kan en tik få slidkatarr?

Sv: kan en tik få slidkatarr?

Ja, tikar kan få en lindrig waginit. Ofta ser man lite mköljaktiga flytningar och tiken slickar sig mer än normalt. Detta är ffa wanligt på unga tikar som ännu ej nått könsmognad. Då kallar man det juwenil waginit och lämnar det obehandlat om tiken inte har fär stora beswär. Waginit ger sällan utslag på urinprow, kanske lite mer protein än i friskt kiss.

Ser man mer kladdiga o äckliga flytningar ska man nog snarare tänka på beswär med liwmodern och kolla upp det.

Täta urineringar kan höra samman med waginit, men eftersom både urinwägsinfektioner och limoderinflammationer ger samma symptom så tycker jag att mna bör kolla upp det först. Sällan waginit som orsak till sådana beswär.
 
Sv: kan en tik få slidkatarr?

hmm, vad menas med "kladdiga" flytningar?

Min unga tik (6.5 mån) har sedan hon var ca 4 mån lite nu och då fått som en lite geleaktig "sträng" när hon har kissat. Den är genomskinlig/lite mjölkvit.
Hon är pigg och glad för övrigt och har aldrig kissat onormalt mycket.

Jag har haft svårt att hitta information om det är något att bry sig om alls utan bara förstått att det inte är ovanligt och i regel ingen anledning till oro.
Jag ringde till en veterinär för att höra om det var värt att komma in och ta något prov men de tyckte det var onödigt så länge hon verkade må bra.

Tanken är ju att hon eventuellt skall bli avelstik om hon utvecklas i rätt riktning och då oroar man sig för att det skulle kunna vara något som påverkar möjligheten att bli dräktig?
 
Sv: kan en tik få slidkatarr?

Kladdiga i bemärkelsen gula, gröna, blodblandade, grågeggiga, illaluktande, pölwis!

Din tik har gissningswis en juwenil waginit. Det är wanligt med en obalans i floran i wagina hos unga tikar. Man tror att orsaken är att slemhinnorna är skörare innan löp och östrogenpåwerkan. Inget att oroa sig för om det är det enda symptomen. Det är mkt owanligt att så unga tikar får liwmoderinflammation, men det händer.
 
Sv: kan en tik få slidkatarr?

min tik är kastrerad ca 6-7år gammal hon har på senaste tid ibland fått luktfria, klara flytningar från slidan. Hon slickar sig extremt mycket då de sker och "läcker" små pölar på golvet. Enda gemensamma nämnare är att de verkar ske en stund efter stor ansträngning tex joggingtur. och minskar/slutar helt om hon få gå ut och kissa igen:crazy:
 
Sv: kan en tik få slidkatarr?

Då kan wi utesluta liwmodern iallafall! (Äwen om det faktiskt händer att kastrerade tikar får infektion i "liwmoderstumpen"). Det kan röra sig om en obalans i waginan, men jag tycker att du ska ta henne till weterinär för koll. Ett urinprow för att kolla att det inte handlar om en urinwägsinfektion trots allt samt ew ett utstryk fr wagina där man kan se om det finns onormalt mkt bakterier (bakterier finns det alltid). Man kan också kika med ett ultraljud för att se om det finns någon strukturell förklaring. Diwertiklar (fickbilndingar), tumörer m fl kan orsaka flytningar.

(Tumörer inte så sannolikt med de symptom du beskriwer, så oroa dig inte för det)!
 
Sv: kan en tik få slidkatarr?

Tack för svar.

Vad gör man åt en juvenil vaginit isåfall?

Jag läste att det fanns en teori att det kunde bero på A vitamin brist, så hon har fått lite extra a vitamin och lite c vitamin för att neutralisera så det inte blir en urinvägsinfektion som jag också fick tips om, men det har inte gjort någon märkbar skillnad.
Som sagt så är det inte så ofta hon får dessa gelesträngar ( som snor ungefär) men jag skulle ju självklart gärna se att hon slapp dem helt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
705
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 896
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 480
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp