Bukefalos 28 år!

Kan detta vara en rimlig foderstat?

Glimten

Trådstartare
Jag sliter mitt hår här när jag försöker hjälpa min syster att ge en bra foderstat till sin häst. Hästen är 20 år, normalfödd, kallblod och rids väl medelhårt. Väger ca 650 kg.

Såhär ser analysen ut :crazy:
84% TS
7,7 MJ
26 SMRP
2,9 CA
1,6 P
0,9 MG

Det är som ni ser ett stort underskott av protein. Och det blir även lätt för mycket energi. Han behöver 103 MJ och 620 SMRP.
Han har än så länge stått på krafft groov då det är det enda han funkat bra på.

Kan det vara rimligt att ta bort krafften helt och istället ge 2 kg lusernpellets? I så fall blir det inte bra men närmare, då blir det 117 MJ och 548 SMRP. Hur jag än gör blir det antingen för mycket SMRP eller för mycket MJ. Vad är bäst att ge för mycket av?

Om jag minskar grovfodergivan till 12 kg, och ger 2 kg lusern och även kompletterar med 0.2 kg sojamjöl så blir det 111 MJ och 600 SMRP.

Har ni några förslag? Jag vet inte alls vad vi ska ge han. Som det är nu står han på för tok för lite SMRP!
 
Sv: Kan detta vara en rimlig foderstat?

Eller kanske såhär..
12 kg hö
2 kg lusernpellets
0.3 kg sojamjöl

ger 113 MJ och 640 SMRP. Det är ett överskott på båda men kanske okej ändå? Det känns som att man ger så himla mycket proteinfoder bara, det kan inte bli skadligt då det är i lusernform eller?
 
Sv: Kan detta vara en rimlig foderstat?

Lucern räknas som grovfoder i de mängderna så ett proteinöverskott från lucern är inte värre än från hö/hösilage.

Ger du för mycket MJ riskerar du att hästen blir fet, för mycket protein är onödigt såtillvida att hästen måste bryta ner det, men ger inte i rimliga överskott några större problem. Om det är någon fara att öka MJ beror ju på om hästen blir för tjock på det eller ej. Är den i fint hull på 103 MJ (högt för att vara kallblod, du kan få sänka MJ sen när proteinet är korrekt, kan göra underverk med hullet med foderstat i balans), så kommer den med största sannolikhet bli för tjock på över 110 MJ..

Med ett sådant hö är det tyvärr bara att börja begränsa grovfodergivan för att få plats med det extra MJ som kommer via proteinkompletteringen. Det finns dock ett ital betydligt mer proteintäta fodermedel med högre kvot än de du nämnt, t ex soja, Krafft Protein, Krafft Pluss Grön och ett otal andra färdigfoder.

Nu är diskussion kring enskilda foderstater inte tillåten här längre, men jag skulle lägga ner ett proteintätare fodermedel, och kapa i grovfodret för att få plats med det. Det är nackdelen med lågkvotshö som ändå har normal MJ/kg foder, man måste ofta begränsa givan.

Eller så bränner man höet och köper nytt, bättre..
 
Sv: Kan detta vara en rimlig foderstat?

Tack så mycket! Det blev betydligt bättre med Krafft protein. Att jag inte tänkte på det :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 367
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 192
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 163
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp