Kan det vara tics?

Svamlan

Trådstartare
Kan hästar ens ha det?
Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar skaka så smått på huvudet vid ridning. Head-shaking var vi inne på då och har provat olika saker för det och hoppats det skulle avta när sol och insekter försvann. Men icke. Har utretts av veterinär som inte hittar något fel, vi har dock inte kommit till ev nervskador än. Det fungerar dock att rida på hackamore utan huvudskak och därför har vi haft tandläkaren flera ggr som tittat på hästen och man har tagit bort en vargtand med lite komplikationer, men det ska vara fixat nu och munnen i övrigt ser fin ut. Så fick vi då prova med bett igen nyligen. Ett ganska mjukt rakt bett och det han gör är att han gnager något så infernaliskt på bettet, inte tuggar, som att det blir en fix ide. Vid ridning har han bara fokus på det och blir framtung och tappar bjudning samt skakar en del på huvdet, dock inte lika mkt som tidigare. Går bättre med hackamore så länge man är i ridhus men rider man ut tar han befälet helt och gör lite som han vill. Eftersom vi inte har ridhus vid stallet måste vi rida ut en del och då fungerar det bara med bett. Sen är ju inte ett hackamore optimalt om man vill dressyra...

Börjar tappa tålamodet nu. Det är en fin häst med bra gång men det hjälps ju inte om vi inte kan rida.
Sadel utprovad och kollad, blivit klämd på av equiterapeut och liknande, alla med omdömet "oerhört fin, hittar inget konstigt". Det enda som han har råkat ut för är ett slagsmål med en annan häst, också det i början av sommaren. Vi hann avbryta väldigt fort men han fick ett sår i munnen som nu är läkt bra. Tankarna nu är om han ändå kan ha fått någon spark som har skadat en nerv eller så.
Hur skulle ni tänka? Vad är nästa steg....veterinären igen? Hästpsyk? Börjar bli så trött på det här och alla pengar man lägger ner på utredning i stället för träning och roliga saker...
 
"Headshaking" kan ha många orsaker. Min gamla ridhäst, ticsade och slog huvudet mot bringan vid ridning. Hade ingenting med insekter eller ljus att göra. Efter många olika undersökningar och behandlingar visade det sig att han hade spatt i bägge bakben. När hältan släcktes försvann också hans tics under ridning, så här var tics, head-shaking eller vad vi nu väljer att kalla det, smärtbetingat från spatt i bakbenen. Han pensionerades här och gick i många år som glad pensionär på en jättestor lösdrift...
 
Head shaking är ett samlingsnamn på ett symptom. Orsaken kan vara allt mellan himmel och jord.

Det låter jättejobbig detta och jag har tyvärr inga som helat råd om vad du ska kolla nu men en veterinär som tycker det är "roligt" att söka anledningar på problem som andra inte orkar/vill/eller tror på, ligger nog närmast.
 
Precis som @Efwa kommenterat är Headshaking ett samlingsnamn på ett symptom dvs inte en specifik skada/diagnos .

Hästen har uppenbarligen besvär av ngn sort som uttrycker sig i beteendet .
Väldigt tråkigt svar jag vet - men jag tror du måste försöka vidare att utreda vad som är orsaken, om du vill kunna använda hästen så som du uttrycker dig vilja ...
 
Det låter som headshakingsyndrom. Självklart måste hästen utredas hos en duktig veterinär. Det är inte ovanligt att hästen först bara reagerar med bett i munnen (det blir mer tryck på nacken då än med hackamore) och det är inte helt ovanligt att det eskalerar så att huvudskakningarna kommer även på helt naken häst till slut. Min numera änglahäst skakade till slut så häftigt att hon gick omkull. Hon drog mulen i backen och kastade upp huvudet upprepade gånger och det var inget hon på något sätt kunde kontrollera själv. Vi provade allt som då stod till buds (det är drygt 9 år sedan som hon fick somna in) men inget hjälpte utan det blev bara värre och värre. Ofta beror headshakingsyndrom på skada eller nerv i kläm i nacken och det måste kollas upp. Har ni tur går det att göra något åt.
 
Skakar han huvudet hela tiden eller bara vid ridning?Hade en häst som skakade huvud vid ridning.Då tog jag bort pannbanden o det upphörde.Hon gillade inte trycket bakom örat plus att jag hade löst sittande nosrem.Lycka till!
 
H
Kan hästar ens ha det?
Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar skaka så smått på huvudet vid ridning. Head-shaking var vi inne på då och har provat olika saker för det och hoppats det skulle avta när sol och insekter försvann. Men icke. Har utretts av veterinär som inte hittar något fel, vi har dock inte kommit till ev nervskador än. Det fungerar dock att rida på hackamore utan huvudskak och därför har vi haft tandläkaren flera ggr som tittat på hästen och man har tagit bort en vargtand med lite komplikationer, men det ska vara fixat nu och munnen i övrigt ser fin ut. Så fick vi då prova med bett igen nyligen. Ett ganska mjukt rakt bett och det han gör är att han gnager något så infernaliskt på bettet, inte tuggar, som att det blir en fix ide. Vid ridning har han bara fokus på det och blir framtung och tappar bjudning samt skakar en del på huvdet, dock inte lika mkt som tidigare. Går bättre med hackamore så länge man är i ridhus men rider man ut tar han befälet helt och gör lite som han vill. Eftersom vi inte har ridhus vid stallet måste vi rida ut en del och då fungerar det bara med bett. Sen är ju inte ett hackamore optimalt om man vill dressyra...

Börjar tappa tålamodet nu. Det är en fin häst med bra gång men det hjälps ju inte om vi inte kan rida.
Sadel utprovad och kollad, blivit klämd på av equiterapeut och liknande, alla med omdömet "oerhört fin, hittar inget konstigt". Det enda som han har råkat ut för är ett slagsmål med en annan häst, också det i början av sommaren. Vi hann avbryta väldigt fort men han fick ett sår i munnen som nu är läkt bra. Tankarna nu är om han ändå kan ha fått någon spark som har skadat en nerv eller så.
Hur skulle ni tänka? Vad är nästa steg....veterinären igen? Hästpsyk? Börjar bli så trött på det här och alla pengar man lägger ner på utredning i stället för träning och roliga saker...

Är käken röntgad? Han kan ju ha en fraktur, lös benbit eller abcess som inte syns.
 
Hej
Tack för era svar. På något sätt känns det alltid bra att höra att man inte är ensam även om det inte löser problemen...Har inte orkat fortsätta utredning nu utan ridit på och det har ändå gått ok. Tills idag när jag skulle tömköra och han skakade helt infernaliskt ungefär hela tiden....vid ridning är det ändå ok.
Det jag tänker vidare är ev utredning av käke och hals....om det kan sitta där på något sätt. Men man ska ju liksom orka hålla på också. Han skakar endast vid ridning/arbete, ej i box/hage eller när man går med träns på även om han håller på att tugga och gnaga en massa.
 
Har ni tagit några blodprover? Vi hade en ponny här som skakade mycket på huvudet - detta var sommar - han visade sig ha en leversjukdom. Kanske något att kolla upp i alla fall.
 
Hej
Tack för era svar. På något sätt känns det alltid bra att höra att man inte är ensam även om det inte löser problemen...Har inte orkat fortsätta utredning nu utan ridit på och det har ändå gått ok. Tills idag när jag skulle tömköra och han skakade helt infernaliskt ungefär hela tiden....vid ridning är det ändå ok.
Det jag tänker vidare är ev utredning av käke och hals....om det kan sitta där på något sätt. Men man ska ju liksom orka hålla på också. Han skakar endast vid ridning/arbete, ej i box/hage eller när man går med träns på även om han håller på att tugga och gnaga en massa.

Fast att hästen skakar infernaliskt på huvudet tyder ju på att något är väldigt fel, kanske något som gör ont. Då spelar det ingen roll vad du "orkar", som hästägare måste du reda ut det för det är ditt ansvar.

Din häst kan ha fått en spricka i käkbenet eller en tand när han skadade sig i munnen, har du otur kanske den har en rotspetsabcess eller någon annan komplikation. Eller så kan det sitta flisor efter vargtandsborttagningen. Konstigt att inte tandläkaren föreslog röntgen. Var det en veterinär med tandvårdskompetens?
 
Hej
Tack för era svar. På något sätt känns det alltid bra att höra att man inte är ensam även om det inte löser problemen...Har inte orkat fortsätta utredning nu utan ridit på och det har ändå gått ok. Tills idag när jag skulle tömköra och han skakade helt infernaliskt ungefär hela tiden....vid ridning är det ändå ok.
Det jag tänker vidare är ev utredning av käke och hals....om det kan sitta där på något sätt. Men man ska ju liksom orka hålla på också. Han skakar endast vid ridning/arbete, ej i box/hage eller när man går med träns på även om han håller på att tugga och gnaga en massa.

Det finns inget som heter orka. Antingen har man djur och gör det allra bästa man möjligtvis kan för dem eller så har man inte djur. Djuret kan inte söka vård själv och har man tagit på sig ansvaret för djuret så får man ta det även när det är tungt och jobbigt och kostar multum. Det är du som har valt att ha häst och då får man ta det jobbiga med det roliga. Man kan tyvärr inte välja.
 
Hej
Tack för era svar. På något sätt känns det alltid bra att höra att man inte är ensam även om det inte löser problemen...Har inte orkat fortsätta utredning nu utan ridit på och det har ändå gått ok. Tills idag när jag skulle tömköra och han skakade helt infernaliskt ungefär hela tiden....vid ridning är det ändå ok.
Det jag tänker vidare är ev utredning av käke och hals....om det kan sitta där på något sätt. Men man ska ju liksom orka hålla på också. Han skakar endast vid ridning/arbete, ej i box/hage eller när man går med träns på även om han håller på att tugga och gnaga en massa.
Jag har haft en häst som i perioder slängde mycket med huvudet i ridningen. När något var obekvämt eller blev jobbigt slängde han mer med huvudet. Han visade sig sedan ha spatt i bägge bak som antagligen orsakade problemet. Dessutom hade han rätt låg gom så rätt typ av bett hjälpte också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 082
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 710
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 134
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp