Kan de kräva att jag sjukanmäler mig trots att jag jobbat?

Har du kollat så att inte HR har missförstått?
De kanske inte har fattat att du jobbade heltid hemifrån?
De har missförstått, men väljer att tro på andra. När jag försökte förklara fick jag som svar att de "har hört av andra att jag inte var på jobbet då." Ja... det är ju det, jag var inte på jobbet. Men jag jobbade ju hemifrån och åkte in vid behov :banghead: Att jag dessutom mailat HR chefen och förklarat läget, samt hur jag löst problemet, när jag blev sjuk - gör att jag blir ännu mer förbryllad och frustrerad.
 
Prata med facket innan du pratar med chefen. Du har en mycket bättre position då.
Det kan vara en bra idé, min chef brukar vara riktigt vettig så jag är ganska säker på att det löser sig - men med tanke på hur HR nu har vimsat till det och inte vill lyssna så vet jag inte vad jag ska tänka. Ringer facket i morgon så jag har på fötterna när chefen är tillbaka.
 
De har missförstått, men väljer att tro på andra. När jag försökte förklara fick jag som svar att de "har hört av andra att jag inte var på jobbet då." Ja... det är ju det, jag var inte på jobbet. Men jag jobbade ju hemifrån och åkte in vid behov :banghead: Att jag dessutom mailat HR chefen och förklarat läget, samt hur jag löst problemet, när jag blev sjuk - gör att jag blir ännu mer förbryllad och frustrerad.

Jag hade varit vansinnig på kollegorna... man säger inte något sådant om man inte har koll på situationen. Men du vet ju vilka du inte ska vara bussig emot i framtiden.
 
Jag tänker att det är två grundfrågor i det hela. Dels huruvida du var sjukfrånvarande eller arbetade, oavsett plats. Man kan ju inte vara båda samtidigt.
Dels huruvida det är ok för dig att arbeta hemifrån (och isf under vilka omständigheter). Om man särar på de två frågeställningarna så kanske det kan bli litet lättare att bena ut, även för HR?
 
Jag tänker i liknande banor som @Snubbelfot. Om du har en tydlig överenskommelse med din chef om att få jobba hemma, och du jobbade heltid de här dagarna, då borde det inte vara något problem.

Om du inte har en sådan tydlig överenskommelse bör du nog se till att få en, för att undvika sånt här.

Håller helt med, allt hänger på om det finns en uttrycklig överenskommelse om att arbeta hemifrån.
 
Svarar alla som undrar om jag får jobba hemifrån: Det får jag! Men, servicedesk måste alltid vara bemannat. Så jag kan bara jobba hemifrån om någon annan kan sitta där.
Nu var detta en så speciell situation - sommar, jag var dösjuk och orkade knappt sitta upp mer än 30 minuter i taget, alla andra på semester. Så jag valde att lösa det på bästa sätt så att alla funktioner som måste fungera funkade även om jag inte fanns på plats hela dagarna.

Vi får se vad som händer! HR har iaf lyssnat på att jag gärna vill vänta och se vad min chef säger. De har kontaktat min chef som kontaktat mig och sagt att hon ska ringa mig på måndag. Hennes mail lät i alla fall positivt, så det känns lite bättre nu. Känns dock surt att de kontaktar henne på semester. Ringer facket i dag och hör med dem ändå.
 
@Hoarfrost Jag hade frågat om det varit bättre om du ringt in folk från semestern. Det har du nog inte befogenheter till då det är rätt så reglerat huruvida semester får avbrytas, och bla mer kostsamt för arbetsgivaren än att betala dig för en vanlig arbetsdag. Om du inte har befogenhet hade jag krävt att få det, just för att kunna lösa liknande situationer i framtiden. Här får en hoppas att alla inblandade inser det absurda i situationen och bara slutar tjafsa... :meh: :angel:

Min stubin hade varit brunnen - och då hade jag lätt kunnat börja krångla av princip. Hatar sånt här småaktigt beteende mot folk som faktiskt bara löst ett problem...:rage:
 
@Hoarfrost Jag hade frågat om det varit bättre om du ringt in folk från semestern. Det har du nog inte befogenheter till då det är rätt så reglerat huruvida semester får avbrytas, och bla mer kostsamt för arbetsgivaren än att betala dig för en vanlig arbetsdag. Om du inte har befogenhet hade jag krävt att få det, just för att kunna lösa liknande situationer i framtiden. Här får en hoppas att alla inblandade inser det absurda i situationen och bara slutar tjafsa... :meh: :angel:

Min stubin hade varit brunnen - och då hade jag lätt kunnat börja krångla av princip. Hatar sånt här småaktigt beteende mot folk som faktiskt bara löst ett problem...:rage:
Jag hade absolut inte gjort arbetsgivarens jobb och ringt in andra när jag var sjuk. Problemet här verkar vara att sjuk och frisk är sammanblandat och det tycker jag inte att det ska vara.
 
Svarar alla som undrar om jag får jobba hemifrån: Det får jag! Men, servicedesk måste alltid vara bemannat. Så jag kan bara jobba hemifrån om någon annan kan sitta där.
Nu var detta en så speciell situation - sommar, jag var dösjuk och orkade knappt sitta upp mer än 30 minuter i taget, alla andra på semester. Så jag valde att lösa det på bästa sätt så att alla funktioner som måste fungera funkade även om jag inte fanns på plats hela dagarna.

Vi får se vad som händer! HR har iaf lyssnat på att jag gärna vill vänta och se vad min chef säger. De har kontaktat min chef som kontaktat mig och sagt att hon ska ringa mig på måndag. Hennes mail lät i alla fall positivt, så det känns lite bättre nu. Känns dock surt att de kontaktar henne på semester. Ringer facket i dag och hör med dem ändå.
Man kan ju förstå HR ändå, det låter som att du jobbade hemifrån trots att ”kriterierna” inte var uppfyllda. Men hoppas att de kan vara lite flexibla utifrån situationen!
 
Men, servicedesk måste alltid vara bemannat. Så jag kan bara jobba hemifrån om någon annan kan sitta där.
Nu var detta en så speciell situation - sommar, jag var dösjuk och orkade knappt sitta upp mer än 30 minuter i taget, alla andra på semester.
Du gjorde en väldigt lojal insats. Men: arbetsgivaren måste organisera bättre än att ge alla utom en semester, eftersom denna enda kan bli sjuk - på ett ställe som alltid måste vara bemannat. Förhoppningsvis står detta klart för arbetsgivaren nu.
 
Uppdatering: Är sjuk (och hemma, utan att jobba denna gång) men chefen ringde i går och förklarade att jag självklart inte gjort något fel och att hon var jättetacksam att jag löst den där veckan så föredömligt. I annat fall hade hon fått kalla in någon som hade semester, så hon tyckte det var extremt snällt av mig, men att jag absolut inte hade behövt jobba när jag var sjuk, att jag skulle veta att hon absolut inte förväntar sig att någon medarbetare ska behöva "offra sig" på det sättet. Jag ifrågasatte lite hur det kommer sig att HR kan gå på något de "hört av andra" när det gäller sådant här - och påpekade att det känns inte direkt tryggt.

Jag hörde på henne att hon var arg, men hon döljer sin ilska väl :D och jag gissar att hon pratat med HR eftersom jag fått ett ursäktande mail från dem där de skriver att jag absolut inte behöver sjukskriva mig.

Skönt att få det ur världen. Facket sade i princip att jag hade varit extremt snäll mot arbetsgivaren och om de bråkade om detta skulle de hjälpa mig att få det löst. Det finns ju mängder av "bevis" att jag jobbat då både mailen och växeln kan visa exakt när jag svarat på mail/i telefon. Accesskort systemet har även det loggar som kan visa att jag var inne på jobbet vid 4 tillfällen för att hjälpa studenter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 689
Senast: Gotthard
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
19 794
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp