Kan du högerregeln? (Bilkörning)

Kan du högerregeln?

  • Vad är det?

    Röster: 0 0,0%
  • Ja, men jag skiter i den

    Röster: 2 2,5%
  • Ja och jag följer den alltid

    Röster: 64 80,0%
  • Jag vet vad det är men är osäker på i vilka situationer regeln gäller

    Röster: 14 17,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    80
  • Omröstning stängd .

Philosophia

Trådstartare
Under de fyra månader som jag har kört bil så har jag mött en bilist som kunde högerregeln. Kan du den?
 
Självklart, kör jag på en väg utan huvudledsskyltning eller väjningspliktsskyltning är det högerregel som gäller = bilar som kommer från höger har företräde. Tyvärr många som inte kan det, eller låsas om det :meh:
 
Jag saknade alternativet "Ja, men jag skiter i den vid vissa tillfällen" ;) (Kryssade i att jag är osäker på i vilka situationer den gäller, eftersom jag inte kan säga att jag alltid följer den men att säga att jag skiter helt i den är absolut fel)

Nejmen, på några vägar i mitt bostadsområde så är det verkligen som byggt för att en väg borde vara huvudled och anslutande vägar därför borde ha väjningsplikt. Vid de vägarna blir jag förvånad om någon stannar för att släppa fram mig och om jag stannar för att släppa fram någon, då blir det bara två stillastående bilar där i korsningen.

Kör jag i områden som jag inte känner till så är jag mer noga, eftersom jag inte vet hur bilisterna där brukar bete sig. Självklart är jag också beredd att stanna även i mitt område om någon skulle börja köra när de har rätt och jag inte per automatik släpper fram dem (fast i princip varje gång märker jag ju långt innan jag är framme vid den andra bilen att den stannat för att släppa fram mig).

Har även märkt att det verkar vara skillnad på hur regler generellt uppfattas beroende på var i landet man kör. Nu har jag mest kört i Sthlm, men när jag kört i andra städer så har det varit betydligt mer noga med att följa reglerna. Här kör ju folk lite huller om buller, men det brukar flyta på bra ändå :)
 
Jag säger samma som @Red_Chili jag känner till högerregeln och använder den oftast men ibland skiter jag i det för att det flyter smidigast i trafiken då. ;)

Sen är det ofta svårt att hålla koll på när det är huvudled och när det slutar, åtminstone i våran lilla stad, där är det huvudled på vissa vägar, och så andra som är helt identiska så är det högerregel som gäller. Där har vi dessutom den spännande lösningen att vägen går rakt igenom ett område som ska räknas som parkering men hur man ska tolka reglerna där är det ingen som riktigt kan svara på. Polisen som har sin station längs med den vägen borde uppskatta det åtminstone för alla stannar för polisbilen. ;)
 
Vad som är lustigt är att de flesta inom vägförvaltningarna i kommunerna inte vet vad skylterna betyder.
De setter glatt upp Huvudledskylten vid infarten till tätorterna och sedan Huvudled upphör i andra ändan, vilket ju i praktiken betyder att varenda liten gårdsväg har företräde framför riksvägen när den kommer från höger ...
 
Ja, jag kan det, men här verkar det vara många som inte kan det. Blir lite lurigt när de som kör på en större väg (som inte är skyltad att det är en huvudled) och man kommer från en väg från höger (som inte har väjningsplikt = högerregeln egentligen gäller) och de på den stora vägen tror att de har företräde bara för att den vägen de kör på är större.
Väldigt vanligt på industrigator, i en stad har de numera gjort om så de småvägarna har väjningsplikt. Troligen för att många inte kan högerreglen och det då uppstod farliga sitationer.

Även om jag har rätten på min sida så kör jag inte ut framför någon även om jag kommer från höger och har högerregeln på min sida om det innebär att vi kommer krocka/smälla. Då är det bättre att köra ut bakom, på ett sätt tror jag det är dags att slopa högerregeln delvis då väldigt få verkar kunna den numera.

Har även sett en som tillämpade högerreglen i en rondell där det istället är en vänsterregel som gäller....
 
Vad som är lustigt är att de flesta inom vägförvaltningarna i kommunerna inte vet vad skylterna betyder.
De setter glatt upp Huvudledskylten vid infarten till tätorterna och sedan Huvudled upphör i andra ändan, vilket ju i praktiken betyder att varenda liten gårdsväg har företräde framför riksvägen när den kommer från höger ...
Gårdsvägarna som du beskriver har redan högerregeln på sin sida, fast de brukar oftast vänta och släppa trafiken på den större vägen, men de som vet om att de har högerregeln på sin sida de kör. Så det kanske vore dags för en omformulering av lagen?
 
Det är pga såna som du många olyckor sker....
Nja, jag kör också delvis på "störst går först", men man får göra det med hänsyn så att inga olyckor sker och det fungerar utmärkt.

Såklart finns det rötägg i trafiken som inte sköter sig, men om alla kunde visa hänsyn då skulle vi komma långt och ingen skulle behöva gnälla i trafiken.
 
Hehehe jag var bokstavstroende när jag tog mitt körkort, och störde ihjäl mig på alla som gjorde fel i trafiken. Nu nöjer jag mig med att konstatera att högerregeln gäller, dock är det ingen annan som kommer följa den och därmed gör inte jag det heller vid alla tillfällen.

Ett exempel: när jag kör ut från min gata så är det på en väg där högerregel gäller, är t.o.m en korsningsskylt uppsatt. Inte en chans att någon kommer släppa mig där, det vore rena självmordet att göra en vänstersväng där, även om jag har rätt.

Kör jag på gator och i områden där högerregeln gäller och jag inte "vet" hur övriga trafikanter resonerar släpper jag självklart de från höger.
 
Jag följer högerregeln när det går, dvs när andra inte kör in i mig om jag gör det. Cyklister är fan värst när det gäller högerregeln, helt livsfarliga (alltså när man möts cyklist och cyklist).
 
Jag kan den, men i rätt många områden är det ju som att man liksom har kommit överens om att vissa vägar/gator får fungera som huvudleder, trots att de formellt sett inte är det. När jag märker att jag befinner mig i ett sådant område, anpassar jag mig.

Oavsett vad reglerna säger, så upplever jag det som viktigare att försöka att följa med i trafikflödet snarare än att vara motvalls. (Detta gäller för trafik, inte generellt för sociala situationer.)
 
Jag tog körkort i en byhåla där huvudled fanns bara på ett ställe i utkanten av byn. De andra gatorna hade egna regler och jag började ju köra efter dem. Då sa körskoleläraren att nu kör du efter högerregeln, basta:nailbiting:. Jamen bilen då försökte jag med, Det är våran bil så oroa dig inte:crazy:
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 588
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 906
Senast: Trott
·
Fordon Jag har tvingats köra inne i centrala London på en semester. Det var minst sagt svettigt. Det gick bra men det var allt mer tur än...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
9 134
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp