Kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Nej, jag behöver internet både för att sköta min ekonomi och för annat administrativt, plus Discord för att hålla kontakt med vänner. Buke och andra sociala nätverk ger mig inte så mycket alls, så dem kan jag lika gärna banta bort, men jag varken kan eller vill vara helt utan uppkoppling.
 
Dvs man skulle kunna använda internet endast till det absolut nödvändigaste (betala räkningar, utföra sitt jobb) men inte använda det för någon form av lyxsurfing - forum, Netflix, Youtube etc.

Jag använder inte nätet till att streama eller sånt så jag har nog ganska låg användning redan. Betala räkningar, jobba och forum. Varav forum skulle gå att vara utan (men uh så trist)
 
Lite OT men ändå relevant. Min skrivare har slutat skriva ut. Jag har rengjort patronerna men inte tillstymmelse till utskrift. Vad jag kan göra är att a) köpa nya patroner i hopp om att det är problemet (trots bläck kvar) eller b) köpa en ny skrivare. Vilket är billigare än att köpa nya patroner och sedan upptäcka att nej, det var inte problemet. Un*fucking*believable. I allmänhet är det billigare att köpa en ny skrivare (bläckstråle HP) än nya patroner.

Och ja, jag kommer köpa den nya skrivaren, särskilt som bläckpatronerna till den är betydligt billigare när de behöver fyllas på.

Me=Snål miljöbov :meh: :angel:
 
Fast det har gjort LCA på just CD-skivor för musik vill jag minnas, och de är bättre än Spotify ur detta perspektiv. Det är fasen inte enkelt!
Det låter helt otroligt, men jag är inte påläst så det kan mycket väl vara riktigt. Tillgängligheten hos Spotify är ju mycket större, vilket förstås leder till större konsumtion.
 
Nej, jag kan inte tänka mig att vara utan internet nästa år.
Faktum är ju att internet kan hjälpa till minska en hel del resande, eftersom man kan delta på t.ex möten, kurser och annat liknande via länk istället för att förflytta sig långa sträckor.
Men jag skulle förmodligen kunna klara mig utmärkt utan att streama film och tv-program.
 
I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få artiklar - den mest relevanta från 2009. Nu börjar debatten krypa i sin linda.

Världens datacenter står i dag för 2% av koldioxidutsläppen att jämföra med flygets 2-3 % (fast med faktor *1,9 pga höghöjdseffekter), men betänkt då att detta enbart är datacentren, där internets innehåll lagras. Beräkningen av tillverkning och transporter av din egen utrustning för att ta mot internet är inte med i beräkningen. Redan i dag står datacentren för 3% av världens energiåtgång. Vissa prognoser pekar på att co2 påverkan 2025 kommer att vara uppe i över 5% och energiåtgången 20% av totalen.

Ja visst, många företag satsar stort på gröna datacenter, med med hållbart producerad energi. Toppenbra, men så länge som vi inte har oändligt med hållbar energi, så kommer alltid internet på detta sätt att slå ut hållbar energimängd till andra delar av produktionen, sådant som kanske är mer relevant för vår överlevnad.

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Jag bor i Danmark och här är digital post väldigt mycket mer utbrett än i Sverige. Som exempel så kommunicerar alla offentliga instanser endast digitalt. Om man absolut inte kan hantera den digitala världen kan man ansöka om dispens från kravet, men långt över 90 % av befolkningen kommunicerar genom digital post. Mitt jobb kräver också (mobilt) internet :).

Generellt är Danmark väldigt långt framme när det gäller att leva papperslöst, så nej jag hade aldrig klarat mig utan Internet ett år (knappt ens en dag ;) ).
 
Vilken ögonöppnare den här trådstarten har varit för mig! Jag har aldrig ens reflekterat över internet i sig självt naturligtvis också har ett klimatavtryck, utöver prylarna som krävs för att kunna använda det alltså. Och jag hade definitivt ingen aning om att avtrycket var så stort!

Jag skulle liksom många andra ha svårt att leva helt utan internet, men visst skulle jag kunna vänja mig vid att bara se på vanlig TV och skippa Netflix till exempel. Just Netflix och Spotify är nog de miljöbovar jag använder mest i det här sammanhanget.
 
I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få artiklar - den mest relevanta från 2009. Nu börjar debatten krypa i sin linda.

Världens datacenter står i dag för 2% av koldioxidutsläppen att jämföra med flygets 2-3 % (fast med faktor *1,9 pga höghöjdseffekter), men betänkt då att detta enbart är datacentren, där internets innehåll lagras. Beräkningen av tillverkning och transporter av din egen utrustning för att ta mot internet är inte med i beräkningen. Redan i dag står datacentren för 3% av världens energiåtgång. Vissa prognoser pekar på att co2 påverkan 2025 kommer att vara uppe i över 5% och energiåtgången 20% av totalen.

Ja visst, många företag satsar stort på gröna datacenter, med med hållbart producerad energi. Toppenbra, men så länge som vi inte har oändligt med hållbar energi, så kommer alltid internet på detta sätt att slå ut hållbar energimängd till andra delar av produktionen, sådant som kanske är mer relevant för vår överlevnad.

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?
Internet gör i alla fall i mitt jobb att resorna minskat drastiskt, att man inte använder papper i samma omfattning etc, så nog måste det ha sina fördelar även klimatmässigt.
 
Kort och gott nej. Jag tror inte på att backa samhällsutvecklingen jag skulle heller inte kunna göra en stor del av mina ärenden som jag gör på internet, t.ex. bankärenden, beställer receptbelagda mediciner m.m. Bor på ett ställe utan bank, apotek och inga myndigheter finns här, inte ens servicekontor. Skulle inte se det som möjligt att bo här utan internet det underlättar min vardag väldigt mycket på olika sätt.
 
Vilken ögonöppnare den här trådstarten har varit för mig! Jag har aldrig ens reflekterat över internet i sig självt naturligtvis också har ett klimatavtryck, utöver prylarna som krävs för att kunna använda det alltså. Och jag hade definitivt ingen aning om att avtrycket var så stort!

Jag skulle liksom många andra ha svårt att leva helt utan internet, men visst skulle jag kunna vänja mig vid att bara se på vanlig TV och skippa Netflix till exempel. Just Netflix och Spotify är nog de miljöbovar jag använder mest i det här sammanhanget.

Visst är det intressant!

Det användes emot mig som något tramsigt argument för varför man inte skulle bry sig alls om miljön och varför alla var ögontjänare (alltså hur få är det ens som vet och kan ta ställning till detta...?) och jag blev as taggad och nyfiken 🤣 Inte riktigt den reaktionen personen väntade sig haha. Jag är totalt megaoteknisk på ffa hur Internet ens funkar så jag hade ju aldrig kommit på detta själv och det är ju inget som jag tycker det snackas om allmänt.
 
Vilken ögonöppnare den här trådstarten har varit för mig! Jag har aldrig ens reflekterat över internet i sig självt naturligtvis också har ett klimatavtryck, utöver prylarna som krävs för att kunna använda det alltså. Och jag hade definitivt ingen aning om att avtrycket var så stort!

Jag skulle liksom många andra ha svårt att leva helt utan internet, men visst skulle jag kunna vänja mig vid att bara se på vanlig TV och skippa Netflix till exempel. Just Netflix och Spotify är nog de miljöbovar jag använder mest i det här sammanhanget.
Fast hur stort klimatavtryck internet har måste ju ställas i relation till hur stort klimatavtrycket varit utan det - dvs enormt mycket större. Digitalisering är bra för både miljö och klimat. Mindre resande, färre transporter, färre fysiska ting som måste produceras (framförallt papper och plast).

Frågan borde snarare vara hur vi kan nyttja internet ytterligare. Jag skulle t.ex gärna se ökade krav på företag. Nu vet jag ju inte riktigt hur det här skulle appliceras på verkligheten men det vore ju enormt bra om fler möten kunde hållas online t.ex. Det är en stor mängd flyg- och biltrafik som skulle kunna undvikas dagligen om folk inte var tvungna att åka på möten kors och tvärt över landet hela tiden.
 
Jag skulle absolut kunna vara utan internet.

Det skulle ju inte underlätta vardagen (betala räkningar o annat sånt praktiskt) men inte heller göra mej strandad.
Tillbaka med lite äldre versioner av diverse grejor så är det lugnt för min del .

Det är nog inte dit vi vill ha utvecklingen men det är nog en bra fråga att ställa sej ifall en krasch skulle hända. Vi är sårbara utan internet när så mycket hänger på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp