Kan en häst som tidigare funkat perfekt vara obrukbar pga att man helt plötsligt upptäckt kissing spines?

Delilah-core

Trådstartare
(Lång text men behöver verkligen hjälp)
Hej!
Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som allround häst. Hästen i fråga är uppfödd av mig och har aldrig varit skadad när han stått hos mig (stod hos unghästutbildare som unghäst). Jag tävlade honom i hoppning upp till 1.20 och han gjorde aldrig en dålig runda. Hade sämst 8 fel som resultat på de 3 åren jag tävlade honom. Tyvärr fick jag till slut inse att jag inte hade tid för min guldklimp längre då jag själv jobbade som beridare och hade fler hästar hemma, och jag bestämde mig för att sälja så någon annan kunde glädjas av honom. Fick intressenter direkt som ville prova honom där hon fick hoppa en bana och ifrån allra första början såg det ut som att det var en ryttare som klarade av honom. Ryttaren var nöjd och frågade om hon kunde få prova honom igen, självklart fick hon det! Hon kom hem till mig och red ut honom, pysslade och ställde fler frågor. Genom hela köpet var jag som en öppen bok, förklarade för henne att han haft det lite tufft som unghäst, att han blivit behandlad i frambenen en gång, att han pga av sin uppväxt nu är väldigt känslig, visade filmer på när han reagerar lite ”explosivt” och förklarade för henne hur jag hanterar honom när han blir rädd. Jag förklarade ALLT för henne och gav henne även fullmakt så hon kunde se allt vi gjort i medicinsk väg med honom från det att han föddes tom nu. De bestämde sig för att besiktiga honom och han gick igenom besiktning helt utan anmärkning på böjprov och röntgen. Innan besiktningen frågade de om det var nödvändigt att röntga rygg, varpå jag svarade att det får de göra precis som de själva vill; men att hade det varit jag som velat köpa så hade jag gjort det. De svarade då att de ville strunta i det, då det bara skulle bli dyrt för dem. Så hästen röntgades endast ben. Köpet gick igenom och hästen flyttade hem till dem. Då detta var en häst som jag höll väldigt varmt om hjärtat så ville jag hålla kontakten med dem, sa till dem innan de åkte att får de någonsin något problem eller har några frågor så är det bara att kontakta mig, jag hjälper er! De fick även med sig hans bett, eftersom han var så känslig i munnen.
Hästen gick som på räls även hos henne, hann starta ganska många hopptävlingar där han endast levererade bra rundor och blev placerad samt en dressyrtävling där han blev 3:a.
Sen, 1,5 år senare får jag ett sms där de vill reklamera köpet på hästen. Anledning? De har röntgat ryggen på hästen och upptäckt att han har kissing spines… tydligen ska han ha börjat sparka i ridningen från ingenstans, och efter att ha tappat honom en gång ska han sedan inte kunnat ridas alls. Veterinär har bedömt att han inte längre är brukbar för ridning. Jag svarar att jag tyvärr inte kan köpa tillbaka hästen för lika mycket som jag sålt den för+alla kostnader den dragit under den tid den stått hos nya ägaren (detta var alltså det de begärde) då den enligt dem är obrukbar nu. Sedan kommer en stämningsansökan och det blir en tvist av det hela… vi har aldrig röntgat hästen själv i ryggen, då vi aldrig haft någon anledning att göra det; jag är ingen som orkar åka runt och leta fel på hästarna. Så jag hade aldrig ens någon aning om att hästen hade kissing spines och de nya ägarna valde själva att inte röntga rygg på besiktning.
Vad gör jag nu? Kan man göra såhär? Kan man komma över ett år senare och mena att jag sålt en häst med dolda fel (som jag själv inte ens vetat om)? Trots att dem nyttjat en helt fantastisk häst i över ett år som gått superbra på tävling? Är det verkligen kissing spines som är problemet, eller är det att man helt plötsligt inser att man inte klarar av hästen?
Känner mig orolig över hur detta ska sluta, då det känns som att kissing spines automatiskt är en ”dödsdom” och det känns som ett känsligt ämne där de flesta kommer säga ”fy för säljaren, hon har blåst er”, för det är verkligen inte fallet.
 
Kissing spines är ju tyvärr en väldigt bred diagnos som innefattar hästar som aldrig har/får/nånsin visat symptom (men diagnosen upptäcks som bifynd) till hästar som blir oridbara. Jag tror de gjorde en undersökning på hästar som hoppade världscuppen och fann att typ 30% hade KS.

I min mening så funkar de flesta KS hästar, men kräver rehab (om de har ont i ryggen), kontinuerligt arbete med rätt muskler i ryggen och en helhetssyn på hästens välfärd och träning. Min upplevelse är att KS blir problem när hästen hittat på/råkat ut för något annat och blir stående (inte får sin träning för att hålla ryggen igång) eller de rids/tränas på ett (för dem) ofördelaktigt sätt.

Om hästen funkat innan i träning och tävling känns det väldigt konstigt att KS på något sätt skulle kunna vara en dödsdom (användbarhetsdom?) för hästen i fråga.

I övrig har de brustit i undersökningsplikten (du hindrade dem inte på något sätt att röntga ryggen).

Du behöver ta kontakt med jurist, fördelaktligen en med erfarenhet kring häst/hästköp. För du kommer behöva den sortens hjälp.
 
Det är väl många hästar som har täta tornutskott och fungerar utmärkt. Hård ridning utan variation, dåligt anpassad utrustning kan ge skador. Likaså felaktig ridning där hästen inte jobbar korrekt är inte bra på någon häst men KS hästar ska ridas med bärig överlinje. Inte tryckas ihop så att överlinje kollapsar.
 
Det är ju samma med SI leden.. En häst som har problem med SI leden kan ju funka lysande så länge den arbetar i rätt form osv, så säljer man en sådan som läromästare och poff så går det inte som på räls längre. Iom att de inte kan rida ihop hästen som den behöver för att fungera. Vi råkade ut för detta men vi visste inte heller om SI leden så den blev utdömd och ingen skugga föll på oss då vi inte visste eller ens kunnat veta om det, den hästen hade tom hoppat 130.
 
Låter ju väldigt konstigt. Sålde du som privatperson? Känns ju inte som att de har ngt att komma med efter så lång tid, men i ditt fall hade jag anlitat jurist direkt.
Japp sålde som privat, men de menar att de kan stämma mig enligt konsumentköplagen; vilket av vad jag fattat det som inte går
 
Folk är så jäkla sjuka. Fy fan. Blir upprörd att folk skall behöva gå igenom detta, 1 1/1 år senare. Tänk att man har mage att lämna in en sådan.
Kan verkligen inte förstå det själv. Trots att jag erbjudit ALLT för att det ska bli bra, hade de sagt till mig ifrån början att något varit fel med hästen så hade jag självklart åkt dit och kollat på honom och se om jag kunnat hjälpa på något sätt. Men nu valde de att göra såhär istället och det känns väldigt slugt. Det tråkiga i allt detta är ju tyvärr att ”min” älskade häst hamnar i kläm💔
 
Japp sålde som privat, men de menar att de kan stämma mig enligt konsumentköplagen; vilket av vad jag fattat det som inte går

Dom försöker skrämma dig till att ta tillbaka hästen. Dom behöver nu bevisa att felet fanns där när dom köpte hästen. Skulle säga att dom inte har så stor chans att lyckas med det utifrån din berättelse.

Nej dom kan inte stämma dig enligt konsumentköplagen.
 
(Lång text men behöver verkligen hjälp)
Hej!
Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som allround häst. Hästen i fråga är uppfödd av mig och har aldrig varit skadad när han stått hos mig (stod hos unghästutbildare som unghäst). Jag tävlade honom i hoppning upp till 1.20 och han gjorde aldrig en dålig runda. Hade sämst 8 fel som resultat på de 3 åren jag tävlade honom. Tyvärr fick jag till slut inse att jag inte hade tid för min guldklimp längre då jag själv jobbade som beridare och hade fler hästar hemma, och jag bestämde mig för att sälja så någon annan kunde glädjas av honom. Fick intressenter direkt som ville prova honom där hon fick hoppa en bana och ifrån allra första början såg det ut som att det var en ryttare som klarade av honom. Ryttaren var nöjd och frågade om hon kunde få prova honom igen, självklart fick hon det! Hon kom hem till mig och red ut honom, pysslade och ställde fler frågor. Genom hela köpet var jag som en öppen bok, förklarade för henne att han haft det lite tufft som unghäst, att han blivit behandlad i frambenen en gång, att han pga av sin uppväxt nu är väldigt känslig, visade filmer på när han reagerar lite ”explosivt” och förklarade för henne hur jag hanterar honom när han blir rädd. Jag förklarade ALLT för henne och gav henne även fullmakt så hon kunde se allt vi gjort i medicinsk väg med honom från det att han föddes tom nu. De bestämde sig för att besiktiga honom och han gick igenom besiktning helt utan anmärkning på böjprov och röntgen. Innan besiktningen frågade de om det var nödvändigt att röntga rygg, varpå jag svarade att det får de göra precis som de själva vill; men att hade det varit jag som velat köpa så hade jag gjort det. De svarade då att de ville strunta i det, då det bara skulle bli dyrt för dem. Så hästen röntgades endast ben. Köpet gick igenom och hästen flyttade hem till dem. Då detta var en häst som jag höll väldigt varmt om hjärtat så ville jag hålla kontakten med dem, sa till dem innan de åkte att får de någonsin något problem eller har några frågor så är det bara att kontakta mig, jag hjälper er! De fick även med sig hans bett, eftersom han var så känslig i munnen.
Hästen gick som på räls även hos henne, hann starta ganska många hopptävlingar där han endast levererade bra rundor och blev placerad samt en dressyrtävling där han blev 3:a.
Sen, 1,5 år senare får jag ett sms där de vill reklamera köpet på hästen. Anledning? De har röntgat ryggen på hästen och upptäckt att han har kissing spines… tydligen ska han ha börjat sparka i ridningen från ingenstans, och efter att ha tappat honom en gång ska han sedan inte kunnat ridas alls. Veterinär har bedömt att han inte längre är brukbar för ridning. Jag svarar att jag tyvärr inte kan köpa tillbaka hästen för lika mycket som jag sålt den för+alla kostnader den dragit under den tid den stått hos nya ägaren (detta var alltså det de begärde) då den enligt dem är obrukbar nu. Sedan kommer en stämningsansökan och det blir en tvist av det hela… vi har aldrig röntgat hästen själv i ryggen, då vi aldrig haft någon anledning att göra det; jag är ingen som orkar åka runt och leta fel på hästarna. Så jag hade aldrig ens någon aning om att hästen hade kissing spines och de nya ägarna valde själva att inte röntga rygg på besiktning.
Vad gör jag nu? Kan man göra såhär? Kan man komma över ett år senare och mena att jag sålt en häst med dolda fel (som jag själv inte ens vetat om)? Trots att dem nyttjat en helt fantastisk häst i över ett år som gått superbra på tävling? Är det verkligen kissing spines som är problemet, eller är det att man helt plötsligt inser att man inte klarar av hästen?
Känner mig orolig över hur detta ska sluta, då det känns som att kissing spines automatiskt är en ”dödsdom” och det känns som ett känsligt ämne där de flesta kommer säga ”fy för säljaren, hon har blåst er”, för det är verkligen inte fallet.
Helt sanslöst vad folk håller på! Nej, de har ingen rätt att nu 1,5 år senare hävda dolda fel och på de grunderna.

Så himla tråkigt! Sånt här är ju vad som gör att folk inte vågar sälja hästar mer.

Själva att ha KS behöver absolut inte vara en dödsdom. Men man hittar ju ofta den KS:en pga att man börjar leta när man får problem. Om man inte har problem letar man ju sällan. Det kan ju likväl finnas KS bara att hästen hålls symptomfri genom korrekt träning etc.

Min häst kom till mig som 4-årig problemhäst. Jag visste vad jag fick. För mig har han sedan många år funkat fint. Men både jag, kiro och vet tror det finns ngt lite tight på ett ställe i ryggen och ev halskotpelare. Jag tränar alltid alla hästar som om de hade KS eller förebyggande. Så jag är väldigt noga med balans, lösgjordhet och att halsen kommer ur manken. Då är han problemfri och smärtfri. Och jag har inte röntgat rygg.
Men det är en het, explosiv och känslig häst med massor av energi. En häst som kräver en lugn, balanserad och känslig ryttare. Skulle han börja ridas i spänning är jag rätt säker på att han skulle knacka ihop rätt fort. Och då skulle han bli farlig/obehaglig att rida på ett sätt som skulle ge fog för att utreda och sedan ev leda till utdömning. Inte för att hästen inte kunde funka kanon med vissa ryttare. Utan för att nuvarande ryttare och hästen med sina lite sämre förutsättningar inte funkar.

Jobbar mkt med både rehab och problemlösning. Och det är många KS-hästar som kan funka kanon. Men det blir än mer viktigt att inte dra ihop dem, rida i spänning, fel form etc. Så många måste ju lära om där. För symptomen uppkommer ju oftast pga felridning.
Pratat med många vet i jobbet som menar på att man dömer ut de flesta hästarna pga människan och inte hästen. Så upplever jag det också, tyvärr.
 
Det kan gå fort att förstöra en häst så det kan mycket väl vara så att den är oridbar just nu. Har själv haft en KS häst (utan att jag visste om det) red och tävlade i flera år utan några problem. Sålde (och köpte sen tillbaka).
Det var verkligen en helt annan häst jag fick tillbaka och hon hade otroliga problem med ryggen då. Men det gick att få henne till ridhäst igen, kanske inte riktigt i samma form men nästan. Krävdes jättemycket jobb.
 
Spontant så tänker jag att undersökningsplikten är väl rätt stark vid affärer privatpersoner emellan? Och de avstod från att röntga ryggen vid köpet... Känns inte som att de har så mycket att komma med faktiskt🤷‍♀️

Ja, och 1,5 år är lång tid! Mycket kan hända med en häst på den tiden. Mtp att de faktiskt tävlade den med framgång ett tag så känns det som att de itne har nåt at komma med.
 
Kan verkligen inte förstå det själv. Trots att jag erbjudit ALLT för att det ska bli bra, hade de sagt till mig ifrån början att något varit fel med hästen så hade jag självklart åkt dit och kollat på honom och se om jag kunnat hjälpa på något sätt. Men nu valde de att göra såhär istället och det känns väldigt slugt. Det tråkiga i allt detta är ju tyvärr att ”min” älskade häst hamnar i kläm💔
Förstår dig till 100%. Väldigt tråkig situation, men dom har inget att komma med, finns en annan användare som gått igenom liknande förlöp med en sjuk köpare som jag har förstått det drog köpare också det till absurdum, men förlorade i rätten. Så din köpare har INGET att komma efter, mitt tips hade varit att kontakta jurist och skicka ett svar från dom till köpare, som dom kan hjälpa dig skriva.
 
Japp sålde som privat, men de menar att de kan stämma mig enligt konsumentköplagen; vilket av vad jag fattat det som inte går
De här människorna försöker antingen skrämma dig eller så vet de ingenting om juridik och griper efter halmstrån. Konsumentköplagen (KKL) gäller mellan privatpersoner och näringsidkare (1 kap. första paragrafen KKL). Vet man inte skillnaden på konsumentköplagen och köplagen ska man nog inte stämma någon alls.

Det de antagligen menar är Köplagen (KL) där det tydligt står under paragraf 20: […] Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. […]. De valde att inte röntga hästens rygg - trots uppmaning av dig som säljare. Hade de röntgat hästens rygg hade kissing spine upptäckts. Om du behöver tala med en jurist, fråga då om köparen har brustit i sin egen undersökningsplikt. För det är väl bara på röntgen som man säkert kan fastställa KS?

En annan sak, 1,5 år får nog anses vara en för lång tid för att kunna häva köpet och åberopa dolda fel. När man pratar om skälig tid för att åberopa fel i en vara brukar tre månader vara praxis. Eftersom det här rör sig om ett levande djur kan det lika väl vara säljaren som pga felaktig träning, felaktig utrustning eller något annat, som har lett fram till att hästen nu är obrukbar för ändamålet.

Har du ett avtal från försäljningen? Om ja, framgår det i avtalet att de har avböjt röntgen av hästens rygg?

Min privata åsikt är att det här är ett jävla sätt! Istället för att lära sig av sina misstag och bita i det sura äpplet, så väljer man att stämma dig bara för att du inte vill köpa tillbaka en obrukbar häst för samma pris som du sålde den. Oförskämt beteende - minst sagt. Ärligt talat hade jag nog bett de att dra åt helvete och låtit de ta det till domstol. Jag hade absolut inte gått med på en förlikning. Vill köparen spendera pengar på en rättsprocess får de gladeligen göra det.
 
Ja alltså efter 1,5 år är det ju deras ridning/förutsättningar som satt spår i hästen. Det funkar inte bra i över ett år för att sedan bli plötsligt dåligt om man "blivit blåst". Men vissa människor upplever sig ju alltid blåsta och har aldrig själva del i problem, det låter som att du skulle kunna ha råkat sälja till en sån.

Jag har väldigt svårt att tro att de skulle visa sig få rätt i domstol om det går dit. Men jag är inte juridikutbildad, bara bra på häst (och deras ridbarhetsproblem)
 
Det är köplagen som gäller mellan privatpersoner, inte konsumentköplagen.

Som dolda fel räknas enbart sådana fel som köparen inte kände till eller borde kunnat känna till (om hen fullgjort sin undersökningsplikt, till exempel) när köpet genomfördes. Felet behöver ju också ha funnits vid köptillfället och det åligger ju köparen att bevisa att så var fallet om hen nu vill stämma dig.
 
Bara en tanke: iom att du jobbar som beridare har jag hört att det därmed kan räknas att man köpt som näringsidkare, jag vet inte exakt var gränsen går eller var man kan hitta det. Någon som har bättre koll?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Hästanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp