Kan denna hund registreras i SKK?

Valptass

Trådstartare
Hej alla kloka och kunniga! Jag har en fråga till er.

Det gäller en hund som importerades som valp till Sverige ifrån Norge. Ägaren har trott att hunden redan är registrerad i SKK, men jag kan inte hitta hunden i hunddata. Den finns däremot i Norges hundedatabas.

På grund av tråkiga omständigheter finns tyvärr inga papper kvar på den här hunden.

Jag undrar nu, går det att skicka efter nytt registreringsbevis och stamtavla från Norge och sedan med hjälp av dessa omregistrera i SKK? Jag har nämligen tänkt att det väl borde vara möjligt men blev osäker när jag försökte kolla upp det. Vad säger ni?
 
Det borde gå,om du får en ny/kopia på stamtavlan från Nkk
Tack, jag tycker ju i alla fall att det borde gå. Får väl testa att skicka in blanketten om ny stamtavla till NKK och hoppas att de kan skicka en ny till ägaren i Sverige. För i såna fall finns det väl inga hinder för en omregistrering i SKK?
 
Tack alla! Att registrera hunden i SKK lär alltså gå hyfsat smidigt om bara norska stamtavlan går att skaka fram.

En fundering till då... Jag tittade på blanketten som används för att beställa en ny stamtavla när den gamla kommit bort, och jag blev lite nyfiken på hur de kan avgöra ifall personen som efterfrågar en ny stamtavla är densamme som äger hunden/har rätt till den? Hundens svenske ägare lär ju knappast stå i något ägarregister i Norge, liksom. Och stamtavlan är väl ändå att betrakta som ett slags värdehandling som just ägaren ska ha? Å andra sidan, varför skulle man beställa hem stamtavla på en hund som man inte förfogar över :p

Jag ska be ägaren skicka blanketten till NKK och testa. Vad tror ni om chanserna att de postar stamtavlan till Sverige?
 
Är hunden köpt av den svenska ägaren som valp? I så fall står den nog som ägare då NKK uppfödare tidigare kunde regga valp för valp och direkt på nya ägaren
 
Är hunden köpt av den svenska ägaren som valp? I så fall står den nog som ägare då NKK uppfödare tidigare kunde regga valp för valp och direkt på nya ägaren
Ja, svenska ägaren köpte hunden som valp. Personen hade vid tillfället ett förhållande som sedan dess har tagit slut men jag är ganska säker på att det inte var exet som skrev på papper i Norge, även om det finns en risk. Intressant, kanske kan de se då att ägaren i Sverige som vill ha en ny stamtavla är samma person som köpte hunden som valp? Om inte, tror du att de är ovilliga att skicka ny stamtavla?
 
Ja, svenska ägaren köpte hunden som valp. Personen hade vid tillfället ett förhållande som sedan dess har tagit slut men jag är ganska säker på att det inte var exet som skrev på papper i Norge, även om det finns en risk. Intressant, kanske kan de se då att ägaren i Sverige som vill ha en ny stamtavla är samma person som köpte hunden som valp? Om inte, tror du att de är ovilliga att skicka ny stamtavla?
Framgår inte ägare i NKKs register?
 
En fundering till då... Jag tittade på blanketten som används för att beställa en ny stamtavla när den gamla kommit bort, och jag blev lite nyfiken på hur de kan avgöra ifall personen som efterfrågar en ny stamtavla är densamme som äger hunden/har rätt till den? Hundens svenske ägare lär ju knappast stå i något ägarregister i Norge, liksom. Och stamtavlan är väl ändå att betrakta som ett slags värdehandling som just ägaren ska ha?
Registreringsbeviset är ingen värdehandling. Det som bevisar hundens identitet är ju det chipnummer som hunden är registrerad med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 756
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 870
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp