Kan det vara eksem?

Askur

Trådstartare
Min älskade lilla häst åkte på pälsätare i vintras och kliade sig jätte mycket på grund utav detta. Dock så rakade jag honom och har behandlat honom med klorhexidin schampoo emellanåt och det blev bättre. Men när jag åkte upp till stallet häromdagen hade han kliat sig något så fruktansvärt i svansroten att det såg "avklippt" ut? Dock har jag inte märkt (heller ingen annan) att han kliat sig någon annanstans på kroppen och inte vad det kan synas heller. Kan det vara eksem? Han är för övrigt 4 år och svenskfödd. :(

Jag har aldrig haft en eksem häst tidigare.
 
Jag tror inte att det är exem.
Mitt sto kliar sig lite såhär på vårkanten när sista pälsen ska släppa, framförallt i svansrot.
Det går över på 2-3v.
Brukar försöka tvätta ordentligt rent och borsta ut svansen ordentligt så man får bort alla lösa hårstrån, tror det sticker och kliar av dom i svansroten :)
 
Han har kliat sig lite i mankammen när han kommit in i boxen men jag ser inga utslag eller märken på det stället utan endast i svansroten. Men tack för era svar än så länge. Det känns lite bättre nu i allafall.
 
Utifrån din beskrivning låter det som springmask. Men de flesta maskmedel brukar ju ta springmask också, så det borde alltså inte vara fallet. Kanske kan vara värt att kolla upp det ändå?

"Springmask kan ibland vara lite svårt att få bukt med, och det är viktigt att avmaskning kompletteras med att äggen tvättas bort från hästens svansrot och anus. Man bör även tvätta inredning (till exempel krubba/galler/boxväggar) i stallet som hästen kan klia bakdelen emot eftersom hästen kan återsmittas genom att slicka/bita på dessa."
Från SVA's hemsida.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 142
Senast: caballus
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 438
Islandshäst Jag ska göra en lång historia kort. Kan för det första berätta att jag är lite utav en hypokondriker när det gäller min häst. Jag tror...
Svar
17
· Visningar
5 284
Senast: Boj
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 904
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp