Kan dräktigt sto ta emot hingst?

Ston brukar brunsta ungefär var tredje vecka under sommarhalvåret. Det är inte så långt som en månad mellan två brunster.
 
Eller menar du att stoet har betäckts och skulle ha blivit dräktig och sedan brunstat igen och tagit hingst efter 6 v? Det låter inte sannolikt ...Däremot är det inte så ovanligt att ett sto brunstar, blir dräktig, reabsorberar och missar en brunst, kommer i ny brunst och tar hingst igen ...
Jag vill återigen peka på vikten att ultraljda åven vid naturlig betäckning - dels vet man om och när stoet är dräktigt, dels vet man att det inte är tvillingar - alternativt kan klämma en av dem i tid om så behövs
 
Men gud vad ni hänger upp er på detaljer! Jag har inte skrivit att det är 6 veckor mellan brunster någonstans, så sluta tolka in saker som INTE står!
Att kolla på juvret är ingen exakt vetenskap och jag försökte förklara hur det såg ut, jag har INTE sagt att fölet kommer om 2 veckor.

@Ridinglady Du kan lägga ner ditt prat om ultraljud. Det är inte mitt sto.
 
Men gud vad ni hänger upp er på detaljer! Jag har inte skrivit att det är 6 veckor mellan brunster någonstans, så sluta tolka in saker som INTE står!
Att kolla på juvret är ingen exakt vetenskap och jag försökte förklara hur det såg ut, jag har INTE sagt att fölet kommer om 2 veckor.

@Ridinglady Du kan lägga ner ditt prat om ultraljud. Det är inte mitt sto.
Vad då tolka in saker? Du skriver ju själv att en fölning om 2 v stämmer med första betäckningen och att fölning om två månader med betäckning nummer två ...

Dessutom skriver du i ett öppet forum där flera både läser och gör inlägg. Då får du faktiskt tåla allmänna uppmaningar som den jag skrev om att ultraljuda utan att ta åt dig och bli sur.
 
Vad då tolka in saker? Du skriver ju själv att en fölning om 2 v stämmer med första betäckningen och att fölning om två månader med betäckning nummer två ...

Dessutom skriver du i ett öppet forum där flera både läser och gör inlägg. Då får du faktiskt tåla allmänna uppmaningar som den jag skrev om att ultraljuda utan att ta åt dig och bli sur.

Då kan du ju sluta tilltala mig när du skriver om ultraljud, väldigt mkt enklare. För om jag tilltalar någon så talar jag till den personen, och det jag säger menar jag till den personen. Jag är inte sur över den biten, jag tycker bara att det är onödigt. Jag äger inte ens något sto själv, och de gångerna jag har haft dräktigt sto så har jag kollat med UL på 17, 45 och 90 dagar.

Stämmer mer med första betäckningen. Ett sto kan faktiskt föla 2 veckor innan beräknad, även 3 kan hända, precis som du själv skrev tidigare. Hur kommer det sig att det inte räknas när jag skriver det? Utan då måste det vara exakt på dagen?

Jag har liksom inte gått ut med exakta datum här om ni trodde det, Utan gjort en grov uppskattning. Jag vet att cykeln inte är en månad, utan 21 dagar. Men jag tyckte inte att detaljerna spelade speciellt stor roll här eftersom sakfrågan inte handlade om det.
 
Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt lättbetäckt.
Men nu verkar det som att hon ev har tagit sig vid den första brunsten. Det är ett sto som har fått lite föl innan så ägaren vet ungefär hur hon brukar bete sig. Men nu har juvret svullnat upp och bäckenbanden har varit släppta ett tag. Väldigt perfekt för att vara brunst nummer 1, men på tok för tidigt för att vara brunst nummer 2.

Så vad säger ni, finns det ston som står klockrent och tar emot hingsten trots att de redan är dräktiga? Eller har stoet bara ändrat mönster helt plötsligt?

Hej nyfiken på hur det gick om hon fick i tid för första beräkningen kan du skriva till mig vi privat meddelanden här?
 
Jag tror det är möjligt.

Vår ena ponny brunstade om efter första betäckningen och var då precis konstaterad dräktig bara några dagar tidigare. Jag trodde såklart hon hade släppt fostret eftersom hon var rejält brunstig, stod och blinkade med upplyft svans så fort en annan häst tittade på henne typ.
Jag åkte inte iväg med henne till hingst ändå efter kontakt med veterinär, utan kollade henne igen ett par veckor senare, fortfarande dräktig.
Nu blev ju aldrig vårt sto ombetäckt som väl var, men så brunstig som hon var så..
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 640
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 384
Senast: Novalisa
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 305
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp