Kan det vara på G snart månne?

Lupin

Trådstartare
I måndags kväll, vid 18-tiden, fick jag en pytteliten blödning och sen tog "mensvärken" i rejält under några timmar. Efter 3 timmar övergick det i regelbundna förvärkar under ett par timmar till, sen gick vi och la oss. Sov sådär, vaknade från och till pga att det gjorde ont. Tisdagen var relativt lugn, ett lättare molande hela dagen och jag sov gott på natten.

I onsdags var jag hos BM för kontroll och bt hade hoppat upp från 110/70 till 140/85 från veckan före. Dock ingen huvudvärk och urinprovet var ua. Bebisen hade dessutom fixerat sig! Pga blödningen och alla kraftiga förvärkar kände hon på mig och livmodertappen var mjuk, avkortad och hade börjat vända sig framåt. Jag var öppen 1-1½ cm och det var ju spännande att få höra. Sd och regelbundna förvärkar "förvärrades" sen under resten av dagen och kvällen och det gick sådär att sova. Började blöda lite på kvällen. Blödde i stort sett hela torsdagen, det var så att det täckte ytan på trosskydden men mörkt till färgen och "torrt". Eftersom bebisen hade rört mindre och mindre på sig och under torsdagen nästan inte alls så fick vi åka in för kontroll på förlossningen på torsdagskvällen, dvs igår. De körde en lång remsa och gjorde sen ett UL där de mätte bebisen och fostervattenmängden. Alla värdena var bra och remsan visade en synnerligen aktiv livmoder. Blödningen hade avstannat på em/kvällen och enligt läkaren berodde den troligtvis på min BMs gynundersökning på onsdag fm. Tydligen var det vanligt att man inte blödde samma dag, utan dagen därpå istället. Det mörka, "torra", gamla blodet tydde på det.

Senare igår kväll kom blödningen tillbaka, fast nu var det ljusare och våtare. Har blött sparsamt hela dagen idag, ganska så slemmigt och jag misstänker att det är slemproppen som håller på att ramla ut pö om pö. Har haft kraftiga sd hela dagen, såpass att jag känner mig trött och utmattad. Har passat på att vila mycket och så är jag typ hungrig och törstig hela tiden!

Jag var hos min BM imorse för bt-kontroll och det hade sjunkit lite grand, till 130/85. Fick förmaningar att ta det lugnt idag, i och med att jag härjat runt och storstädat och röjt i hela huset onsdag + torsdag. Hon såg strängt på mig och jag la mina planer på att tvätta bilen och putsa fönsterna på hyllan... :o När jag sen kom hem och tillät mig ta det lugnt så kände jag att jag faktiskt var trött, så jag har sovit en hel del idag och masat omkring i godan ro. Inte dumt alls. Just nu känns det lite som lugnet före stormen, men samtidigt vet jag också att man kan gå så här ett bra tag. Jag är "bara" i v 38+2 idag, så dels är det ok att föda och dels kan jag få vänta någon/några veckor till (hoppas inte haha).

:)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Det är väl klart att liten vill komma ut nu när allt har ordnat sig med dagis:banana:

Nu är det ju bara att köra på;)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Jag håller tummarna att det är på G :)

Sitter här själv med BF på måndag och huset kan snart inte bli renare.

Skurade just baksidan av huset med diskborste. Grannarna skakar typ på huvudet när dem ser mig.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Det är väl klart att liten vill komma ut nu när allt har ordnat sig med dagis:banana:

Nu är det ju bara att köra på;)

Och här sitter jag fortfarande....med magen i vädret. :D Idag (ikväll) blir det en vecka sedan slemproppen började lossna och jag började öppna mig så smått. Har funderat fram och tillbaka de senaste dagarna om jag ska våga känna på mig själv, jag är så förfärligt nyfiken på om jag öppnat mig mer och hur mycket i så fall. Jag har undersökningshandskar hemma och så länge hinnorna inte spruckit/vattnet gått är det ju helt ofarligt att vare sig undersöka, ha sex eller bada. Men än så länge fegar jag ur haha. Är lite rädd att sätta igång det på allvar samtidigt, fast jag vet inte vad jag är rädd för. Det är 8 dagar kvar till BF idag, så det är ju dags när som helst. Å andra sidan skulle jag vilja hinna/orka städa lite framför huset vid entrén och bada/klippa min hund (dvärgpudel) före BB. :angel:
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Jag håller tummarna att det är på G :)

Sitter här själv med BF på måndag och huset kan snart inte bli renare.

Skurade just baksidan av huset med diskborste. Grannarna skakar typ på huvudet när dem ser mig.

Då har du BF idag? Lycka till! :laugh:

Jag har också gjort det mesta nu, huset är tipptopp och frysen full. :D Bara ett par saker kvar som jag skulle vilja fixa före BB...å andra sidan går ju inte världen under ifall det inte hinns med. :p
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Det kan inte vara sant. Bebisen, som varit fixerad i nästan en vecka, har skruvat sig loss! Han började sent igår kväll, med bestämda rörelser från sida till sida (som var allt annat än behagligt) och fortsatt "brottning" under precis hela natten, ligger han nu på snedden med huvudet snett ner mot vänstra ljumsken och periodvis nästan rakt tvärsöver... Jag kan inte fatta att det är sant! Trodde inte de kunde ta sig loss när de väl var fixerade. Han har föredragit att ligga tvärs över magen under större delen av graviditeten, men nu när jag gått hela 39 veckor borde han väl inte kunna rumla runt på det här viset?

Har ringt min BM och fått tid kl 13:00 idag för undersökning. Vad tusen händer om förlossningen startar med bebisen på tvärs? Jag vägrar dessutom försöka föda en bebis i säte, ifall han lyckas vända sig helt och hållet. Jag vill föda vaginalt, med huvudet först! Hjälp!
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Det kan inte vara sant. Bebisen, som varit fixerad i nästan en vecka, har skruvat sig loss! Han började sent igår kväll, med bestämda rörelser från sida till sida (som var allt annat än behagligt) och fortsatt "brottning" under precis hela natten, ligger han nu på snedden med huvudet snett ner mot vänstra ljumsken och periodvis nästan rakt tvärsöver... Jag kan inte fatta att det är sant! Trodde inte de kunde ta sig loss när de väl var fixerade. Han har föredragit att ligga tvärs över magen under större delen av graviditeten, men nu när jag gått hela 39 veckor borde han väl inte kunna rumla runt på det här viset?

Har ringt min BM och fått tid kl 13:00 idag för undersökning. Vad tusen händer om förlossningen startar med bebisen på tvärs? Jag vägrar dessutom försöka föda en bebis i säte, ifall han lyckas vända sig helt och hållet. Jag vill föda vaginalt, med huvudet först! Hjälp!
Men nääe! :eek: När de väl fixerat sig tror man ju liksom att det är lugnt! Vad jobbigt, hoppas han tar sitt förnuft till fånga och det snabbt. Eller att du mot all förmodan ska ha känt fel.

Min bebis hade fixerat sig idag (eller under senaste veckan, inget jag kunnat missa direkt :crazy:) och jag hoppas verkligen den stannar kvar så även om det är rätt obekvämt...
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Tyvärr inte, fast jag önskar jag hade fel. Nu har rumpan sjunkit ner lite mer (tyngdlagen kanske?) och därmed ligger han lite mer tvärsöver istället för snett upp och ner. Det är grymt obehagligt. :crazy:

Imorse när jag vaknade (på rygg) låg han ihoprullad som en boll, i fosterställning antar jag haha, mitt uppe på magen. När jag klappade honom lite så sträckte han ut sig och la sig med huvudet snett ner mot vänster. Så nog är ute ur fixeringen alltid.

Vad tusan gör de åt såna här busbeisar egentligen? Försöker de vända rätt honom och startar förlossningen direkt efter, för att inte riskera att han vänder sig igen? Jag är ju redo, så det borde inte vara några problem. För en vecka sedan hade jag öppnat mig ca 1½ cm, tappen var mjuk och avkortad och hade börjat vända sig framåt. Slemproppen har kommit ut i delar under veckan som gått, ibland blodblandat, och sd/förvärkar har jag haft rejält med. Så nog är det på G, men det lär ju inte funka med en bebis tvärs över.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Busig redan i magen:o

De stannar förlossningen och försöker vända rätt om den startar när bebisen ligger så.

Kanske ska du börja förbereda dej mentalt på att det kan bli kejsarsnitt, om det inte går att vända.

Mitt andra barn (som föddes i vecka 33+4) vände sig på tvären efter vattenavgång, de kunde vända henne rätt men av andra orsaker så blev det snitt ändå, det sista busan gjorde var att lägga sig på tvären igen:cool:

Håller tummarna för att de kan vända bebisen rätt och att du får den förlossning du vill ha!
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Blä, jag vill verkligen inte bli snittad. Tycker det räcker med operation av inklämt bråck (när jag var 12), gallblåsan sommaren 2001, gastric bypass för fem år sedan, stor bukplastik för fyra år sedan och blindtarmen för två år sedan. Vill verkligen inte bli skuren i magen fler gånger. :crazy:

Nu ska jag försöka låta bli att oroa mig och tänka på något annat. Ska bada min hund och klippa ner pälsen till sommarfrisyr (dvärgpudel) innan det är dags för besöket hos BM. Sen får vi se vad som händer. Håll gärna tummarna! :)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Jag håller tummarna! Sam var inte heller fixerad, men låg visserligen med huvudet nedåt. När vattnet gick sögs han ner i kanalen som en liten propp :D Hoppas det gå lika bra för dig, men bättre kejsarsnitt än att klämma ut en unge med röva först! ;)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Shit det var mig en enveten unge! Jag skulle genast försöka inta ett läge så barnet tror neråt är att ligga på sidan :angel::D
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Min slempropp gick ju för 10 dagar sedan.

Jag har haft rejäla sammandragningar sedan dess och för två dygn sedan vaknade jag med värkar var 3-5 minut som gjorde riktigt ont. Kände YES nu kommer hon. 2,5h senare avtar helt plötsligt värkarna och sedan dess har jag inte ens haft sammandragningar.

Men hon lever rövare där inne iaf. Hon kanske trivs för bra?

Nu har jag just städat igenom hela övervåningen. Inte för att det var stökigt innan men jag klarar bara inte av att inte göra någonting.
Det är nästan tur att man har vovvar som skitar ner en massa.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Jag har gått 1 vecka över tiden idag. Har både försökt tagit det lugnt som min BM sagt och hållt igång med krattning och ogräsrensning, ingenting verkar hjälpa att starta upp. Har haft "mensvärk" sen i söndags men det blir inget mer. Men den lille i magen lever om som vanligt så det är ju lugnande iaf.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Jag håller tummarna! Sam var inte heller fixerad, men låg visserligen med huvudet nedåt. När vattnet gick sögs han ner i kanalen som en liten propp :D Hoppas det gå lika bra för dig, men bättre kejsarsnitt än att klämma ut en unge med röva först! ;)

Fast min bebis var ju faktiskt fixerad, men valde att skruva sig loss med mycket möda och stort besvär. :p

När jag kom till BM igår hade han åtminstone lagt sig med huvudet neråt, även om det stod högt upp. BM trodde att det kan ha hjälpt att jag stod böjd över badkaret i en halvtimme när jag badade min hund. Och hon nästintill garanterade att om han skulle lägga sig på tvären igen, så kommer förlossningsvärkarna att göra så att han hamnar rätt och kommer ut med huvudet före. Hon vågade så gott som garantera att han inte kan vända sig helt runt och hamna med rumpan ner, med tanke på hans storlek och det knappa utrymmet i livmodern.

Men inget mer har hänt än så länge. Under knappt en halvtimme igår kväll fick jag lite annorlunda sd, som kändes rejält även i korsryggen och som jag fick andas igenom, kunde varken prata med maken eller koncentrera mig på TVn. Men de var väldigt oregelbundna och sen försvann de igen efter en halvtimme som sagt. Kanske en liten försmak på vad som är på väg! :)
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Shit det var mig en enveten unge! Jag skulle genast försöka inta ett läge så barnet tror neråt är att ligga på sidan :angel::D

Jag har funderat och funderat, vilket läge skulle det vara månne? :D Men det verkar ha löst sig för den här gången. Hoppas bara han håller sig på rätt köl framöver, för fy bubblan vad obehagligt det var och så ont det gjorde.
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Annars, om du orkar, så kan man prova att sitta på huk med fötterna axelbrett, hela fötterna i golvet och knäna brett isär (ganska jobbigt om man inte är yogaguru ;)) - då öppnar man upp bäckenet maximalt och bebisen kan sjunka ner. Kan ju vara värt ett försök om den nu låg med huvudet åt rätt håll för annars lär det ju inte hjälpa. Lånad bild:

squatting-pregnant-woman-small-pic.jpg


Jag satt så framför tv:n i 10 minuter häromkvällen (stöttade ryggen mot soffan) och det kände faktiskt som om ungen kilade ner sig. Dagen efter kände barnmorskan att huvudet var fixerat så jag vill gärna tro att jag hjälpte till lite :p
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Tack för tipset och bilden! Ska prova ikväll, bäst att vänta till maken är hemma ifall jag inte kommer upp igen. :D
 
Sv: Kan det vara på G snart månne?

Liten uppdatering:

Har legat på gränsen för något högt bt senaste dryga veckan (140/85) med stränga order om att åka in ifall jag får huvudvärk. Och det fick jag igår kväll, värre i morse, så jag åkte in för kontroll. Huvudvärken har ökat och jag har ont i ögonen + ser lite sämre + diffust ont i magen upptill från och till. CTG-remsan var i alla fall bra.

Egentligen ville de hålla mig kvar till imorgon, men jag fick välja om jag hellre ville åka hem och avvakta vilandes, med ännu strängare order om att åka direkt in ifall symptomen förvärrades. De säger att jag ligger på gränsen för havandeskapsförgiftning, men att de inte vill kalla det för det ännu.

Busbebisen ligger fortfarande med huvudet neråt, i längsläge, men ganska högt upp, dvs ej fixerad. Läkaren undersökte mig och jag har öppnat mig lite till under veckan, till drygt 2 cm.

Håll gärna tummarna att jag slipper fler symptom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
657
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 177
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 257
Senast: Squie
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 276
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp