Kan en fånghäst äta andra växter än gräs?

Breen

Trådstartare
Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller? Finns det mycket av lättlösliga kolhydrater, socker/ fruktan (vilket det nu är fånghästar inte klarar) i alla gröna växter eller räcker det om jag skyr grönt gräs som pesten och kanske låter min häst äta lite andra växter? Jag lyckas tyvärr inte googla mig till någon information om en häst med fång kan tänkas tåla att äta detta.

Har en insulinresistent häst som sedan hon fick fång för ett år sedan har gått i sandpaddock. Hon har fri tillgång till halm (som hon inte äter). Får hö fem gånger per dygn. Mina andra hästar turas om att hålla henne sällskap(tyvärr är hon inte den sociala typen som vill leka). Hon har inga röntgenförändringar så hon promeneras och rids varje dag. Trots detta känner jag att hon inte riktigt har den livskvalité jag hade önskat att hon haft. Jag blir bara ledsen när jag ser henne stå där i sin paddock, ganska stilla, sysslolös och understimulerad. Det känns inte bra i hjärtat.

Innan hon fick fång brukade jag vintertid ge henne träd och grenar från tex ask och vide, vilket hon sysselsatte sig i timmar med att skala bark från. Vågar jag ge henne små träd om jag tar bort alla löv?

Vi har gott om tät skog runt gården där det inte växer ett enda grässtrå men givetvis finns barrträd, lövträd och marken är täckt av lingon och blåbärsris. Här hade jag ju kunnat göra en hage på flera hektar i kuperad terräng. Vågar man låta en fånghäst gå och äta sådant?
 
Det kan vara svårt att säga vad din häst tål och inte tål. Är hästen nedbantad, har du fått bort ev fettdepåer, fettnacke osv...
Du säger att den rids och promeneras och det är ett år sedan fånganfallet, då hade jag vant in i annan hage. Min häst som fick ett fånganfall som hävdes tidigt, men det utlöstes inte av gräs utan en kombination av flera olika faktorer. Han fick gå i både mager beteshage samt även i skogshage inom ett år. Det enda du kan göra är att prova dig fram, vänj in och ta det försiktigt, mager skogshage ska ändå vara det bästa. Jag gav probiotika under invänjning, te x mikrobalans.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: taccotad
·
M
Hästvård Jag har en ponny som tidigare i sitt långa liv haft fång tre gånger. Jag brukar låta honom gå på magert bete under sommaren, och...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Nicke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp