Kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Derivata

Trådstartare
I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få artiklar - den mest relevanta från 2009. Nu börjar debatten krypa i sin linda.

Världens datacenter står i dag för 2% av koldioxidutsläppen att jämföra med flygets 2-3 % (fast med faktor *1,9 pga höghöjdseffekter), men betänkt då att detta enbart är datacentren, där internets innehåll lagras. Beräkningen av tillverkning och transporter av din egen utrustning för att ta mot internet är inte med i beräkningen. Redan i dag står datacentren för 3% av världens energiåtgång. Vissa prognoser pekar på att co2 påverkan 2025 kommer att vara uppe i över 5% och energiåtgången 20% av totalen.

Ja visst, många företag satsar stort på gröna datacenter, med med hållbart producerad energi. Toppenbra, men så länge som vi inte har oändligt med hållbar energi, så kommer alltid internet på detta sätt att slå ut hållbar energimängd till andra delar av produktionen, sådant som kanske är mer relevant för vår överlevnad.

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?
 
Nope, finns inte en chans att jag skulle kunna vara utan internet, vare sig på jobbet eller privat.

Jag tror inte att samhället som vi har det idag ens skulle kunna fungera utan internet, så mycket ex maskinövervakning, anläggningsskötsel, kommunikation osv som är beroende av detta.
 
Mycket intressant perspektiv!

Mitt eget svar är ett solklart nej. Jag skulle överleva (tror jag?) men knappast kunna t ex jobba.
 
Vet inte ens hur jag skull betala räkningar och kan inte vara sjuk eller kunna jobba över då jag måste skicka e-post om det.
 
Jag har funderat på det många gånger. Det måste ju gå åt sjuka mängder energi!

Jag skulle inte klara mig utan internet. Hela livet kretsar typ runt saker som kräver nät, till och med att lyssna på musik på jobbet.
 
Och för att svara på frågan så nej. Jag tror inte det är en fördel heller, sett till vad som är alternativet. Jag tror liksom inte att lösningen på klimatproblemen är att backa i utvecklingen, utan snarare att vi behöver utveckla klimatsmarta lösningar i högre takt.
 
Samma här, en har inte så mycket till val om man vill fortsätta fungera i jobb och vardag och bo där man bor.

Skulle jag välja att sälja hus och hem och flytta till ett samhälle med annan struktur och därmed inte ha samma räkningar, samma jobb, samma behov skulle det kanske fungera.
 
@Tass @Fruentimber mfl
Fast när jag gjorde en snabb googling så stod det i det i flera artiklar att bla streaming (filmer, Netflix etc) innebär en stor belastning på internetet och i förlängningen klimatet. Så även om man inte skulle kunna avstå internet helt och hållet så går det ju givetvis gör att göra stora förändringar i sitt internetanvändande - om man skulle vilja.

Dvs man skulle kunna använda internet endast till det absolut nödvändigaste (betala räkningar, utföra sitt jobb) men inte använda det för någon form av lyxsurfing - forum, Netflix, Youtube etc.
 
@Tass @Fruentimber mfl
Fast när jag gjorde en snabb googling så stod det i det i flera artiklar att bla streaming (filmer, Netflix etc) innebär en stor belastning på internetet och i förlängningen klimatet. Så även om man inte skulle kunna avstå internet helt och hållet så går det ju givetvis gör att göra stora förändringar i sitt internetanvändande - om man skulle vilja.

Dvs man skulle kunna använda internet endast till det absolut nödvändigaste (betala räkningar, utföra sitt jobb) men inte använda det för någon form av lyxsurfing - forum, Netflix, Youtube etc.

Ja, absolut! Men jag tolkade TS som en ja/nej-fråga.
 
I flygskammens skämsvatten börjar så nu andra frågor poppa upp. Äntligen, förra året fanns vid googling på internets klimatpåverkan få artiklar - den mest relevanta från 2009. Nu börjar debatten krypa i sin linda.

Världens datacenter står i dag för 2% av koldioxidutsläppen att jämföra med flygets 2-3 % (fast med faktor *1,9 pga höghöjdseffekter), men betänkt då att detta enbart är datacentren, där internets innehåll lagras. Beräkningen av tillverkning och transporter av din egen utrustning för att ta mot internet är inte med i beräkningen. Redan i dag står datacentren för 3% av världens energiåtgång. Vissa prognoser pekar på att co2 påverkan 2025 kommer att vara uppe i över 5% och energiåtgången 20% av totalen.

Ja visst, många företag satsar stort på gröna datacenter, med med hållbart producerad energi. Toppenbra, men så länge som vi inte har oändligt med hållbar energi, så kommer alltid internet på detta sätt att slå ut hållbar energimängd till andra delar av produktionen, sådant som kanske är mer relevant för vår överlevnad.

Så, dags att diskutera internet och dess klimatpåverkan, kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?
Jag jobbar med IT så det blir svårt på jobbet.
Men absolut, jag kan begränsa mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp