Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

TygerTyger

Trådstartare
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.

Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.

2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.

3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.

Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?
 
Nej. Sitter på en flygplats nu och kommer att göra det nästa år också, om allt går väl.

Är inte så lite trött på att privatpersoners flygresor verkar vara klimatkrisens epicentrum.
Så klart är minskade privata flygresor inte det enda som behöver göras. Det är dock det lättaste sättet för väldigt många privatpersoner att minska sitt personliga klimatavtryck och att signalera att de önskar sig något annat än vad som erbjuds idag.
 
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.

Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.

2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.

3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.

Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?

Jag har haft 7 flygfria år, och innan dess 21 flygfria år. Dvs 28 flygfria år av 29. Men nästa år är det troligtvis ett år där vi kanske måste flyga. Men ska vi bara till Paris så kans vi ta bilen.
 
Jag kommer mest troligt inte flyga nästa år, det var 13 år sedan sist. Men handen på hjärtat, skulle det bli så skulle det gissningsvis vara en så viktig resa att jag inte varit villig att avstå.
 
Jag tror tyvärr inte jag kommer sluta flyga. Jag har flugit på två resor i år, Falsterbo och Nice (jobbet bjöd). I och med att jag bor så långt upp i Sverige skulle resan ner till Falsterbo tagit typ två hela dagar och jag hade helt enkelt inte tid att resa 4 dagar för att kunna tillbringa 4 dagar där.

Jag försöker åka utomlands ungefär varannan vinter, jag mår så dåligt av mörker och kyla. Och det enda sättet jag kan fly är med ett flygplan.
 
Jag har flygfritt år i år istället. Planerar åtminstone en resa nästa år. Visst skulle jag kunna åka tåg, men jag är parfymallergiker och så länge det inte är parfymförbud på tågen vågar jag inte chansa. Hellre sjuk i en timme på ett flyg än i tio timmar på ett tåg.
 
Älskar att resa, långt bort och nästan varje år, har till och med det det som en stor del av min identitet. Men för några år sen tänkte jag boka en tripp till Indien och upptäckte att jag på riktigt inte kunde trycka på knappen "boka". Då hade jag redan förstått vad som var på gång med klimatet - även om det inte kändes lika akut som nu. Så jag fick en klump i magen när jag skulle boka flyget. Blev en tripp till Helsingfors istället 😶

Helt seriöst jag förstår att jag inte räddar världen och att inte privatpersoners resande är det viktigaste, men det handlar om en magkänsla, jag kan inte stå för att mina privata behov av njutning rättfärdigar utsläppen.

Men det är ledsamt, jag längtar ofta bort. Lovar inte att jag inte ska flyga framöver men troligen stannar jag på marken.
 
Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de flesta av de klassiska ursäkterna för att försvara mitt val. Mer inför mig själv än inför andra eftersom det sällan var någon som frågade. Sen, när jag var i Sydamerika på sommarsemester och fick höra av vandringsguiden på Inkaleden att "den här perioden på året brukar det vara bra väder, det är väldigt märkligt att det plötsligt snöar" och av djurlivsguiden på Galapagos att "vi får se vad som händer med de här arterna nu" så blev det alltför uppenbart att mitt resande bidrog till att förstöra platserna som jag besökte. Förnekelsen höll inte riktigt längre.

Så här tänker jag nu:
1. Jag vet att klimatförändringar finns och orsakas av mänskligt beteende. Svårt att undvika om man inte är rent vetenskapsfientlig eller sitter med fingrarna i öronen.

2. "Någon annan borde göra något. Typ företagen och politikerna." Ja, fast jag har också pluggat tillräckligt mycket ekonomi för att förstå att sådana aktörer kommer att ändra sig när de får incitament att göra det. T.ex. kommer företagen att trolla fram nya tekniska lösningar snabbare om de märker att de inte längre kan sälja det gamla vanliga. Politiker vill kunna bli omvalda och vågar därför bara vara så drastiska som de upplever att de har stöd för. Utöver att svara på opinionsundersökningar när man får chansen och att skriva under namninsamlingar så är ändrade konsumtionsmönster ett bra sätt att signalera vad man vill ha.

3. "Jag är bara en person, min inverkan är så liten." Min direkta inverkan är liten i förhållande till helheten i världen. Om jag tänkte så när det gällde t.ex. allmänna val så hade jag aldrig brytt mig om att rösta heller. Det blir lite konstigt att strunta i att göra det jag kan bara för att det också finns många andra som kan påverka. Om jag istället utgår från min klimatpåverkan som person så gör en enda flygresa otroligt mycket mer skada än precis allt annat jag gör.
Dessutom är det lätt att glömma sin indirekta inverkan. När jag inte flyger så blir det en person färre som lägger upp "Kolla min weekend i London"-foton och därmed inspirerar andra, en person mer som "skryter" med mer lokala upplevelser. Jag jobbar med marknadsföring och kan inte låtsas att jag inte vet att konsumenter påverkar varandras köpmönster.

Ursäkta, det här blev jättelångt. Hur som helst, jag har lovat att jag idag - "den stora flygpratardagen" - ska ta upp det här med andra. Utöver att man helt enkelt inte flyger så kan man ju också vara lite mer aktiv i att berätta det. Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?
På punkt 2. vill jag tillägga att utvecklingen mot att öka flygresande och övriga transporter drivs av dessa två aktörer i ett egenintresse.
Punkt 3: En kortare tid fungerar det att tänka så men de flesta ger upp efter ett tag, man kommer längre om man försöker ändra sin inställning till vilka värden som har betydelse i ens liv, då hamnar sällan konsumtion och långresor i topp, och att förstå hur reklam och annan marknadsföring påverkar. "Hemester" som @strawberrysylt tar upp är ett mycket bra exempel.
 
Jag har inte flugit en enda gång under 2019 så det är nog inga problem under 2020 heller.

Det skulle vara om jag ville hälsa på min syster, tåg tar så himla lång tid...
 
Så, skulle du kunna tänka dig att ta ett flygfritt 2020 för att pusha för en snabbare klimatomställning?
Det skulle behöva vara väldigt trängande skäl för att jag skulle flyga, inte bara på grund av klimatet utan också de andra miljöproblemen som flyget medför. Visserligen ser jag tjusningen i att flyga men sammantaget är flyget så negativt att jag gärna avstår.
 
Ur ett nyhetsbrev från ett flygbolag:
It might be an uncomfortable subject – especially for an airline – but flying is something we all need to put a bit more thought into. Even if it still feels magical to board a plane, and travel unites people all over the world. The impact on the environment is undeniable. That’s why we all need to think before we fly. Is it possible to take the train instead? Could the meeting be virtual instead of face-to-face? How about a “staycation” instead of jetting off to the other side of the world? We need to look harder at the alternatives, so future generations will also have a world to discover.

Jag vill ju resa, men det är något som tar emot.
 
För mig lär 2020 inte bli flygfritt och det står jag för. En gång lär jag åka till USA för att vara med min pojkvän, och jag tänker att det faktiskt får vara okej. Innan har jag flugit typ 2 gånger på 22 år, men nu kommer det väl bli 2-3 år med en resa varje år. Dåligt för miljön, ja, men jag antar att jag är tillräckligt egoistisk för att rättfärdiga det för att få träffa the love of my life :D
 
Hoppas på resa nästa år, till England, flyget är troligen smidigast. Går ju färjor också, men vet inte om de är så mycket miljövänligare?

Att minska sitt personliga resande är ett sätt att ta klimatkrisen på allvar. Men jag tror det är ännu viktigare att titta på sin konsumption. Inte minst maten som åker fram och tillbaka över jorden för att komma till kyldisken i sin käcka färdigförpackade form.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp