet men inte villkoren.
 
Det är ju väldigt väldigt olika beroende på vilken arbetsplats en har - hos oss sker beordrad övertid i princip varje vecka. Det gäller ju iofs inte hela arbetsplatsen samtidigt, men helt okej tydligen för arbetsgivaren att lösa det såhär. Helt galet och drabbar alla vilket innebär att vi har personal som jobbat mer än 24 timmar i streck pga inbeordrade när dom är kvar på jobbet. Det är bara deltidssjukskrivna som är undantagna pga försäkringskassan.

Så, inga förhandlingar hos oss och facket reagerar inte heller.
Jag har jobbat som vikariesamordnare i din bransch, det lämpligaste jobbet jag haft. Flera gånger i veckan hade jag inget annat val än att beordra folk att jobba, kändes fruktansvärt.
Alltid samma personer jag fick beordra in också, de som hade arbetsmoral nog att svara i telefon när jag ringde.
 
Jag har jobbat som vikariesamordnare i din bransch, det lämpligaste jobbet jag haft. Flera gånger i veckan hade jag inget annat val än att beordra folk att jobba, kändes fruktansvärt.
Alltid samma personer jag fick beordra in också, de som hade arbetsmoral nog att svara i telefon när jag ringde.
Samtidigt ska det ju inte hänga på arbetsmoral om folk blir inbeordrade eller inte - vilket kanske iofs är ett sidospår. Alltså jag vill minimera kontakten med mitt jobb när jag är ledig, annars fungerar inte mitt liv i längden och att jag ska förväntas vilja svara i telefon i tid och otid blir ju tokigt också. Så jag jobbar gärna när jag är på jobbet, absolut, men att veta att det håller på att krisa sig på jobbet för 20e veckan i rad för att det kommer en ”kris” och vänta på att någon ska ringa - näpp. Mitt liv är värt mer än så och visst, det är skräp att det drabbar kollegor men samtidigt så är det min arbetsgivares ansvar att hantera situationen. Det ska inte ligga på mitt samvete om vi har vikarier eller inte (pratar mest om mitt nuvarande jobb).

Men oavsett så är situationen inom vård/omsorg på många sätt galen och det är ju tur att det inte är så i alla branscher iaf!
 
Samtidigt ska det ju inte hänga på arbetsmoral om folk blir inbeordrade eller inte - vilket kanske iofs är ett sidospår. Alltså jag vill minimera kontakten med mitt jobb när jag är ledig, annars fungerar inte mitt liv i längden och att jag ska förväntas vilja svara i telefon i tid och otid blir ju tokigt också. Så jag jobbar gärna när jag är på jobbet, absolut, men att veta att det håller på att krisa sig på jobbet för 20e veckan i rad för att det kommer en ”kris” och vänta på att någon ska ringa - näpp. Mitt liv är värt mer än så och visst, det är skräp att det drabbar kollegor men samtidigt så är det min arbetsgivares ansvar att hantera situationen. Det ska inte ligga på mitt samvete om vi har vikarier eller inte (pratar mest om mitt nuvarande jobb).

Men oavsett så är situationen inom vård/omsorg på många sätt galen och det är ju tur att det inte är så i alla branscher iaf!

Sådant är helt rubbat... oavsett bransch ska ju inkallning vara något extraordinärt (i mina ögon då) när allt annat skitit sig. Det ska inte vara något man går runt och mer eller mindre väntar på.

Samtidigt, jag vet buss/taxichaufförer som säger att de tagit en öl när AG ringer... för de är så utmattade att de måste ha ledigheten för att vara en säker förare. Ännu en bransch med brist på folk och som kräver mycket av de anställda.
 
Jag har jobbat som vikariesamordnare i din bransch, det lämpligaste jobbet jag haft. Flera gånger i veckan hade jag inget annat val än att beordra folk att jobba, kändes fruktansvärt.
Alltid samma personer jag fick beordra in också, de som hade arbetsmoral nog att svara i telefon när jag ringde.
Arbetsmoral? Handlar det alltid om arbetsmoral eller kan det vara så att du är lite dömande där? De kanske satte sig själv före för att hålla lite längre och inte bränna ut sig? Det är fel att beordra in personal som redan jobbat sina timmar eller som har sin semester, har man för lite personal för att täcka upp får man beskemig anställa fler istället. Men det förstås, det är ju inte så lätt, det är svårt att hitta folk och det kostar ju, bättre att slita på de man redan har kanske, så att fler går in i väggen eller slutar inom vården.... Nej, jag tycker att fler ska ge fan i att svara i telefon så att folk börjar inse att man måste satsa på sin personal, inte dra ner och harva runt med dåliga avtal, dåliga löner, dåliga arbetstider och dålig arbetsmiljö.

Jag har sjukersättning halvtid och vad jag förstår är jag en av dem man inte beordrar in pga FK, men innan det gick igenom så kan jag lugnt säga att jag hade gått under om jag hade tvingats jobba mer än jag jobbade. Jag jobbar bara fyra timmar, men när det är mycket att göra slutar hjärnan fungera efter tre timmar och jag tar mig igenom sista timmen. När det är stressigt tittar jag på klockan redan efter två timmar och känner att jag behöver komma hem....
Så lätt är det inte heller att byta jobb.
 
Jag har jobbat som vikariesamordnare i din bransch, det lämpligaste jobbet jag haft. Flera gånger i veckan hade jag inget annat val än att beordra folk att jobba, kändes fruktansvärt.
Alltid samma personer jag fick beordra in också, de som hade arbetsmoral nog att svara i telefon när jag ringde.
Är det en av sakerna som kallas arbetsmoral så hade jag också haft brist på det hos en arbetsgivare som satt det i system.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 377
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Tanken har dels funnits i huvudet ett tag, och dels väcktes den igen nu av tråden om sambo som inte söker jobb. Ni som jobbar inom...
2
Svar
20
· Visningar
2 287
Senast: Eloise
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 459
L
Gravid - 1år Behöver bara skriva av mig och passar samtidigt på att fråga om nån annan suttit i samma sits? Jag har varit sjukskriven lite till...
Svar
14
· Visningar
1 313
Senast: Nisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp