Kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Nej, varken privat eller jobbmässigt. Jag försöker begränsa mig mellan varven, men då är det uteslutande av personliga skäl, typ mindre internetberoende, bättre mående och sådär.
 
I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få artiklar - den mest relevanta från 2009. Nu börjar debatten krypa i sin linda.

Världens datacenter står i dag för 2% av koldioxidutsläppen att jämföra med flygets 2-3 % (fast med faktor *1,9 pga höghöjdseffekter), men betänkt då att detta enbart är datacentren, där internets innehåll lagras. Beräkningen av tillverkning och transporter av din egen utrustning för att ta mot internet är inte med i beräkningen. Redan i dag står datacentren för 3% av världens energiåtgång. Vissa prognoser pekar på att co2 påverkan 2025 kommer att vara uppe i över 5% och energiåtgången 20% av totalen.

Ja visst, många företag satsar stort på gröna datacenter, med med hållbart producerad energi. Toppenbra, men så länge som vi inte har oändligt med hållbar energi, så kommer alltid internet på detta sätt att slå ut hållbar energimängd till andra delar av produktionen, sådant som kanske är mer relevant för vår överlevnad.

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Nej, absolut inte. Bara att köra till biblioteket för att hämta information eller all annan information och fakturor och grejs som fysiskt hade behövt hanteras då...
 
Nej.

Det blir lite märkligt att säga att man inte räknar med ditt och datt, det görs väl inte heller i relation till flygandet. Dvs vad det kostar miljön att transportera resenärer och anställda till flygplatser, allt material som de kräver osv?
 
Nej, inte helt.
Jag har dock inget Internet hemma, streamar inget, kollar ytterst sällan på Yt, har en nedladdad lista på spotify jag lyssnar pp osv så jag känner inte att min användning är så extrem.
 
Nej eftersom min utbildning förutsätter dator/padda och internetuppkoppling så är det omöjligt. Likaså betalar jag räkningar via internetbank osv.
 
@Tass @Fruentimber mfl
Fast när jag gjorde en snabb googling så stod det i det i flera artiklar att bla streaming (filmer, Netflix etc) innebär en stor belastning på internetet och i förlängningen klimatet. Så även om man inte skulle kunna avstå internet helt och hållet så går det ju givetvis gör att göra stora förändringar i sitt internetanvändande - om man skulle vilja.

Dvs man skulle kunna använda internet endast till det absolut nödvändigaste (betala räkningar, utföra sitt jobb) men inte använda det för någon form av lyxsurfing - forum, Netflix, Youtube etc.
Jag uppfattade det så här

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Alltså inte som i inte alls. Begränsa är en annan sak. Sen finns det ett problem med "begränsa", nämligen att det är så enkelt att hjärndött surfa ut på nätet utan att man riktigt märker det, när man i själva verket borde göra något vettigare (som just nu t ex)
Men jag skulle inte ha något emot att filmer etc återgår till tidigare "fast" format. Som överspelningsbara CD-skivor eller band, eller vad som nu är mest klimatsmart.
 
Jag uppfattade det så här

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Alltså inte som i inte alls. Begränsa är en annan sak. Sen finns det ett problem med "begränsa", nämligen att det är så enkelt att hjärndött surfa ut på nätet utan att man riktigt märker det, när man i själva verket borde göra något vettigare (som just nu t ex)
Men jag skulle inte ha något emot att filmer etc återgår till tidigare "fast" format. Som överspelningsbara CD-skivor eller band, eller vad som nu är mest klimatsmart.
De behöver inte ”återgå” till fast format, det går fortfarande att köpa filmer på dvd/blu-ray. Däremot kan man väl fundera på om det är så mycket bättre ur miljösynpunkt med tillverkning, transport och plastfodral som det kräver. Det är nog snarare minskad konsumtion som gäller även där om man vill göra något själv.
 
Jag är övertygad, tills jag blir motbevisad, om att det är mindre miljöbelastande att en miljon människor strömmar en film eller skiva över internet än att det skall tillverkas, distribueras och så småningom destrueras en miljon fysiska exemplar.
 
De behöver inte ”återgå” till fast format, det går fortfarande att köpa filmer på dvd/blu-ray. Däremot kan man väl fundera på om det är så mycket bättre ur miljösynpunkt med tillverkning, transport och plastfodral som det kräver. Det är nog snarare minskad konsumtion som gäller även där om man vill göra något själv.
Jag är inte så tekniskt bevandrad och ser nästan aldrig på film serier osv. Har inte haft TV på 10 år. Men kan det inte finnas en fördel att filmen finns i fast form och kan säljas, köpas och skickas som sådan? Och sparas utan att ta upp datorkraft. Alltså jag har ingen aning, vet bara att det är komplicerat att räkna ut vad som är mest klimatsmart eftersom det är så många parametrar att hålla reda på.
 
Jag är övertygad, tills jag blir motbevisad, om att det är mindre miljöbelastande att en miljon människor strömmar en film eller skiva över internet än att det skall tillverkas, distribueras och så småningom destrueras en miljon fysiska exemplar.
Det kan mycket väl vara så. Men om fysiska exemplar återanvänds ett antal gånger? Säljs begagnade? Spelas över med nytt material?
 
Även det som här kallades "lyxsurfande" tror jag är en betydligt miljövänligare hobby än mycket annat om man ska dra det till sin spets. Hur många timmar kan jag personligen streama netflix för att komma upp i samma klimatavtryck som som jag t.ex åkte bil/buss/tåg 10 mil i veckan för att ta mig till [valfri annan hobby]?

Saker vi gör hemma är generellt sett väldigt klimatsnälla.
 
Jag är inte så tekniskt bevandrad och ser nästan aldrig på film serier osv. Har inte haft TV på 10 år. Men kan det inte finnas en fördel att filmen finns i fast form och kan säljas, köpas och skickas som sådan? Och sparas utan att ta upp datorkraft. Alltså jag har ingen aning, vet bara att det är komplicerat att räkna ut vad som är mest klimatsmart eftersom det är så många parametrar att hålla reda på.
Jag är ytterst tveksam till att det är en fördel. För streaming krävs det i princip ”bara” el, vilket är något vi ändå är på relativt god väg att göra grönare. För tillverkning - framför allt av plastprodukter - krävs det också el, plus att det blir en massa utsläpp, både från tillverkning och transporter. Dvd:er är väl generellt inget som sålts med nåt vidare andrahandsvärde, så den möjliga återanvändningen skulle jag inte se som en faktor.
 
I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få artiklar - den mest relevanta från 2009. Nu börjar debatten krypa i sin linda.

Världens datacenter står i dag för 2% av koldioxidutsläppen att jämföra med flygets 2-3 % (fast med faktor *1,9 pga höghöjdseffekter), men betänkt då att detta enbart är datacentren, där internets innehåll lagras. Beräkningen av tillverkning och transporter av din egen utrustning för att ta mot internet är inte med i beräkningen. Redan i dag står datacentren för 3% av världens energiåtgång. Vissa prognoser pekar på att co2 påverkan 2025 kommer att vara uppe i över 5% och energiåtgången 20% av totalen.

Ja visst, många företag satsar stort på gröna datacenter, med med hållbart producerad energi. Toppenbra, men så länge som vi inte har oändligt med hållbar energi, så kommer alltid internet på detta sätt att slå ut hållbar energimängd till andra delar av produktionen, sådant som kanske är mer relevant för vår överlevnad.

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?
Nej :) men jag kan fortsätta låta bli att läsa e-böcker utan problem :D (det här sitter tyvärr längre in än att inte flyga)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp