Kan du högerregeln? (Bilkörning)

Kan du högerregeln?

  • Vad är det?

    Röster: 0 0,0%
  • Ja, men jag skiter i den

    Röster: 2 2,5%
  • Ja och jag följer den alltid

    Röster: 64 80,0%
  • Jag vet vad det är men är osäker på i vilka situationer regeln gäller

    Röster: 14 17,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    80
  • Omröstning stängd .
Jag saknar alternativet "Jag kan den men lämnar ändå företräde när jag ska bli lämnad företräde för jag vill inte krocka". Där jag bodde tidigare var vägen ut sådan att jag har företräde enligt högerregeln men de som kommer från vänster alltid kör som de hade företräde. Hade jag hållit på högerregeln där hade jag garanterat smällt åtskilliga gånger. Jag bodde där i typ sju år, hade balkongen så jag såg den korsningen och jag har under den tiden sett EN BIL som lämnade företräde korrekt. Jag lämnar företräde enligt högerregeln men släpper hellre fram någon än är med i en olycka. :)
 
Ja jag kan den. Dock bor jag i ett område med många vägar där högerregeln egentligen gäller. Men- i verkligheten använder folk sällan den. Antagligen för att trafiken flyter på lättare utan den. Men det har varit enstaka gånger då folk använder högerregeln vilket snarare resulterat i förvirrade medtrafikanter.
 
Jag tror nog att de flesta kan högerregeln, men att man vanligtvis inte riktigt kör efter den, bara, därför att "ingen annan" gör det.

Jag vet typ ett ställe där jag regelbundet kör där högerregeln faktiskt verkar gälla, men annars har jag nog inte varit med om att någon stannat för att släppa ut mig på jag vet inte hur länge.
 
Trots att jag kört bud och mycket i stan under en del år så har jag sällan mött på någon som faktiskt inte kan högerregeln. Väldigt sällan något problem med det faktiskt.
 
Uppe i norra Sverige, exempelvis i Haparanda och Kalix, kör folk slaviskt efter högerregeln, såpass att de knappt sneglar till vänster i korsningar innan de kör. :nailbiting: I Stockholm har jag aldrig stött på någon som följer högerregeln. Så ja, jag kan den, och följer den där det passar, dvs där jag kan följa den utan att bli påkörd eller skapa onödig förvirring. Mycket handlar om att anpassa sig till andra trafikanter.
 
Här i min stad har det faktiskt skyltats numera på en del gator/vägar som förr inte var det och förvirringarna haglade. Skönt
 
Hur är det i andra länder?
Finns högerregeln i något annat land öht?
Vi hade gäster här och dom hade aldrig hört talas om högerregeln och dom tyckte det va ett knasigt system
 
Under de fyra månader som jag har kört bil så har jag mött en bilist som kunde högerregeln. Kan du den?
Var i hela världen kör du nånstans :o
Visst finns det många som skiter i den, men en bil på fyra månader :o
Hur mycket kör du per dag/vecka?
Hur pass ofta du passerar högerregel-korsningar spelar ju också in.

Där jag kör är det nästan bara huvudleds/väjningspliktsmärkt/stoppljus överallt.
Utom då en korsning här precis vid jobbet. Där får man vara väldigt försiktig eftersom det står lastbilar felparkerade i hela området och också finns staket skymmer sikten. Ofta dubbelparkerat strax innan dessutom.
Har flera gånger funderat på att tipsa polisen och åka hit och bötfälla lastbilarna så det kanske blir lite mer ordning men tänker att de har viktigare saker för sig.
 
Jag saknar oxå alternativet att kryssa i att "Jag vet vad det är men tillämpar den inte alltid"

Skulle man hålla stenhårt på den regeln så vet jag inte hur många ggr jag skulle ha blivit påkörd.. och det vill jag inte bli.
 
Var i hela världen kör du nånstans :o
Visst finns det många som skiter i den, men en bil på fyra månader :o
Hur mycket kör du per dag/vecka?
Hur pass ofta du passerar högerregel-korsningar spelar ju också in.

Där jag kör är det nästan bara huvudleds/väjningspliktsmärkt/stoppljus överallt.
Utom då en korsning här precis vid jobbet. Där får man vara väldigt försiktig eftersom det står lastbilar felparkerade i hela området och också finns staket skymmer sikten. Ofta dubbelparkerat strax innan dessutom.
Har flera gånger funderat på att tipsa polisen och åka hit och bötfälla lastbilarna så det kanske blir lite mer ordning men tänker att de har viktigare saker för sig.

Det hör inte till polisens uppgift att bötfälla felparkerade bilar/lastbilar utan det är vägförvaltningen i kommunen du ska vända dig till som i sin tur skickar parkeringsvakter/lapplisor om de anser det befogat.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Fordon Jag kör ofta förbi ett ställe som erbjuder obegränsat antal biltvättar för 350 kr i månaden och undrar varje gång vem som skulle tjäna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 590
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 906
Senast: Trott
·
Fordon Jag har tvingats köra inne i centrala London på en semester. Det var minst sagt svettigt. Det gick bra men det var allt mer tur än...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
9 136
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp