Kan det bli för sent för att klippa/raka hästen?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag måste raka/klippa min häst....han är korsning...räker att jag säger fjording så förstår ni vad jag menar.... :crazy:. För vi har inte bestämt om vi ska köpa nån eller fråga någon annan...så är det jätte kris att man måste klippa nu för att sen går det inte?
hur ofta måste man klippa dem sen efter?
 
Det är ju inte farligt att klippa hästen "för sent", men den kan bli lite tråkig i pälsen i vår om man klipper efter januari ungefär. Detta beror på att sommarpälsen börjar växa ut under vinterpälsen när det börjar bli lite ljusare ute, alltså ungefär i januari i södra sverige. Klipper man efter att sommarpälsen börjat komma så klipper man ju även av de hårstråna, och det blir svårt att få hästen riktigt blank framåt våren.
Om hästen hålls varm efter att den är klippt brukar pälsen inte växa så fort, så två klippningar per vinter kan räcka (om den inte blir lurvig jättefort förstås), så om du klipper nu kan du klippa ungefär vid nyår igen så är det ingen risk att det blir försent.
 
Vi brukade klippa varannan månad när vi låg i "hårdträning". I år räcker det nog med 4 gånger i vinter då vi ligger på en mindre hårdträning. Fördelen med att klippa tidigt är väl att det hinner växa ut lite innan det blir så där jättekallt om du bor i Sverige där det blir jättekallt förståss.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 422
Senast: Ramona
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 315
Senast: animalasia
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
Kropp & Själ Min tjej säger att många av hennes kompisar i klassen har börjat raka "där nere" dvs ta bort allt hår. Hon går i 6an så jag tycker detta...
Svar
15
· Visningar
1 509
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp