Kan det vara något annat än ett felaktigt uppgett mobilnummer?

bettysmatte

Trådstartare
I helgen fick jag ett sms från elgiganten om ett paket på väg och att man kunde följa paketet via en länk. Jag avfärdade det som bluff-sms och öppnade aldrig det. Jag kunde alltså läsa tillräckligt utan att ens öppna sms:et. Jag loggade till och med in på Mina Sidor på elgiganten och kollade beställningar där. Jag har inte beställt något sedan februari förra året. Inget har dragits från mitt kreditkort. Så nu i morse får jag en uppdatering i Mina Paket-appen om ett paket på väg. Det står inget om utlämningsställe ännu. Men det kan väl inte vara något annat än att någon av misstag har råkat uppge mitt mobilnummer :confused:? Lite märkligt är det allt..... O_o
 
Jag läste på Facebook om samma grej, en person som fått sms från Elgiganten om paket. Meddelandet såg legit ut och personen funderade också på om någon råkat ange fel nummer. Vet tyvärr inte hur det hela slutade.
 
I helgen fick jag ett sms från elgiganten om ett paket på väg och att man kunde följa paketet via en länk. Jag avfärdade det som bluff-sms och öppnade aldrig det. Jag kunde alltså läsa tillräckligt utan att ens öppna sms:et. Jag loggade till och med in på Mina Sidor på elgiganten och kollade beställningar där. Jag har inte beställt något sedan februari förra året. Inget har dragits från mitt kreditkort. Så nu i morse får jag en uppdatering i Mina Paket-appen om ett paket på väg. Det står inget om utlämningsställe ännu. Men det kan väl inte vara något annat än att någon av misstag har råkat uppge mitt mobilnummer :confused:? Lite märkligt är det allt..... O_o

Jag har något liknande med min jobbmobilen. En man på Södermalm har tidigare haft mitt telefonnummer och då och då får jag leveransinformation om paket och då och då får jag sms från gamla polare till vederbörande. Ibland har det kommit samtal när jag har haft ”stör ej” efter arbetstid som jag misstänker är till den aktuella mannen.

I de fall jag har fått paket har jag kontaktat de som har skickat ut.
 
Jag läste på Facebook om samma grej, en person som fått sms från Elgiganten om paket. Meddelandet såg legit ut och personen funderade också på om någon råkat ange fel nummer. Vet tyvärr inte hur det hela slutade.
Sms:et trodde jag alltså var fejk, speciellt som att det var Black Week. Och på elgigantens hemsida skriver de om att bedragare ofta använder deras namn. Så det tänkte jag inte på. Men när det sedan kommer en avisering om ett paket på väg blir man ju lite fundersam....
 
Fått det oxå och kontaktade firman som sålt varan. Meddelade att någon skrivit fel telefonnummer och fick till svar att låt det gå i retur bara.
 
Sms:et trodde jag alltså var fejk, speciellt som att det var Black Week. Och på elgigantens hemsida skriver de om att bedragare ofta använder deras namn. Så det tänkte jag inte på. Men när det sedan kommer en avisering om ett paket på väg blir man ju lite fundersam....
Vad står det i appen då? Det brukar ju stå vart det skall mm.
 
Jag fick ett sånt sms tidigare i år. Det gällde en beställning som i kommit till en butik som jag är medlem i deras klubb men jag hade inte beställt nåt. Jag ringde butiken och förklarade att någon måste angett fel nummer. De lyckades faktiskt få tag på den rätta personen så att hon kunde de få sina varor.
 
I helgen fick jag ett sms från elgiganten om ett paket på väg och att man kunde följa paketet via en länk. Jag avfärdade det som bluff-sms och öppnade aldrig det. Jag kunde alltså läsa tillräckligt utan att ens öppna sms:et. Jag loggade till och med in på Mina Sidor på elgiganten och kollade beställningar där. Jag har inte beställt något sedan februari förra året. Inget har dragits från mitt kreditkort. Så nu i morse får jag en uppdatering i Mina Paket-appen om ett paket på väg. Det står inget om utlämningsställe ännu. Men det kan väl inte vara något annat än att någon av misstag har råkat uppge mitt mobilnummer :confused:? Lite märkligt är det allt..... O_o
Ibland tror jag det är själva appen som glitchar. Fick meddelande om att ett paket jag väntade på var uthämtat, det märkliga var att det stod det var uthämtat 30 mil bort. Men paketet var inte uthämtat utan låg kvar på mitt uthämtningställe
 
Ibland tror jag det är själva appen som glitchar. Fick meddelande om att ett paket jag väntade på var uthämtat, det märkliga var att det stod det var uthämtat 30 mil bort. Men paketet var inte uthämtat utan låg kvar på mitt uthämtningställe
Fast jag har ju fått både sms och aviseringar i app, då borde det väl vara något mer än bara problem med appen?
 
Jag har i perioder fått det ganska ofta. Jag har både kontaktat företaget som skickat ut meddelandet och till slut (!) listade jag ut adressen till den som använde mitt nummer då jag fick en bild på ett levererat paket. Skickade ett sms med en skarp uppmaning om att sluta ange mitt nummer och det har inte hänt efter det. :)
 
Jag fick samma i måndags. Kontaktade Elgiganten och order osv fanns så bara en person som angett fel telefonnummer som avisering helt enkelt.
 
Jag har i perioder fått någon annans paket i min app och sms-aviseringar. Tror det är en och samma person då det alltid är samma ort.

Har kontaktat företag ibland för att få bort mitt nummer men hen verkar lägga till det igen. Påminelserna via SMS och app är irriterande men rätt person får till slut en brevavi för att hämta ut det.

Sånt händer tydligen tillräckligt ofta för att det ska vara med på PostNords FAQ.
 
Mysteriet löst.... :D Min mor var den skyldige. Hon beställde och upptäckte efter att hon hade lagt beställningen att mobilnumret blev fel. Hon ändrade sedan numret precis efteråt, men tydligen hängde mitt med beställningen ändå. Jag skrattade gott när det löste sig... 🤪:rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp