Kan en fågel hitta hem igen?

Carmenzitaflower

Trådstartare
Har väldigt dåligt samvete över en fågel.

Jag och sambon var påväg hem från ett kalas som var cirka 45 min från vårt hem. När vi kör på en 90 väg så ser vi plötsligt en liten fågel ligga mitt i vägen, som antagligen flugit in i en bilruta eller liknande, vi bestämde oss för att plocka upp den då den annars garanterat skulle bli påkörd. Vi försökte få den flyga direkt från platsen men då den bara kunde flyga typ 1 meter och sedan störtade så lät vi den sitta i en låda i bilen hem med oss. Väl hemma så släppte vi ut den och sakta men säkert så började den må bättre och flög sedan upp i ett träd.

Nu har jag sån brutal ångest för att vi kört den typ 30 min från fågelns hem, tänk om den hade ungar eller något. Samtidigt så om vi hade lämnat den där den var hade den vart död inom 5 min…

Kan fåglar hitta hem igen? :(

Mvh djurtönten 🥲
 
Har väldigt dåligt samvete över en fågel.

Jag och sambon var påväg hem från ett kalas som var cirka 45 min från vårt hem. När vi kör på en 90 väg så ser vi plötsligt en liten fågel ligga mitt i vägen, som antagligen flugit in i en bilruta eller liknande, vi bestämde oss för att plocka upp den då den annars garanterat skulle bli påkörd. Vi försökte få den flyga direkt från platsen men då den bara kunde flyga typ 1 meter och sedan störtade så lät vi den sitta i en låda i bilen hem med oss. Väl hemma så släppte vi ut den och sakta men säkert så började den må bättre och flög sedan upp i ett träd.

Nu har jag sån brutal ångest för att vi kört den typ 30 min från fågelns hem, tänk om den hade ungar eller något. Samtidigt så om vi hade lämnat den där den var hade den vart död inom 5 min…

Kan fåglar hitta hem igen? :(

Mvh djurtönten 🥲
Är inte expert på fåglar och det varierar ju stort mellan arter men..
Många fåglar flyger ju enormt långa sträckor (tänk på till exempel flyttfåglar) och återvänder ju till samma ställe år efter år.
30 min (ca 3 mil?) är ju ingenting i det sammanhanget i alla fall.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp