Kan en hund känna när det är något "fel" på en annan hund?

Exile

Trådstartare
Som topic lyder.

På min arbetsplats har vi två "kontorshundar". En retriever ca 5 år och en äldre småhundskorsning (tror han är drygt 10).

Den stora hunden blir som besatt av lukten av den lilla. Han går och "spårar" och sniffar intensivt där den lille gått, han tom går halvvägs upp i soffan för att följa spåret och han vet att han inte får vara där men det är som att han inte tänker på det.

Båda är hanar så det beror inte på löp. Funderar på om den lille hunden kanske är sjuk på något sätt och den store kan känna det?

De andra tror det beror på smärtstillande den lille får men detta började innan så tycker det borde vara något annat. Jag vet inte exakt varför han får smärtstillande men men han är rätt lång (nästan som en tax) och ser ut typ som en banan, även frambenen är som två bananer så känns logiskt att han borde ha lite ont i lederna, sen är han ju gammal också och med åldern kommer ju säkert vissa krämpor även för en hund tänker jag.
 
En vän till mig hade en hund som bara blev ett år gammal. Vännens andra hund samt min hund behandlade alltid den valpen som något "sjukt" och när valpen kommit upp i unghundsåldern visade det sig att den var gravt sjuk inuti och fick tas bort några månader senare.
 
Som topic lyder.

På min arbetsplats har vi två "kontorshundar". En retriever ca 5 år och en äldre småhundskorsning (tror han är drygt 10).

Den stora hunden blir som besatt av lukten av den lilla. Han går och "spårar" och sniffar intensivt där den lille gått, han tom går halvvägs upp i soffan för att följa spåret och han vet att han inte får vara där men det är som att han inte tänker på det.

Båda är hanar så det beror inte på löp. Funderar på om den lille hunden kanske är sjuk på något sätt och den store kan känna det?

De andra tror det beror på smärtstillande den lille får men detta började innan så tycker det borde vara något annat. Jag vet inte exakt varför han får smärtstillande men men han är rätt lång (nästan som en tax) och ser ut typ som en banan, även frambenen är som två bananer så känns logiskt att han borde ha lite ont i lederna, sen är han ju gammal också och med åldern kommer ju säkert vissa krämpor även för en hund tänker jag.
Ja, min ena hund morrar och blir arg på min andra hund när hon har krampat. Den som krampat beter sig annorlunda (sniffar, vandrar omkring, letar mat) i ca 10 minuter efter en kramp och det reagerar den äldsta väldigt kraftigt på.
 
Jag har en kompis vars Irish Wolfdog plotsligt borjade nosa henne i rumpan. Han knuffade med nosen, ganska hardhant, och nosade hela tiden. Det tog inte mer an en vecka sa gick hon till docktorn ... hon hade forstadiet till colon cancer. Sa fort hon blev fri cancent slutade hunden nosa och buffa.

De vet mycket mer an vi tror.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 627
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 699
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund *långt* Jag har två små chihuahuakorsningar, 4 och 5 år gamla. Den ena, Ådi, är lugn, stabil, tycker om alla. Gillar inte alltid...
Svar
2
· Visningar
1 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp