Kan dräktigt sto ta emot hingst?

SiZo

Trådstartare
Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt lättbetäckt.
Men nu verkar det som att hon ev har tagit sig vid den första brunsten. Det är ett sto som har fått lite föl innan så ägaren vet ungefär hur hon brukar bete sig. Men nu har juvret svullnat upp och bäckenbanden har varit släppta ett tag. Väldigt perfekt för att vara brunst nummer 1, men på tok för tidigt för att vara brunst nummer 2.

Så vad säger ni, finns det ston som står klockrent och tar emot hingsten trots att de redan är dräktiga? Eller har stoet bara ändrat mönster helt plötsligt?
 
Jag har fått lära mig att de tappar embryot om man seminerar om när stoet redan är dräktigt. Det borde väl vara samma med naturlig betäckning, men jag kan vara ute och segla.
 
Nymfoman ston är inget nytt, visar "brunst" så fort de ser en intressant kille, precis som hundar, katter och människor.
 
Utan att det är något fel på dem alltså?? Att hon är dräktig råder det inga tvivel om nämligen!

Utan att det finns sjukdom inblandat. De är individer som bestämmer själva vad de vill när de ser en snygg/intressant kille precis som de tvåbenta tjejerna. Oftast ser man fenomenet med brunst mellan brunsterna i vilda flockar, när ungston blivit iväg jagade från sin gamla flock och söker sig till en ny flock och gör sig till för hingsten i nya flocken.
 
många år sedan nu, men ett av de första åren jag hade (lånad) shetlandshingst på station (fribetäckning) hade jag ett gästande sto som brunstade om och lät sig betäckas även under andra brunsten.
Året efter fölade hon ändå klockrent som hon brukade, i tid efter första brunsten.
 
många år sedan nu, men ett av de första åren jag hade (lånad) shetlandshingst på station (fribetäckning) hade jag ett gästande sto som brunstade om och lät sig betäckas även under andra brunsten.
Året efter fölade hon ändå klockrent som hon brukade, i tid efter första brunsten.
Så spännande att höra! Jag har innan alltid hört att ett sto som är dräktig ALDRIG tar emot hingst!
 
Tycker allt detta låter märkligt. Svullet juver och slappa bäckenband vid brunst? Om man vet att stoet är dräktigt varför då ta henne till hingst?
 
Tycker allt detta låter märkligt. Svullet juver och slappa bäckenband vid brunst? Om man vet att stoet är dräktigt varför då ta henne till hingst?

Vart läser du att hon skulle ha haft svullet juver och slappa bäckenband vid brunst?? Stoet är inte taget till hingst i år, utan betäcktes förra året och ska föla i år.
 
Tycker allt detta låter märkligt. Svullet juver och slappa bäckenband vid brunst? Om man vet att stoet är dräktigt varför då ta henne till hingst?

Nej hästen ska föla snart därav svullet juver och slappa bäckenband.
Hästen visar tecken på att den blev dräktig första gången dom betäckte men visade brunst igen varav dom betäckte om på brunst nr 2 och frågan är om dom visar brunst och ställer upp sig för hingsten om dom redan blivit dräktiga (vid första betäckningen).
(eller så läser och tolkar jag det som)
 
Nej hästen ska föla snart därav svullet juver och slappa bäckenband.
Hästen visar tecken på att den blev dräktig första gången dom betäckte men visade brunst igen varav dom betäckte om på brunst nr 2 och frågan är om dom visar brunst och ställer upp sig för hingsten om dom redan blivit dräktiga (vid första betäckningen).
(eller så läser och tolkar jag det som)

Helt korrekt! :D
 
Så spännande att höra! Jag har innan alltid hört att ett sto som är dräktig ALDRIG tar emot hingst!
stoet var ju aldrig dräktighetsundersökt mellan brunsterna, man gör inte det särskilt ofta med ponnyer på fribetäckning (och framförallt var det kanske ännu mer ovanligt då, måste varit 1998...)
Utan slutsatsen är ju bara att hon fölade exakt i tid för att ha blivit dräktig första brunsten.
 
stoet var ju aldrig dräktighetsundersökt mellan brunsterna, man gör inte det särskilt ofta med ponnyer på fribetäckning (och framförallt var det kanske ännu mer ovanligt då, måste varit 1998...)
Utan slutsatsen är ju bara att hon fölade exakt i tid för att ha blivit dräktig första brunsten.

Det är samma här, men den dagen de skulle ha kollat henne så brunstade hon som attan istället, så de tyckte inte att det var någon idé att kolla. Därav betäckning igen.
 
Vart läser du att hon skulle ha haft svullet juver och slappa bäckenband vid brunst?? Stoet är inte taget till hingst i år, utan betäcktes förra året och ska föla i år.

Jag tolkade det faktiskt också så när jag läste. Meningsbyggnaden är antagligen rätt när man skriver (och för vissa när de läser) men för några av oss blir tolkningen en annan.

"Men nu har juvret svullnat upp och bäckenbanden har varit släppta ett tag. Väldigt perfekt för att vara brunst nummer 1, men på tok för tidigt för att vara brunst nummer 2."

Jag fick tänka och läsa två gånger till :banghead:
 
Jag tolkade det faktiskt också så när jag läste. Meningsbyggnaden är antagligen rätt när man skriver (och för vissa när de läser) men för några av oss blir tolkningen en annan.

"Men nu har juvret svullnat upp och bäckenbanden har varit släppta ett tag. Väldigt perfekt för att vara brunst nummer 1, men på tok för tidigt för att vara brunst nummer 2."
Ja jag tror att jag har skrivit "korrekt", men kanske kunde jag ha varit tydligare. För mig är det så självklart att vi pratar om fölning och inte brunst när man nämner bäckenband och fyllt juver, så det kändes inte som att jag var tvungen att specificera att brunsten var förra året, och fyllda juver och släppta bäckenband var i år. Men man lär sig något nytt varje dag.
 
Fast det är vanskligt att räkna ut exakt när ett sto ska föla utifrån när hon betäcktes. Jag har ett sto som alltid fölat 7-10 dagar 'för tidigt' medan grannen har ett sto som alltid 'går över' 10-12 dagar. Dräktighetstid är precis som graviditeter ett genomsnitt ...
Jag har alltid dock kollat med ultraljud även vid naturlig betäckning - då vet man om det tagit och när.
 
Fast det är vanskligt att räkna ut exakt när ett sto ska föla utifrån när hon betäcktes. Jag har ett sto som alltid fölat 7-10 dagar 'för tidigt' medan grannen har ett sto som alltid 'går över' 10-12 dagar. Dräktighetstid är precis som graviditeter ett genomsnitt ...
Jag har alltid dock kollat med ultraljud även vid naturlig betäckning - då vet man om det tagit och när.
Fast det har jag ju inte heller inte sagt att ägaren till stoet gör ;)

Givetvis kollar man på tecknen och vakar därefter. Men tittar man på juvret idag så skulle jag säga kanske 2 veckor till fölning. Men det är 2 månader kvar till beräknad tid om man ska gå på brunst nummer 2. Men för brunst nummer 1 så kan det ju stämma på ett ungefär. Den här märren brukar vara ganska punktlig dock, om jag har förstått saken rätt.
 
Det är sent på kvällen och jag är trött - Fast nu förstår jag inte igen .. 2 v kvar till fölning stämmer med brunst 1 .. Om hon blivit dräktig på brunst 2 skulle det vara 2 månader kvar. 2 månader är drygt 8 veckor. Det är ju inte 6 v mellan två brunster ...
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 634
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 454
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 382
Senast: Novalisa
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 304
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp