Kan det vara förlåtligt att avliva en hund?

Karin_ess

Trådstartare
Varning för långt inlägg!

När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var ivriga, båda har vuxit upp med hundar. Vi skulle ta hand om den tillsammans, vi bor nära och hon arbetade halvtid. Väldigt snart blev hon så sjuk att det inte var ett alternativ.

Sigge fick istället börja på Hunddogis. Det fungerade som en dagmamma. Jag lämnade honom på morgonen och hämtade honom på kvällen. Hon har en jättebil med burar och kör ut med gänget på långpromenad och lek. Så jag kunde med gott samvete åka och träna på vägen från jobbet. Om jag behövde jobba över eller resa bort fick han stanna hemma med hennes hundar. Han hade det toppen.

Sen fick jag ett epileptisk anfall, blev sjukskriven och fick inte köra bil på ett år. Min vardag fungerade inte när jag började jobba. Att åka buss med Sigge till hunddagis, krävde byta av buss både på vägen dit och vägen till jobbet. Samma sak på kvällen. Jag var helt slut. Det tog fyra månader innan jag lyckades tänka om och tänka nytt.

Då blev det dagmatte. Min granne jobbar bara 25%. Hon tog på sig att rasta Sigge mitt på dagen. Första gången jag lämnade honom satt han på sin utkikspost vid fönstret med uppspärrade ögon och såg ut att tänka ”Men matte, jag då. Har du glömt mig???” Det gick snabbt över till att han fick vara hos henne på eftermiddagen. Även här (när jag börjat jobba heltid/övertid) fick han bo hos henne. Jag rastade honom morgon och kväll och njöt av honom på helgerna. Saknade inte friheten man har som ”icke hundägare”.

Men min egen hälsa har försämrats successivt. Det började med ett rejält rygskott som krånglar ibland. SEn började höger knä krångla. I dec -17 skadade jag vänster knä illa på en morgonpromenad. Det blev för dagmatte, som är morgontrött, att rasta Sigge hela dagarna. fFter tre månader började jag ta morgonpromenaderna men dagmatte fick rasta på kvällar och hjälpa till på helgerna. Jag som aldrig ätit smärtstillande har levt på ipren och alvedon sen dess för att klara rastning av Sigge.

Nu här även höger höft börjat krångla och har svårt att gå även inomhus. Klarar morgonpromenaden med hjälp av stavgång och att ha ett kortare flexikopel fastknutet i midjan. Jag har ont, är trött och värst av allt blir han lidande. Ibland när jag har ont blir jag irriterad på honom och fräser åt honom. ¨

Under de senaste åren har allt har kretsat mellan jobbet och hunden med ständigt dåligt samvete för honom. Ingen tid vare sig för träning eller annat. Vännerna finns otroligt nog kvar.

För en vecka sen fick jag röntgen och fått veta att jag har artros av den 3e (svåraste) graden. Att bli helt återställd är inte garanterat även om jag gör en operation och byter ut höftleden. Jag behöver träna upp min egen styrka (kan inte gå i trappor och knappt resa mig upp från en stol), gå ner i vikt etc innan en operation. Jag räknar med minst ett halvår för detta, och hoppas slippa operationen. Efter en sån tar det flera månader igen med träning.

Jag sitter med tårarna strömmande nerför mina kinder medan jag skriver detta. Jag klarar inte av att behålla honom! Att överge (omplacera) honom känns omöjligt. Varför:

  • En mans hund? Jag är hans favoritmänniska. Han har det bra hos dagmatte men väntar på mig och blir väldigt glad när jag kommer hem varje dag och överlycklig om jag varit borta längre.
  • Känslig mage, äter dietfoder vilket hjälpt mycket.
  • Äter oftast inte om jag är bortrest eller blir väldigt lös i magen.
  • Han gillar inte att vara ensam.
  • Han har fått dra flera tänder de senaste veterinärbesöken
  • Han har haft ont för nåt år sen pga en lätt förstorad prostata.
  • Han vaktar mycket.
  • Dåligt tränad, drar i kopplet
  • Sämre på inkallning, tar allt längre rundor på egen hand varför han inte längre kan vara lös som förut.
  • Blir väldigt ivrig om han ser andra hundar
  • Skäller ut somliga hanhundar och kan göra utfall mot andra.

Han blir nio år till jul (född 20e dec -10). Jag tror att han är rätt krävande och inte billig i drift. Att det kan bli svårt att omplacera hnom. Själv har jag lagt ut ca 2000 kr per månad för honom, med kost, försäkring och hunddagis o/e dagmatte.

Räknar med att bli utskälld men hoppas på att jag kan resonera rätt...
 
Om du inte vet något bra hem till honom så låter det absolut snällast både mot honom och dig att låta honom somna in. Och då tänker jag inte att du ska annonsera om att omplacera, för tyvärr finns det gott om folk som nog snarare tänker att de ska "rädda" honom än att de kan erbjuda rätt hem. Däremot om du har någon i bekantskapskretsen som tycker om honom och vill ha honom och han kan få ett bra liv där, då kan ju det vara ett alternativ.
 
Varning för långt inlägg!

När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var ivriga, båda har vuxit upp med hundar. Vi skulle ta hand om den tillsammans, vi bor nära och hon arbetade halvtid. Väldigt snart blev hon så sjuk att det inte var ett alternativ.

Sigge fick istället börja på Hunddogis. Det fungerade som en dagmamma. Jag lämnade honom på morgonen och hämtade honom på kvällen. Hon har en jättebil med burar och kör ut med gänget på långpromenad och lek. Så jag kunde med gott samvete åka och träna på vägen från jobbet. Om jag behövde jobba över eller resa bort fick han stanna hemma med hennes hundar. Han hade det toppen.

Sen fick jag ett epileptisk anfall, blev sjukskriven och fick inte köra bil på ett år. Min vardag fungerade inte när jag började jobba. Att åka buss med Sigge till hunddagis, krävde byta av buss både på vägen dit och vägen till jobbet. Samma sak på kvällen. Jag var helt slut. Det tog fyra månader innan jag lyckades tänka om och tänka nytt.

Då blev det dagmatte. Min granne jobbar bara 25%. Hon tog på sig att rasta Sigge mitt på dagen. Första gången jag lämnade honom satt han på sin utkikspost vid fönstret med uppspärrade ögon och såg ut att tänka ”Men matte, jag då. Har du glömt mig???” Det gick snabbt över till att han fick vara hos henne på eftermiddagen. Även här (när jag börjat jobba heltid/övertid) fick han bo hos henne. Jag rastade honom morgon och kväll och njöt av honom på helgerna. Saknade inte friheten man har som ”icke hundägare”.

Men min egen hälsa har försämrats successivt. Det började med ett rejält rygskott som krånglar ibland. SEn började höger knä krångla. I dec -17 skadade jag vänster knä illa på en morgonpromenad. Det blev för dagmatte, som är morgontrött, att rasta Sigge hela dagarna. fFter tre månader började jag ta morgonpromenaderna men dagmatte fick rasta på kvällar och hjälpa till på helgerna. Jag som aldrig ätit smärtstillande har levt på ipren och alvedon sen dess för att klara rastning av Sigge.

Nu här även höger höft börjat krångla och har svårt att gå även inomhus. Klarar morgonpromenaden med hjälp av stavgång och att ha ett kortare flexikopel fastknutet i midjan. Jag har ont, är trött och värst av allt blir han lidande. Ibland när jag har ont blir jag irriterad på honom och fräser åt honom. ¨

Under de senaste åren har allt har kretsat mellan jobbet och hunden med ständigt dåligt samvete för honom. Ingen tid vare sig för träning eller annat. Vännerna finns otroligt nog kvar.

För en vecka sen fick jag röntgen och fått veta att jag har artros av den 3e (svåraste) graden. Att bli helt återställd är inte garanterat även om jag gör en operation och byter ut höftleden. Jag behöver träna upp min egen styrka (kan inte gå i trappor och knappt resa mig upp från en stol), gå ner i vikt etc innan en operation. Jag räknar med minst ett halvår för detta, och hoppas slippa operationen. Efter en sån tar det flera månader igen med träning.

Jag sitter med tårarna strömmande nerför mina kinder medan jag skriver detta. Jag klarar inte av att behålla honom! Att överge (omplacera) honom känns omöjligt. Varför:

  • En mans hund? Jag är hans favoritmänniska. Han har det bra hos dagmatte men väntar på mig och blir väldigt glad när jag kommer hem varje dag och överlycklig om jag varit borta längre.
  • Känslig mage, äter dietfoder vilket hjälpt mycket.
  • Äter oftast inte om jag är bortrest eller blir väldigt lös i magen.
  • Han gillar inte att vara ensam.
  • Han har fått dra flera tänder de senaste veterinärbesöken
  • Han har haft ont för nåt år sen pga en lätt förstorad prostata.
  • Han vaktar mycket.
  • Dåligt tränad, drar i kopplet
  • Sämre på inkallning, tar allt längre rundor på egen hand varför han inte längre kan vara lös som förut.
  • Blir väldigt ivrig om han ser andra hundar
  • Skäller ut somliga hanhundar och kan göra utfall mot andra.
Han blir nio år till jul (född 20e dec -10). Jag tror att han är rätt krävande och inte billig i drift. Att det kan bli svårt att omplacera hnom. Själv har jag lagt ut ca 2000 kr per månad för honom, med kost, försäkring och hunddagis o/e dagmatte.

Räknar med att bli utskälld men hoppas på att jag kan resonera rätt...
Jag förstår att det är jättetufft... Men jag tycker du snarare resonerar klokt och med omtanke om hunden.
I ditt fall hade jag omplacerat om det funnits ett bra alternativ. Dvs en vettig människa som du känner till och som du vet kan ge hunden ett bra liv. Annars hade jag inte gjort det.
 
Jag var i liknande sits förra våren. Jag var sjuk o låg på sjukhus i omgångar. Sista gången jag åkte in fann jag inget annat råd än att lämna honom i hundgården, favorit hund vakten hämtade honom någon timme senare o hade honom i ca 2 veckor, han fick följa med till Hornbågasjön o sedan somna in i favvos knä.

Jag saknar honom något fruktansvärt, o nu skulle jag kunna ha honom igen, men tiden däremellan hade jag inte kunnat lösa, visste ju inte heller om jag skulle bli bättre. :cry: Han blev 11 år.
 
Om du varit jag och det var min hund så hade han fått somna in.
Jag vet att det känns fruktansvärt, men jag hade gjort det för att få "ro" i sinnet efteråt - för då vet jag var han är. Du ska inte ha dåligt samvete :heart

Jag är själv inte den som kan släppa ett djur OM det inte är till en väldigt pålitlig god vän där jag vet att kärleken redan innan är ömsesidig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 279
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 426
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp