Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

E

Equine

Jag menar, kommer den att kunna utföra de olika skolorna osv, är det en hållbar häst? Har det ngn betydelse om den är 1cm högre i ändan el tex 3cm för rid o hållbarhet?
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Ja, hästen kan lära sig utföra skolor mm även om den är överbyggd. (har en själv) däremot behövs mera träning för om hästen är byggd i uppförsbacke är det mera naturligt för den att få upp framdelen och lägga vikten bak.
En överbyggd häst har ju lättare att hamna på framdelen så den bärande träningen är ännu viktigare på en sådan häst.
Den har lite sämre förutsättningar men med rätt och genomtänkt träning får du en bra och hållbar häst ändå.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Givetvis kan den samla sig, men som bigganl säger så krävs det oftast mer träning.

Har själv en unghäst hemma som nu är överbyggd och det tror jag att hon fortsätter att vara. Dock har hon redan visat prov på, visserligen solo o hagen, att hon har mycket lätt för att samla sig.

Så allt sitter inte i höjden bak, utan vinklar, psyke m.m. påverkar starkt.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Spider84 skrev:
Givetvis kan den samla sig, men som bigganl säger så krävs det oftast mer träning.

Har själv en unghäst hemma som nu är överbyggd och det tror jag att hon fortsätter att vara. Dock har hon redan visat prov på, visserligen solo o hagen, att hon har mycket lätt för att samla sig.

Så allt sitter inte i höjden bak, utan vinklar, psyke m.m. påverkar starkt.


Kan inte göra annat än att hålla med - min är oxå överbyggd och har lätt för samling, hon samlar sig oftast så mycket att hon tar i så att hon håller på att dö :smirk:

Men det har du väl sett Equine??? :angel:
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Jag har också en överbyggd häst som verkar ha lätt för att samla sig - men det kan vara förrädiskt ibland, när man tror att han är samlad kanske han sänker ryggen istället. Det är lite joxigt att rida honom rätt.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Håller med Alkemisten.
Sedan kan en häst vara överbyggd på tusen olika sätt. De flesta hästar som upplevs överbyggda är det inte om man börjar mäta. De ser bara ut såna på grund av en låg eller sänkt rygg, putrumpa eller låg (knipt) manke.

Jag har en valack som upplevs överbyggd (även fast han inte är det om man mätar), och jag upplever honom precis som Alkemisten skriver om sin - att det är lite svårt att verkligen veta att han samlar sej. Han har ganska lätt för att skyffla på bak, sänka ryggen och vifta runt med frambenen och bli svårpåverkad. När han vinklar om sej bra och sitter på sina bakben, och kommer genom ryggen har han dock massor av kraft i bakkärran - det kanske har med överbyggdheten att göra?
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Håller helt med. Ibland är det synvillor och är det inte det kan de vara överbyggda på olika sätt.
Tycker framförallt att det är hästen psyke som spelar in oavsett hur välbyggd, eller inte, hästen är.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Pepa75 skrev:
Kan inte göra annat än att hålla med - min är oxå överbyggd och har lätt för samling, hon samlar sig oftast så mycket att hon tar i så att hon håller på att dö :smirk:

Men det har du väl sett Equine??? :angel:

Det tror jag inte att jag har.

Jag har en islänning som är rejält överbyggd, tycker att det är svårt att samla honom, men det beror väl mest på mig
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

fler åsikter??
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

är det bra med lillen??? som du kanske kommer ihåg så är ju min också det, o han har det inte så lätt
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Du har fått flera bra svar. Jag vill bara komplettera med en sak. En överbyggd häst som arbetas rätt kan "byggas om" så att den blir mindre överbyggd. Det går faktiskt att muskla upp manken flera centimeter!

Mvh Monika
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Ja och dessutom kan manken (ryggraden) komma upp flera centimeter också om de har spänningar.

Fick uppleva det i första hand på min gamla tant som blev 1cm högre fram (inte av muskler) när spänningar släppte.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

*lånar tråd, hoppas det inte stör*

Vad tycker ni om överbyggdhet, vinklar, samlingspotential o.s.v. hos denna häst?
Finsk kallblodstravare, 14 år, riden akademiskt i 1,5 år.
stormjuni06.jpg
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Då bilden är tagen ur en konstig vinkel och hästen inte står helt bra så går det inte att säga mycket då man kan luras mycket av hur det ser ut just på det där fotot.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

OK, hurdan vinkel vill du ha bilden ifrån då? Vill du att han ska stå helt jämnt med bakbenen?
Jag kan försöka ta nya bilder i helgen.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Jag gillar den, min typ av häst. Det kanske inte är någon superbegåvning för de höga skolorna, men det ser ut att vara en "mycket användbar" häst. En häst som funkar i det mesta. Kanske trivs han bäst i skogen...

Fin överlinje, bra länd, bra bakdel. Lite framåtlutande "virvel" - kan vara negativt men jag tycker han ser ut att ha "Hållbara" bakben - ok vinklar överallt så han inte behöver "hålla i" sej. Lite sänkt i ryggen, men för att bedöma hur det påverkar ridbarhet vill jag se hästen i rörelse (jag skulle gissa att den här hästen har en helt annan rygglinje när han arbetar). Ok bog och framdel, inte så högrest kanske.
Ytterligare tycker jag det ser ut som en jordnära och trygg individ, den står så att säga med alla fyra fötterna på marken. Kanske lite "okänslig" (= rubbas inte så lätt varken i psyke eller kropp) men är säkerligen balanserad och smidig - på ett "klokt" sätt (jag vet inte om det är ett ord men jag tänker på "kroppsklok").

Skulle gissa att han om man mäter ordentligt på manke vs kors, inte alls är överbyggd... (bilden ser ju ut att vara i nerförsbacke också)

Här är min "överbyggda" grabb (som alltså emellanåt ser väldigt överbyggd ut);
Bete060610066.jpg

(har ingen bättre bild)
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Apropå överbyggd.. var nån stans mäter man höjden på manken?? Om man mäter på högsta delen innan halsen börjar är min ena häst inte överbyggd bara mycket svakryggig:o

Här är en bild på min kallis (som är till salu och antagligen såld) hon är ganska fin i ryggen tycker jag

solis.htm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

Hon ser inte överbyggd ut i mina ögon, som givetvis inte kan mäta så bra som ett "måttband".
Vissa hästar har höga mankar och det är inte så mycket med det. De behöver inte vara svankryggiga för att de har höga mankar.
De kan ha en normal rygg som har en hög manke helt enkelt.
 
Sv: Kan en häst som är överbyggd samla sig korrekt?

berätta gärna hur det går till.:banana:

Curtis skrev:
Du har fått flera bra svar. Jag vill bara komplettera med en sak. En överbyggd häst som arbetas rätt kan "byggas om" så att den blir mindre överbyggd. Det går faktiskt att muskla upp manken flera centimeter!

Mvh Monika
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästvård Finns det någon som haft någon form av hjärntumör eller dyl på sin häst? Hur kollar man det? Om man ens kan kolla upp det. Gäller en...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 092
Senast: Görel
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 035
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp