kan ett fullblod passa mig?

Martina_m

Trådstartare
Har seriösa planer på att köpa häst till sommaren. Och har fått för mig att jag vill ha ett fullblod. Men kan jag verkligen klara av det?
Vet ju att alla hästar är olika, men i största allmänhet, kan ett fullblod passa mig?

Jag gillar verkligen att hästen är känslig. Vill inte behöva sparka/slita/dra (<--överdrivet, missförstå mig inte). Önskar en häst i lättare modell. Har fått en bild av att fullblod är väldigt personliga och är lätta att få en speciell relation med. Och så klart vill jag ha en snäll häst, ingen som sparkar och bits, men det har väl inte med ras att göra :smirk:. Själv är jag lugn och hetsar inte upp mig i onödan och anser att det inte är någon "problem" att hästen är känslig att hantera. Jag gör helt enkelt ingen grej av saker och ting.

Har tagit hand om några dräktiga fullblodsston på ridskolan i olika omgångar (bara ridit ett av dem, ca 6 år sen). Har fastnat för alla 3 och tyckt de varit underbara att handskas med. Men det var ett tag sen jag tog hand om den sista nu (ca 4 år sen). Har haft ett halvblod efter det.

Men, jag blir lite osäker. För jag är lite feg :crazy:. Har ingen unghästvana. Rädd att hästen kanske kan vara för het :confused:. Och kommer den vara tillräckligt stabil för mig? Och att fullblod kanske helt enkelt är för svår för mig, som sagt van vid en super lugnt o coolt halvblodssto.

Vad tror ni?
Inga påhopp tack, att jag är helt korkad att ens tänka på fullblod. Säg mest bara att jag kanske borde tänka på någon annan häst isf ;)

Kan ju tillägga att jag önskar kunna rida/tävla lättare klasser dressyr och lite klubbhoppning med hästen.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

det finns ju lugna fullblod även om de är väldigt mycket fart i dom! har haft ett fbl väldigt speciell men lärde man känns henne va hon underbar! Finns ju helt klart väl utbildade fbl. Men om man inte vill ha en "het" häst så kanske man ska kolla på nått annat! men ja tror du skulle klara av ett fullblod!

Lycka till i alla fall!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Har inga direkta problem med en het häst, men tycker det är lite otäckt om de har en tendens att sticka.

Tack för svaret!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Bara för att det är ett fullblod har den inte mer eller mindre tendenser att sticka. Dom värsta "dra iväg hästarna" jag har känt har varit fjordingar, envisar ponnyer och väldigt uttråkade ridskolehästar av varierande slag.

Självklart kan fullbloden vara piggare, beroende på vad du jämför med. Men det finns hbl och andra raser som kan vara minst ligga pigga & heta.

Jag är ju egentligen fel person att fråga eftersom jag så klart tycker att du ska skaffa dig ett fullblod, du kommer inte vilja byta. Dom är inte svårare än någon annan häst, men oftast känsligare fast på "rätt sätt".

Dom enda nackdelarna jag kan se är att dom KAN vara svåra att hålla i hull och så fort som får minsta lilla fjuttiga sår ser det ut som dom vore allvarligt skadade. Men vet man bara om det och sköter sår och utfodring därefter är det inga bekymmer.

Du kan ju alltid börja med en foderhäst!!!:idea:
Är ju ett bra steg innan du skaffar egen vare sig du tänkt ha fullblod eller annan ras. För det är MYCKET mera jobba än du någonsin kan ana:smirk: Och mycket dyrare än du någonsin kalkylerat med:angel:


Lycka till och fråga på om det är någon annat du undrar över!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Kan du tipsa om vad man ska tänka på ang känsligheten mot sår?

Har tidigare haft häst på foder och vet precis vad det handlar om med egen häst. Men det har varit ett litet halvblod.
Men tyvärr tror jag det är svårt att hitta foderhäst, speciellt fullblod. Annars hade det ju varit bra och se om man passar ihop. Och köpa om allt känns bra.
Ser nog köpandet av häst mer aktuellt än foderhäst.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Jag skulle tro att det finns en hel del som gärna lämnar i väg sin pensionerade tävlingshäst på foder först en tid för att se om det funkar. Personligen skulle jag aldrig sälja någon av mina älsklingar utan att veta att det fungerade till 100%.

Men du kanske inte ska ha en häst direkt från banan utan titta på en som varit ridhäst ett tag. Själv kan jag inte tänka mig någon annan ras. Förutom min shettis, Sharon, förstås!:love::love:
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Låter ju lovande! Jag har inget alls emot att ha en häst direkt från banan. Men då helst för den inte presterat tillräckligt bra. Vill ju helst inte ha en häst som gått av banan pga skada lr liknande. Men man vet ju aldrig ;).

Där är jag oxå lite osäker, om jag fixar att skola om den till ridhäst om den kommer direkt från banan. Men jag har tålamod och tror nog jag skulle fixa det och låta det ta den tid det tar.


Är det ingen mer som vill berätta hur det är att ha fullblod och hur de är/kan vara och om det kan stämma in med mina önskemål på häst?
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Klart att vi är många som kan berätta hur UNDERBART det är att ha fullblod :-). Jag har själv två en som ska gå galopp och en som har gjort det men nu är ridhäst, jag hade honom även när han löpte.
Jag tror att fullblod kan passa dej. Som andra skriver dom är känsliga men oftast på rätt sätt. Men som du själv skriver så kan dom vara mycket olika till sättet och att rida så det är bara att kolla alla annonser som finns och åka ut och testa, får du ha på prov rekommenderar jag det. Lycka till och jag vet att du kommer att älska ditt fullblod som vi alla här gör :bump::bump::bump:
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Ja, jag hoppas verkligen jag hittar en häst som kan passa mig!

Men hur fungerar det att köpa häst direkt från banan? Någon som har koll på det? (kontakter med ägaren/hantering/provridning/besiktning/betalning/mm)
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Hej Martina,
jag upplever just det Du funderar över här.

Har köpt ett fullblod, men det "levreras" först på lördag (om vädret håller den här gången). Han är fem år och har varit ridhäst i nästan hela sitt korta liv eftersom han inte ville gå på galoppbanan. Men han har nu inte blivit riden på månader så det var an ganska vinglig provritt jag gjorde på honom. Dom två galoppsprången han gjorde innan han stack huvudet mellan benen och bockade, dom var helt underbara! Som att flyga... Kan knappt bärga mig, tills han äntligen är här!!!!
Berätta mer om hur det går för dig och ditt letande! Ska bli spännande att höra vilka hästar Du kommer att träffa!
//Lisa
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

J
Men hur fungerar det att köpa häst direkt från banan? Någon som har koll på det? (kontakter med ägaren/hantering/provridning/besiktning/betalning/mm)

Det beror på vem som äger hästen. Vissa, som jag själv, har hästarna hemma och sköter ALLT själv. Andra har hästarna i träning hos ett proffs, oftast på banan, och då kan arbetsfördelningen se lite olika ut. En del ägare överlåter i stort sett allt på tränaren medan andra sköter ganska mycket själv.

Titta på banornas hemsidor, där finns ofta annonser för hästar till salu. Sen är det bara att börja ringa!:banana:
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Det finns ju inget som direkt talar för att du inte skulle klara av att ha ett fullblod! Att många fullblod är heta och svåra och framförallt är det ju ofta så med galoppörer som gått på banan, betyder ju inte att alla är så. Jag har inte själv haft mkt fbl i stallet men jag vet ju att det finns många fbl som är hur lugna och goa som helst. Det mesta har ju med uppväxt, miljö, utbildning och individ att göra. Vill du ha en häst som passar för lätta klasser och mysiga skogsrundor kan du säkert hitta ett fbl som passar. Du får ju helt enkelt provrida och känna efter. Det finns ju massvis med halvblod som är heta och svåra också. Häng inte upp dig för mkt på rasen, satsa istället på att hitta en häst som är rätt för dig; utbildningsmässigt och i strl och temperament. Sedan om det är ett fbl, halvblod eller en korsning kan väl kvitta?

Lycka till med ditt hästköp!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Ååh, vad härligt! Du måste berätta hur det går för dig och din ny pålle!

Jag kommer ju inte köpa häst förrens tidigast sommaren. Så det dröjer ju några månader till. Och vill inte ringa runt förren jag verkligen kan hämta hästen på en gång, eller vad man ska säga;).

Men lycka till med din häst! Och lägg gärna in bilder på honom :idea:!
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Jag får helt enkelt kolla runt lite när det blir dags. Men mest aktuellt är i södra Sverige (typ Skåne ;)) Och det finns ju tränare på Jägersros hemsida. Är det dem man kan kontakta i så fall?

Tack för tipsen så länge!


Jate Volim:
Jo, visst spelar rasen egentligen inte så stor roll. Men det kan ju vara bra och veta lite åt vilket håll man ska börja leta. Och det känns som att en fullblodstyp skulle kunna passa mig ganska bra. Sen så klart att alla är olika. Jag får väl testa mig fram, när det är dags att titta och provrida. Om jag inte hittar någon som passar efter ett antal olika besök får jag nog tänka om helt enkelt :).
Men jag längtar verkligen tills det finns en härlig häst i min ägo ;):bump:
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Det finns ju inget som direkt talar för att du inte skulle klara av att ha ett fullblod! Att många fullblod är heta och svåra och framförallt är det ju ofta så med galoppörer som gått på banan, betyder ju inte att alla är så. Jag har inte själv haft mkt fbl i stallet men jag vet ju att det finns många fbl som är hur lugna och goa som helst. Det mesta har ju med uppväxt, miljö, utbildning och individ att göra.

Jag skulle säga att det har med människan, miljön och generna att göra!

KL

Många fullblod som gått eller går på banan är hur coola som helst. Om ingen människa jagar upp dem....:cool: "Heta" är lika många halvblod för att inte talat om ponnier...

En bra häst har förmågan att koppla av och ha huvudet med i alla lägen, oavsett ras.

Men fullblod är extra snabba i sina reaktioner, det är en skillnad, mot många andra. Men det varierar även där. Vissa mer än andra.

Titta på enskilda hästar, prata med ägaren, provrid noga, titta flera gånger och känn om det stämmer!:idea: Oavsett vilken ras du väljer.
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

hej kan lägga in några bilder på min fd häst som va ett fullblod, ej musklad så mycket!

18445088.jpg


18445089.jpg


18445090.jpg



Hoppas ni ser bilderna :)
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Hej,

jag ska lägga in bilder så fort jag har honom och berätta. Jag hade fixat stallplats och allt innan jag över huvud taget började leta häst. I början hade jag ingen aning alls om vilken ras jag ville ha. Dom första hästarna jag såg på var alla travare, men så träffade jag fullblodet och föll för honom, när han kom fram till mig och stack huvudet i grimman jag hade i handen...

//Lisa
 
Sv: kan ett fullblod passa mig?

Jag ska vara noga med vilken häst det blir! Eller jag hoppas jag kommer vara det iaf, och inte fastna för första bästa :smirk:

Och jag hoppas jag kommer passa bra med ett fullblod!

miamiSwing:
Fin häst! :love:
Hur gammal är den och hur stor?

Lisaflisa
Ja, jag väntar :bump: Hoppas du kommer trivas bra med din häst! Ser fram mot bilderna ;)
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 212
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: linlar1
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
884
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp