Kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?

Mitt jobb, är beroende av internet (tro det eller ej) och även om det skulle gå att återgå till innan internets tid, så vet jag inte om det skulle funka.
 
Hur många timmar kan jag personligen streama netflix för att komma upp i samma klimatavtryck som som jag t.ex åkte bil/buss/tåg 10 mil i veckan för att ta mig till [valfri annan hobby]?
Ja, om vi jämför med att gå och hälla ut olja i havet så är givetvis streaming helt ofarligt i jämförelse ;).

Jag tänker att skulle man avstå streaming av miljöskäl så bör man ju inte göra något annat, som är än mer mijöbovigt, istället. Precis som att jag inte kan sluta flyga av miljöskäl och sedan ägna mig åt nåt annat, än värre, istället. Typ beställa tusen wish-varor i veckan som jag sedan konsekvent returnerar. Eller nåt.
 
Ja, om vi jämför med att gå och hälla ut olja i havet så är givetvis streaming helt ofarligt i jämförelse ;).

Jag tänker att skulle man avstå streaming av miljöskäl så bör man ju inte göra något annat, som är än mer mijöbovigt, istället. Precis som att jag inte kan sluta flyga av miljöskäl och sedan ägna mig åt nåt annat, än värre, istället. Typ beställa tusen wish-varor i veckan som jag sedan konsekvent returnerar. Eller nåt.
Rätt säker på att det inte finns någon som specifikt har att hälla olja i havet som hobby, varför vara så extrem?

Jag menade snarare att sitta hemma och titta på netflix troligtvis är mer klimatsmart än de flesta andra hobbies. Att ha vilken djurrelaterad hobby som helst till exempel är ju oändligt mycket sämre. Vad som helst där du måste använda en transport som inte är din egen muskelkraft, allt där du kontinuerligt måste köpa in material osv.

Självfallet är inte netflix helt "ofarligt" heller men är det det du vill uppnå är det nog dags att du vänjer dig vid din nya hobby att titta på molnen.
 
Intressant frågeställning vilket visar hur mycket samhället (globalt skulle jag säga) förändrats på några decennier. Så sent som på 90-talet så fanns det begränsat med mobiler, nät (kommer någon ihåg när man betalade med check, räkningar med postgiro och kontant i affärer?) de där 33.6k modemen som gick på samma kabel som den fasta telefonen så man inte kunde ringa och surfa på samma gång och att streama musik, ännu mindre filmer/serier inte fanns på kartan. Filmer kom till svenska biografer ett halvår efter att de haft premiär i USA. Sedan kom hoppet när man började skicka serier på vhs och senare cd till varandra. CD där upplösningen var så dålig att den kunde ses i ett fönster som var stort som en fjärdedel av dataskärmen - vägde 20 kg och var 14". Ah nostalgin när jag köpte en hel säsong av Buffy och Angel, den kom och jag bunkrade mat och låste in mig en helg och såg alla 22 avsnitten :love: på en 30" tv.

Min mamma har berättat hur man gjorde när man skrev propositioner (till riksdagen) när hon jobbade. Ett gäng sekreterare med skrivmaskiner, tipex, klipp och klistra remsor över halva golvet så man kunde ändra och skriva om texten och samtidigt renskriva, och klippa igen vid behov allt simultant. Tipex var ett måste och att lära sig skriva på skrivmaskin var en särskild kurs.

Så visst kan man ha ett samhälle utan internet, men då måste vi veva tillbaka till ett tidigare Sverige och världen. Sedan kan man diskutera om man behöver mobil, platta, dator, tv eller om det fungerar med färre prylar. Och ffa att som konsument inte acceptera att den nyare elektroniken inte kan lagas utan bara är att slänga. Min relativt primitiva Samsung A3 från 2016 måste jag byta batteri på. Och även Samsung som var fixarvänligt förr har gått över till att göra det, svårt men inte omöjligt att byta batteri vilket det inte brukade vara. Apple är ännu värre, där man antingen lämnar in till auktoriserade applereparatörer eller, vilket ofta är billigare, köper en ny.

Fö tänker jag försöka byta batteri, men det kräver att man först tar bort sim och sd kort, en speciell uppsättning dataverktyg, en hårtork/värmepistol och en speciell sugpropp, några timmar, och en bön att mobilen fungerar när man sätter ihop den igen.
 
1570636820027.png


Den kostade drygt 3000USD, man kunde ringa i 30 minuter, tog 10 timmar att ladda och vägde ett halvt kilo. Gissar att täckningen inte var något vidare heller :cool:
 
Oj, alltså det var skämtsamt menat. Därav smileyn. Poängen var att även om jag förstår ditt resonemang så blir det ju lite tokigt eftersom man alltid kan rättfärdiga det man gör med att man hade kunnat göra något värre.


Tonen är verkligen :up: 👌.
I så fall förstod jag verkligen inte skämtet eller vad som skulle vara roligt.

Jag förstår heller inte vad du menar med att rättfärdiga? Det är ju ren fakta att det är betydligt mer klimatsmart att titta på netflix som hobby än att ha flera egna hästar som man åker på tävlingar med flera gånger om året och så vidare. Det betyder däremot inte att folk inte ska få ägna sig åt hästar som hobby, vad man personligen mår bra av är väldigt viktigt.

Det jag menade var att jag tycker det blir löjligt att börja prata om netflix-tittande som något man ska dra ner på för klimatets skull. Ska vi inte få ha roligt alls? Tycker verkligen inte att det är irrelevant att jämföra med andra hobbies i det läget.

För övrigt var det om att titta på molnen också ett skämt och inte menat att vara någon sorts dålig ton, så vi förstår väl inte humor någon av oss :)
 
@Tass @Fruentimber mfl
Fast när jag gjorde en snabb googling så stod det i det i flera artiklar att bla streaming (filmer, Netflix etc) innebär en stor belastning på internetet och i förlängningen klimatet. Så även om man inte skulle kunna avstå internet helt och hållet så går det ju givetvis gör att göra stora förändringar i sitt internetanvändande - om man skulle vilja.

Dvs man skulle kunna använda internet endast till det absolut nödvändigaste (betala räkningar, utföra sitt jobb) men inte använda det för någon form av lyxsurfing - forum, Netflix, Youtube etc.
Jag lånar ditt svar här för jag tänkte så jag också. Man kan ju dra ner på det rejält och bara använda internet till det allra viktigaste.

Samhället är uppbyggt kring internet, men mycket är fortfarande inte det. Så jag skulle dra ner på mitt internetanvändande rejält utan några större problem. Frågan är om jag egentligen skulle vilja dra ner på Netflix, HBO, Youtube, Nextory osv? För mig är det ju en källa till avkoppling. Jag skulle bli så gräsligt isolerad!

Kan dra ner kan man (jag) ju, men vill jag? Det vette tusan! :o
 
@Exile
Jag har ingen åsikt om vad någon gör på sin fritid eller vad folk har för hobbies, så din fråga om huruvida vi inte ska få ha roligt alls blir lite märklig i sammanhanget. Likaså att du tycker att det är löjligt att prata om Netflix och klimatpåverkan i en tråd som specifikt handlar om internet och klimatpåverkan.

Och jo, jag tycker att det är rätt dålig argumentation att hävda att netflixtittande är bättre klimatmässigt än alternativet. Det beror ju på vad alternativet är liksom. Är man så pass medveten att man avstår streaming av miljöskäl så kommer man nog inte börja med en än värre hobby istället.
 
Så visst kan man ha ett samhälle utan internet, men då måste vi veva tillbaka till ett tidigare Sverige och världen. Sedan kan man diskutera om man behöver mobil, platta, dator, tv eller om det fungerar med färre prylar. Och ffa att som konsument inte acceptera att den nyare elektroniken inte kan lagas utan bara är att slänga. Min relativt primitiva Samsung A3 från 2016 måste jag byta batteri på. Och även Samsung som var fixarvänligt förr har gått över till att göra det, svårt men inte omöjligt att byta batteri vilket det inte brukade vara. Apple är ännu värre, där man antingen lämnar in till auktoriserade applereparatörer eller, vilket ofta är billigare, köper en ny.
Det där tycker jag är betydligt mer intressant. Samhället idag är ju uppbyggt kring och med internet, det kommer inte ändras, men just vilka produkter som används kommer ändras. Jag hoppas verkligen på produkter med bättre hållbarhet, tillverkade på klimatsmarta sätt och även med en prislapp som gör att det inte ses som ren lyxprodukt för de rikaste utan så att medelsvensson vid behov kan köpa sig tex en miljövänlig mobiltelefon.
 
@Exile
Jag har ingen åsikt om vad någon gör på sin fritid eller vad folk har för hobbies, så din fråga om huruvida vi inte ska få ha roligt alls blir lite märklig i sammanhanget. Likaså att du tycker att det är löjligt att prata om Netflix och klimatpåverkan i en tråd som specifikt handlar om internet och klimatpåverkan.

Och jo, jag tycker att det är rätt dålig argumentation att hävda att netflixtittande är bättre klimatmässigt än alternativet. Det beror ju på vad alternativet är liksom. Är man så pass medveten att man avstår streaming av miljöskäl så kommer man nog inte börja med en än värre hobby istället.
Men det är ju det jag menar. VEM skulle med "rent samvete" kunna avstå streaming av miljöskäl? Streaming är redan en klimatsmart hobby.

På en lista över vanliga hobbies och dess klimatpåverkan lär streaming ligga väldigt långt nere på den listan, just därför är det väl vettigt att prata om vad alternativen skulle vara.

Jag har generellt sett väldigt svårt för dessa "ska vi avstå från X på grund av klimatet"-ideer för oftast handlar det i grund och botten om någon som vill offra andra personers intressen.
 
VEM skulle med "rent samvete" kunna avstå streaming av miljöskäl?
Ingen aning. Någon som är väldigt dedikerad gissar jag.
Jag har generellt sett väldigt svårt för dessa "ska vi avstå från X på grund av klimatet"-ideer för oftast handlar det i grund och botten om någon som vill offra andra personers intressen.
Ja, jag håller med.
 
Det där tycker jag är betydligt mer intressant. Samhället idag är ju uppbyggt kring och med internet, det kommer inte ändras, men just vilka produkter som används kommer ändras. Jag hoppas verkligen på produkter med bättre hållbarhet, tillverkade på klimatsmarta sätt och även med en prislapp som gör att det inte ses som ren lyxprodukt för de rikaste utan så att medelsvensson vid behov kan köpa sig tex en miljövänlig mobiltelefon.

Det idiotiska är att, precis som jag skrev i tidigare inlägg, att förr så var enskilda komponenter mycket lättare att byta ut vid behov än det är idag och hade också betydligt längre livstid och var allmänt härdigare. Idag så köper man en ny mobil, platta, dator osv istället för att laga den gamla. Det gäller i princip alla elektroniska varor vi konsumerar idag jämfört med de för bara tio, femton år sedan.
 
Kan du tänka dig att inte använda internet nästa år?
Nej, är väldigt beroende av internet. Betalar räkningar och håller kontakten med mina utländska vänner. Så att använda helt går inte, begränsad användning kör jag redan på så lite svårt att se hur jag skulle begränsa ännu mer.
 
Det kan mycket väl vara så. Men om fysiska exemplar återanvänds ett antal gånger? Säljs begagnade? Spelas över med nytt material?
Det krävs fysiska resurser och datorkraft till att 1) tillverka skivan 2) spela in eller spela över skivan 3) det mest resurskrävande; att distribuera skivan till dem som vill titta på innehållet. Rent intuitivt känns det som det är en jättevinst för miljön att skicka informationen över internet. Det som kan minska miljövinsten från jättestor till stor är att antagligen efterfrågan blir mindre om det krävs mer än några tangenttryckningar för att titta på filmen.
 
Det idiotiska är att, precis som jag skrev i tidigare inlägg, att förr så var enskilda komponenter mycket lättare att byta ut vid behov än det är idag och hade också betydligt längre livstid och var allmänt härdigare. Idag så köper man en ny mobil, platta, dator osv istället för att laga den gamla. Det gäller i princip alla elektroniska varor vi konsumerar idag jämfört med de för bara tio, femton år sedan.

Jag har hört/läst (kanske Prylarnas Pris?) att det fanns någon idé om producentkrav på bättre möjligheter att reparerar. Hoppas så, så att det var något som faktiskt var möjligt att bli på g på riktigt. Tycker det är vidrigt och känner att jag kommer vilja reparera min nuvarande mobil oavsett om det blir dyrare mot att köpa en ny då den fortfarande med råge uppfyller mina önskemål. Tidigare har jag bytt ut pga den snabbt ökande minneskapacitet jag önskat men nu är jag nöjd.
 
@Derivata

Tack för tråden! Har själv funderat på att skapa en liknande och det blev aktuellt för mig förra veckan igen då jag insåg att vad "vi" tycker är "viktigast" att påverka "för miljöns skull" är ganska mycket det som lyfts fram till oss. Inser att jag här låter som en förespråkare för Fria Tider men nej 😅 Utan sådana här saker som vi ju inte alls hör om i vardagen menar jag.

Svaret blir tyvärr nej och jag tom önskar lite att öka mitt streamande (som nu är rätt obefintligt, jag vet inte heller hur jag får in kanalerna i min första egna och till mig skänkta tv 😅). Jag känner mig så hopplöst efter samhället på denna punkt pga tillbringar typ all tid i stallet och utöver det här på buke. 🙈
 
Jag läste en rolig uträkning på e-post från 2012 - viss e-post är det värt att skriva ut på papper istället för att lagra digitalt. I vissa fall är kanske är t.ex. ett pappersarkiv snällare mot miljön långsiktigt än ett digitalt etc.

Grejen med att diskutera internet och miljön är vetskapen om att inget är gratis och det finns inget bästa sätt som funkar alltid. En modern människa måste vara medveten om kostnader för olika val och åtminstone inte göra saker som inte "betalar sig". Gillar jag Netflix kanske det är där jag ska lägga min "klimatbudget" - men om jag kan avstå så kanske jag ska göra det. Typ ät inte kött om du inte ens gillar det. Spar flygresorna och åk dit ditt hjärta längtar. Bort med slentrian och framför medvetna val.
 
Det krävs fysiska resurser och datorkraft till att 1) tillverka skivan 2) spela in eller spela över skivan 3) det mest resurskrävande; att distribuera skivan till dem som vill titta på innehållet. Rent intuitivt känns det som det är en jättevinst för miljön att skicka informationen över internet. Det som kan minska miljövinsten från jättestor till stor är att antagligen efterfrågan blir mindre om det krävs mer än några tangenttryckningar för att titta på filmen.

Fast det har gjort LCA på just CD-skivor för musik vill jag minnas, och de är bättre än Spotify ur detta perspektiv. Det är fasen inte enkelt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp