Kan du tänka dig att inte flyga nästa år?

Ja, köpa färre grejer som tillverkats schysstare och kostar mer, är en bra grej. MEN det är också ett förslag som lägger hela ansvaret på den individuella nivån, vilket jag tycker är både otillräckligt och orimligt.
Jo absolut. Däremot kan ju politiker göra någonting åt transportkostnader och importkostnader (tex att de ändrade subventionerna som fanns på post från Kina).

De har väl sänkt momsen på laga saker? Och det funderas över att lägga krav på att hushållsapparater ska vara möjliga att laga och hålla längre.

Samtidigt är det ju också en kulturgrej, kanske mer än en individgrej. Dvs media och inredningstidningar kan göra mycket på det planet. Nu känns det som att vår kultur är att köpa allt vi vill ha, när vi ser det och slänga ut det när det blir för mycket.

Som den där nedrans kapsylgarderoben "alla" pratar om. Den handlar mer om att slänga ut allt du äger och köpa nytt än om att behålla det du har och bara köpa exakt det plagget som saknas. Eller hyra kläder, handlar fortfarande om att konsumera och byta kläder i snabb takt (och transportera dem). Eller köpa begagnat när du vill ha nytt, handlar fortfarande om att någon annan måste ha köpt nytt och slängt ut det nyss om alla ska kunna göra det :cautious:. För mycket prylar handlar om att slänga prylar inte sluta köpa dem.

Det var ju lite en grej "förr i tiden" att "göra någonting för bygden" osv eller stötta unga konstnärer eller spara. Det är kanske mer för "de rika" men om kulturen var att man skröt med venetianska gobelänger och lokale konstnären eller stipendiet på skolan istället för 5 resor om året. :D

Samtidigt som sagt, väldigt svårt. Typ omöjligt. Borde suddat igen eftersom jag bara upprepar mig.
 
Senast ändrad:
Bostadsköp är konsumtion, vad jag förstår.

Jag har inga problem med att KOMMA PÅ klimatbättre konsumtionsmönster. Men jag ser stora problem med att ens försöka få oss alla att anamma dem.

Fortfarande: helt individuella och icke-politiska åtgärder.
Att det med politiska beslut ska detaljstyra oss är jag inte mycket för, är för mycket liberalt för det.
 
Vad sägs om att betala av mer på bostaden.
Gå ner i arbetstid 😍.
Gå kurs i språk, historia, yoga, våga skratta eller något annat.
Skaffa PT och/ eller hemstäd.
Gå på lyxig restaurang.

Fast borde räcka med att istället tag längre semester och välja tåget ut i Europa då tåg är så mycket dyrare och bara välja att köpa sådant som är GOTS, rättvisemärkt mm än sådant som inte är det så det kostar mer.

Konsumtionen behöver inte gå ner men det behövs en förflyttning från prylar till tjänster.
Att betala av på bostaden är både konsumtion och ger mer utrymme till det senare med lägre boendekostnader längre fram.

Och sen använder PTn/hemstädet/de restauranganställda pengarna till konsumtion.
Någon annan tjänar pengarna istället för en själv om man går ner i tid, jobbet behöver i allmänhet utföras.

Rättvisemärkt är bra på många vis, men att det bidrar till minskad uppvärmning är tveksamt och även här går pengarna till någons konsumtion.

Så fort man använder pengarna så går de in i kretsloppet och det är en stor risk att det inte alls blir bättre för miljön än om man själv använder dem. Det är så vår marknadsekonomi fungerar. Det är mycket vanskligt att säga vad som inte bidrar till växthuseffekten om något av det du räknar upp.
 
Största hotet från hästarna är hästarnas egna utsläpp i små hagar eller för många hästar på för liten yta. fosforläckage och övergödning.
 
Att betala av på bostaden är både konsumtion och ger mer utrymme till det senare med lägre boendekostnader längre fram.

Och sen använder PTn/hemstädet/de restauranganställda pengarna till konsumtion.
Någon annan tjänar pengarna istället för en själv om man går ner i tid, jobbet behöver i allmänhet utföras.

Rättvisemärkt är bra på många vis, men att det bidrar till minskad uppvärmning är tveksamt och även här går pengarna till någons konsumtion.

Så fort man använder pengarna så går de in i kretsloppet och det är en stor risk att det inte alls blir bättre för miljön än om man själv använder dem. Det är så vår marknadsekonomi fungerar. Det är mycket vanskligt att säga vad som inte bidrar till växthuseffekten om något av det du räknar upp.
Så du tycker att alla ska bli arbetslösa och börja jaga och samla?
 
Att betala av på bostaden är både konsumtion och ger mer utrymme till det senare med lägre boendekostnader längre fram.

Och sen använder PTn/hemstädet/de restauranganställda pengarna till konsumtion.
Någon annan tjänar pengarna istället för en själv om man går ner i tid, jobbet behöver i allmänhet utföras.

Rättvisemärkt är bra på många vis, men att det bidrar till minskad uppvärmning är tveksamt och även här går pengarna till någons konsumtion.

Så fort man använder pengarna så går de in i kretsloppet och det är en stor risk att det inte alls blir bättre för miljön än om man själv använder dem. Det är så vår marknadsekonomi fungerar. Det är mycket vanskligt att säga vad som inte bidrar till växthuseffekten om något av det du räknar upp.
Och dom som får möjlighet att skaffa sig ett jobb då eller behålla det har möjligt att göra samma val med sina pengar istället för att vara tvungen att välja det billigaste som arbetslös.
 
Det där har inget med o/kunskap att göra.

Att påstå att man blir förvånad för att sedan påstå att en användare inte känner till ett specifikt problem är att peka ut okunskap.

Men jag tänker inte lägga mer tid på det här, faktiskt. Det är bara otrevligt.
 
Så du tycker att alla ska bli arbetslösa och börja jaga och samla?
Hur kom du till slutsatsen att jag tycker så?

Mig veterligt har jag talat om problematiken och jag har svårt att se någon lösning på det i konsumtionssamhället. Att detta skulle innebära att jag tror att en återgång till jägarsamhället ärlösningen är helt dina fantasier. Vi är för många människor för att det ska ha skuggan av en chans att fungera.

Jag är ledsen, jag har ingen bra lösning på problemet. Ska vi överleva som art krävs teknisk utveckling eller att vi blir färre.
 
Att påstå att man blir förvånad för att sedan påstå att en användare inte känner till ett specifikt problem är att peka ut okunskap.

Men jag tänker inte lägga mer tid på det här, faktiskt. Det är bara otrevligt.
Jag har inte sagt att du inte känner till ett visst problem.

Du bestämmer dig för att jag har en viss avsikt. Det finns inget jag kan göra åt det.
 
Att det med politiska beslut ska detaljstyra oss är jag inte mycket för, är för mycket liberalt för det.
Tror inte det krävs detaljstyrning direkt. Det är inte mot liberala tankar att se till att kostnader ligger på rätt ställe. Dvs om det kostar miljön att transportera så kan man lägga kostnader på transporter. Och om det kostar att städa efter en gruva kan man lägga kostnader så att det även ska täcka just städningen efter gruvan. Samma sak med att flyget tydligen bär färre av sina egna kostnader än tåget osv.

Sedan regler och import såklart. Om vi importerar Brasilianskt kött till kostnad av att vissa städer i Skåne måste bygga vallar mot havet så kan man gott låta det påverka handelsavtalens krav.

Det har ju tex varit så att vi subventionerat post från Kina pga att Kina var betraktat som ett u-land som behövde kunna skicka post ut och in ur landet. När Kina inte längre är ett U-land och det inte längre gäller privatpost utan prylar så kan man ändra, och har gjort iofs.
 
Men snälla. Jo, det är precis vad du gjorde. Som vanligt sätter du dig själv på en piedestal och slår bort kritiken. Nåväl.
Nej. Min parallell går snarare mot dina repliker när du tycker att någon tillskriver dig någon känsla. Du tillskriver mig en avsikt. Jag har inte den avsikten. Men du framhärdar i att jag har den.
 
Nej. Min parallell går snarare mot dina repliker när du tycker att någon tillskriver dig någon känsla. Du tillskriver mig en avsikt. Jag har inte den avsikten. Men du framhärdar i att jag har den.

Någon? Du kan med all fördel skriva ut dig själv eftersom de inläggen också var riktade till dig. Men så fort du får kritik för ditt sätt att diskutera agerar du likadant - du kan "inte göra något åt det". Du har skrivit så ett flertal gånger när andra användare påpekat hur dina inlägg kan tolkas.

Jag kan inte heller göra något åt att du inte kan ta in andras perspektiv på hur du uttrycker dig ibland.
 
Någon? Du kan med all fördel skriva ut dig själv eftersom de inläggen också var riktade till dig. Men så fort du får kritik för ditt sätt att diskutera agerar du likadant - du kan "inte göra något åt det". Du har skrivit så ett flertal gånger när andra användare påpekat hur dina inlägg kan tolkas.

Jag kan inte heller göra något åt att du inte kan ta in andras perspektiv på hur du uttrycker dig ibland.
Det exempel jag minns senast, var så vitt jag minns inte riktat mot mig. Men visst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp