Kan det ta lång tid innan sjukdomar bryter ut? Och påverka hästen ett tag innan?

Moa092

Trådstartare
Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men varit lite trött i ridning, dock inte haft feber men hostat och inte varit lika framåt förutom när hon fick vila en eller två dagar. Veterinären var ute i går hos oss och tog prover för kvarka, EHV och någon virusinfektion, men det jag undrar är om sådant kan ligga och påverka sedan en tid tillbaka och att det först har utlöst nu eller om det är helt omöjligt. Hon flyttade till ett nytt stall för en månad sedan.
Endast ägt henne 1,5 månad och på provridningen var hon en helt annan häst och det var hon även första två veckorna...
Hör gärna av er med er info, erfarenheter, tips eller teorier😊
Mvh Moa
 

Bifogade filer

  • 28FD53D4-C6F9-41EB-A383-53A110BF5B99.jpeg
    28FD53D4-C6F9-41EB-A383-53A110BF5B99.jpeg
    219,7 KB · Visningar: 30
Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men varit lite trött i ridning, dock inte haft feber men hostat och inte varit lika framåt förutom när hon fick vila en eller två dagar. Veterinären var ute i går hos oss och tog prover för kvarka, EHV och någon virusinfektion, men det jag undrar är om sådant kan ligga och påverka sedan en tid tillbaka och att det först har utlöst nu eller om det är helt omöjligt. Hon flyttade till ett nytt stall för en månad sedan.
Endast ägt henne 1,5 månad och på provridningen var hon en helt annan häst och det var hon även första två veckorna...
Hör gärna av er med er info, erfarenheter, tips eller teorier😊
Mvh Moa
EHV-1 kan i alla fall finnas latent i hästen. Såhär står det på SVAs hemsida (länk nedan)

"Hästar som infekterats av EHV-1 blir bärare av virus efter genomgången infektion, men virus smittar inte så länge det är vilande i kroppen. Viruset ligger latent i sensoriska nervkroppar i trigeminusganglierna och i lymfocyter i lymfknutorna. Det kan dock reaktiveras och börja utsöndras om hästen utsätts för sjukdom och/eller stress, som vid avvänjning, kastrering, transport, stallbyte eller smärttillstånd. Hästar kan visa sjukdomssymtom eller inte vid reaktivering."

https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast
 
Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men varit lite trött i ridning, dock inte haft feber men hostat och inte varit lika framåt förutom när hon fick vila en eller två dagar. Veterinären var ute i går hos oss och tog prover för kvarka, EHV och någon virusinfektion, men det jag undrar är om sådant kan ligga och påverka sedan en tid tillbaka och att det först har utlöst nu eller om det är helt omöjligt. Hon flyttade till ett nytt stall för en månad sedan.
Endast ägt henne 1,5 månad och på provridningen var hon en helt annan häst och det var hon även första två veckorna...
Hör gärna av er med er info, erfarenheter, tips eller teorier😊
Mvh Moa
Om hästen hostar och känns trött när man rider, så är ju någonting förmodligen fel. Fortsätter man att rida då, så kan det förstås förvärras. Hästen kan absolut ha varit påverkad ett tag av detta, skulle jag tro.
 
Det var ändats en gång i början av ridpassen som hon hostade, om det hade varit med någon av mina andra hästar så hade jag ju märkt något direkt men det är ju så sjukt svårt när det är en ny häst som man inte känner eller vet hur hästen fungerar..
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 230
Islandshäst Har köpt en 6-årig valack som var helt lugn när vi var och provred den. Nu har den varit här i 3 veckor och är fortfarande rädd så fort...
Svar
7
· Visningar
1 938
Senast: Camama
·
Hästmänniskan Jag rider en häst 1 dag/veckan sedan ca 1 år tillbaka. Jag älskar den hästen, hon är helt underbar, det var kärlek vid första...
2
Svar
21
· Visningar
3 517
Senast: spinxx
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp