Kan det bli för sent för att klippa/raka hästen?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag måste raka/klippa min häst....han är korsning...räker att jag säger fjording så förstår ni vad jag menar.... :crazy:. För vi har inte bestämt om vi ska köpa nån eller fråga någon annan...så är det jätte kris att man måste klippa nu för att sen går det inte?
hur ofta måste man klippa dem sen efter?

Det är ju inte farligt att klippa hästen "för sent", men den kan bli lite tråkig i pälsen i vår om man klipper efter januari ungefär. Detta beror på att sommarpälsen börjar växa ut under vinterpälsen när det börjar bli lite ljusare ute, alltså ungefär i januari i södra sverige. Klipper man efter att sommarpälsen börjat komma så klipper man ju även av de hårstråna, och det blir svårt att få hästen riktigt blank framåt våren.
Om hästen hålls varm efter att den är klippt brukar pälsen inte växa så fort, så två klippningar per vinter kan räcka (om den inte blir lurvig jättefort förstås), så om du klipper nu kan du klippa ungefär vid nyår igen så är det ingen risk att det blir försent.

G

Gul22

Vi brukade klippa varannan månad när vi låg i "hårdträning". I år räcker det nog med 4 gånger i vinter då vi ligger på en mindre hårdträning. Fördelen med att klippa tidigt är väl att det hinner växa ut lite innan det blir så där jättekallt om du bor i Sverige där det blir jättekallt förståss.

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
2 256
Senast: AW
·
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
2 064
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
1 627
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
1 426
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kcal stallsysslor