Kan detta vara annat än kvarka?

Oturligt nog har vi varken varmvatten eller spolspilta så får hoppas att det läker ut med kvarkan :crazy:

Är det en varm dag så kan du ju ställa ut hinkar så får du ljummet vatten. Jag har varken spolspilta eller varmvatten i stallet heller (kan dra ut slang från badrummet i huset med varmvatten om så krävs) men såhär sommartid saknar jag varken varmvatten eller spolspilta. Men jag har rinnande vatten, så kan duscha med kallvatten i slang.
 
Men de har väl inte feber, näsflöde och varböldar vid ringorm?
Men den hade ingen feber 38,1 är inte feber. Tunt klart snor är ju inte näsflöde heller. Förstorade lymfknutor kan de ha jämt eller av något annat. Däremot hade den krustor på huden, därav mitt förslag
 
Porven kom tillbaka idag och visade prositivt på kvarka tyvärr :( Vet sa dock att det var ett "lindrigt" kvarka virus och att det redan börjat läka på min häst. Dock har andra hästen i stallet börjat visa symptom nu :down:

vill bara korrigera din felaktiga uppgift:
Kvarka är orsakad av bakterier, inte virus.
Det handlar om två sorters streptokocker.

Det är en ganska viktig skillnad mellan virus och bakterier: bakterier kan behandlas med antibiotika vilket inte virus kan göras.
vad gäller just kvarka, rekommenderas det dock enligt SVM att man som regel inte behandlar annat än vid svårt sjuk häst, utan tillåter det hela att läka utan antibiotikabehandling (har just läst på SVM hemsida).
 
vill bara korrigera din felaktiga uppgift:
Kvarka är orsakad av bakterier, inte virus.
Det handlar om två sorters streptokocker.

Det är en ganska viktig skillnad mellan virus och bakterier: bakterier kan behandlas med antibiotika vilket inte virus kan göras.
vad gäller just kvarka, rekommenderas det dock enligt SVM att man som regel inte behandlar annat än vid svårt sjuk häst, utan tillåter det hela att läka utan antibiotikabehandling (har just läst på SVM hemsida).

SVM? Jag googlade men fick mest upp Svenska Magic :p Menar du SVA?
 
vill bara korrigera din felaktiga uppgift:
Kvarka är orsakad av bakterier, inte virus.
Det handlar om två sorters streptokocker.

Det är en ganska viktig skillnad mellan virus och bakterier: bakterier kan behandlas med antibiotika vilket inte virus kan göras.
vad gäller just kvarka, rekommenderas det dock enligt SVM att man som regel inte behandlar annat än vid svårt sjuk häst, utan tillåter det hela att läka utan antibiotikabehandling (har just läst på SVM hemsida).
Har inte stenkoll på skillnaden mellan bakterier och virus men då vet jag! Sva och andra sidor som informerar om kvarka har jag läst igen från från början till slut :D Det blir ju att man sätter sig in i smittan när man själv har den så när det här är över kommer kag säkert vara kvarka proffs :p

Men en annan grej jag tänkte på. Det finns ju vanlig kvarka, Streptococcus equi om man säger så men så finns det ju också sånt som folk kallar för falsk kvarna, Streptococcus zooepidemicu. Är det någon som vet skillnaderna på dessa två förutom att den falska kvarkan oftast är lindrigare? Båda två typerna är väl anmälningspliktiga eftersom dem är lika smittsamma? Och isolering är väl den samma för båda typerna så vad är det egentligen som skiljer dem åt? :confused:
 
Har inte stenkoll på skillnaden mellan bakterier och virus men då vet jag! Sva och andra sidor som informerar om kvarka har jag läst igen från från början till slut :D Det blir ju att man sätter sig in i smittan när man själv har den så när det här är över kommer kag säkert vara kvarka proffs :p

Men en annan grej jag tänkte på. Det finns ju vanlig kvarka, Streptococcus equi om man säger så men så finns det ju också sånt som folk kallar för falsk kvarna, Streptococcus zooepidemicu. Är det någon som vet skillnaderna på dessa två förutom att den falska kvarkan oftast är lindrigare? Båda två typerna är väl anmälningspliktiga eftersom dem är lika smittsamma? Och isolering är väl den samma för båda typerna så vad är det egentligen som skiljer dem åt? :confused:

två olika bakterier.
 
Har inte stenkoll på skillnaden mellan bakterier och virus men då vet jag! Sva och andra sidor som informerar om kvarka har jag läst igen från från början till slut :D Det blir ju att man sätter sig in i smittan när man själv har den så när det här är över kommer kag säkert vara kvarka proffs :p

Men en annan grej jag tänkte på. Det finns ju vanlig kvarka, Streptococcus equi om man säger så men så finns det ju också sånt som folk kallar för falsk kvarna, Streptococcus zooepidemicu. Är det någon som vet skillnaderna på dessa två förutom att den falska kvarkan oftast är lindrigare? Båda två typerna är väl anmälningspliktiga eftersom dem är lika smittsamma? Och isolering är väl den samma för båda typerna så vad är det egentligen som skiljer dem åt? :confused:

Streptococcus Zooepidemicus finns i alla hästars näsor och det är bara mängden som avgör om hästen har en infektion eller ej. Det är alltså inte något isoleringsskrav även om man kanske inte ska åka runt med hästen i det läget ändå..
 
Streptococcus Zooepidemicus finns i alla hästars näsor och det är bara mängden som avgör om hästen har en infektion eller ej. Det är alltså inte något isoleringsskrav även om man kanske inte ska åka runt med hästen i det läget ändå..
Jaha okej! Blev bara så fundersam när det inte kommit upp information på travsports smittosida om att min häst insjuknat då jag trodde Streptococcus Zooepidemicus var lika allvarligt som vanlig kvarka bara att det gav lindrigare symptom :)
 

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft ute min vette till mina isolerade hästar, en bruksmärr och en travarnordis, tagit prover och allt. det började med en prick...
Svar
6
· Visningar
1 479
Senast: nordsvensk
·
Hästvård I förmiddags när jag fodrade hästarna i hagen upptäckte jag blodstänk på 1-åringens bakben. Började kolla benen men det var inga sår där...
Svar
9
· Visningar
4 965
Senast: tipex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp