Kan en korrektionspadd hjälpa tro?

Athles_matte_Maria

Trådstartare
Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt musklad, så pass att jag när jag står bakom honom ser att han är mindre på vänster sida än på höger sida bakom bogbladen. Detta gör att hela sadeln lägger sig längre ned på vänster sida, alltså snett. Inte så att den är sned framifrån och bak utan fronten och bakvalvet ligger i en rak linje men längre ned på vänster sida då han inte fyller ut lika mycket där. Min fundering är då om jag kan köpa en korrektionspadd där jag själv kan lägga i inlägg för att fylla ut på vänster sida tills han satt mer muskler på den sidan. Vill ju inte att sadeln ska sätta sig snett. :confused:
 
Jag skulle definitivt diskutera utseendet på hästen med min veterinär. Det är inte normalt eller riktigt att hästen ska se ut på sådant sett. efter ordentlig undersökning av veterinär samt om denne inte arbetar kiropraktiskt även en kiropraktor besluta om hur man går vidare.
Att inte göra något åt hästens snedhet nu är att be om probelm om ett tag.
Med största sannolikhet är det inte en ojämn muslelvolym utan det finns andra bakomliggande orsaker till det du ser.

Men om du bara vill ha svar på din fråga om sadelpaddar så är fårskinn att rekomendera.
 
Han är inte sned någonstans, bara mindre fyllig på ena sidan manken bakom bogbladet. Equiterapeut är inplanerad här under våren och han visar inte på någon smärta eller stelhet så jag tror på att han är ojämn i sina muskler och att det kan bero på att tidigare sadlar inte legat som de ska. Innan han kom till mig förra våren hade han en för trång sadel. Den han fick hos mig till att börja med var bra i allt utom att den blev för lång. Därav detta sadelbyte och equiterapeut har behandlat honom i somras.

Jag köpte mig en korrektionspadd i alla fall och nu ligger sadeln perfekt då jag fyllt upp det utrymme som blev på vänster sida i fram. Kommer ha stenkoll på hans muskelutveckling, rörelsemönster och eventuella smärtor för han ska så klart må bra och ha den absolut bästa omvårdnaden.
 
Han är inte sned någonstans, bara mindre fyllig på ena sidan manken bakom bogbladet. Equiterapeut är inplanerad här under våren och han visar inte på någon smärta eller stelhet så jag tror på att han är ojämn i sina muskler och att det kan bero på att tidigare sadlar inte legat som de ska. Innan han kom till mig förra våren hade han en för trång sadel. Den han fick hos mig till att börja med var bra i allt utom att den blev för lång. Därav detta sadelbyte och equiterapeut har behandlat honom i somras.

Jag köpte mig en korrektionspadd i alla fall och nu ligger sadeln perfekt då jag fyllt upp det utrymme som blev på vänster sida i fram. Kommer ha stenkoll på hans muskelutveckling, rörelsemönster och eventuella smärtor för han ska så klart må bra och ha den absolut bästa omvårdnaden.
Hur menar du att hästen kan vara synbart ojämnt musklad utan att vara sned....?
 
Idag har veterinär tittat på hästen och hennes utsago är att han inte är så pass ojämn att det stör honom så länge jag rider med korrigeringspadden så att sadeln ligger jämnt. Nu ska vi jobba på musklerna bara så att han bygger på rätt ställen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Digbil
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp