Kan företagshälsovården hjälpa?

Unhappy

Trådstartare
Hej
Jag är beviljad företagshälsovård men inte varit där ännu då jag mår psykiskt väldigt dåligt. Har tidigare varit i kontakt med en KBT terapeut och vi är väldigt överens om att KBT inte är rätt utan att jag behlver något mer djupgående i stil med psykodynamisk terapi.
Mitt problem har inte så mycket med jobbet men påverkar såklart att det är tungt att jobba. Kan företagshälsovården hjälpa till med remiss? Hur snabbt kan man bli beviljad den typen av terapi? Jag har inte råd att betala massor med utan det måste ingå i högkostnadskyddet.
 
Det beror helt på vilken företagshälsovård företaget har och vad arbetsgivaren är villig att betala.

Företagshälsovården kan absolut skriva remiss, men de kan också erbjuda behandling via dom, men det beror ju på vad din AG är villig att betala. Jag skriver alltid kontrakt med mina medarbetare som får vård via företagshälsovården att man måste fullfölja sin behandling, annars kan det leda till uppsägning (vilket är praxis enligt vår företagshälsovård som är en av de största i landet) så det beror ju också på vad du känner att du vill och klarar av.
 
Det beror helt på vilken företagshälsovård företaget har och vad arbetsgivaren är villig att betala.

Företagshälsovården kan absolut skriva remiss, men de kan också erbjuda behandling via dom, men det beror ju på vad din AG är villig att betala. Jag skriver alltid kontrakt med mina medarbetare som får vård via företagshälsovården att man måste fullfölja sin behandling, annars kan det leda till uppsägning (vilket är praxis enligt vår företagshälsovård som är en av de största i landet) så det beror ju också på vad du känner att du vill och klarar av.
Jag jobbar i en kommunal verksamhet. Så är tveksam till vad de vill betala, men en remiss borde jag kunna få hjälp med. Detta påverkar ju mitt jobb också. Även om det är privata planet som får mig att må så dåligt
 
Jag har gått i psykodynamisk terapi hos vanliga VC. Kanske kan du höra runt hos olika vårdcentraler vad de har att erbjuda?
 
Det kan jag också göra. Fick du betala en massa extra för det?
Jag har också gått PDT hos vanlig vårdcentral- kostade inget extra. Jag fick dock åka till en vårdcentral i allra yttersta kanten av landstinget (1h+) för de var de enda som erbjöd utan kö- varken till själva psykologen eller till att få lista sig hos dem… var otroligt värdefullt!!!
 
Jag har också gått PDT hos vanlig vårdcentral- kostade inget extra. Jag fick dock åka till en vårdcentral i allra yttersta kanten av landstinget (1h+) för de var de enda som erbjöd utan kö- varken till själva psykologen eller till att få lista sig hos dem… var otroligt värdefullt!!!
Tack, det inger lite hopp. Fick en tid hos psykolog imorgon bitti för en bedömning.
 
Fick tyvärr inget positivt besked alls. Det finns ingen upphandling med någon psykoterapeut här 😥 Känns helt kört nu
Så har vi inte i mitt landsting heller, eller ja, pdt kan vanliga psykologer jobba med så behövs inte psykoterapeut. Men avtalen som finns med privata aktörer är för ”specialfall”. Jag fick dock tips från psykologen på min vanliga VC om vilka andra jag kunde vända mig till. Ibland står det på vårdcentralernas webbsidor om de har pdt eller inte.
 
Så har vi inte i mitt landsting heller, eller ja, pdt kan vanliga psykologer jobba med så behövs inte psykoterapeut. Men avtalen som finns med privata aktörer är för ”specialfall”. Jag fick dock tips från psykologen på min vanliga VC om vilka andra jag kunde vända mig till. Ibland står det på vårdcentralernas webbsidor om de har pdt eller inte.
Det jag fick var några samtal med den psykolog jag träffade idag. Hon var ändå bra. Även om det bara är KBT de erbjuder. Jag skall testa det.
 
Det var det inte eftersom jag inte har någon diagnos, och inte heller är såpass nere att jag ses som självmordsbenägen
Här kan man göra en egenanmälan till psykiatrin, kan vara värt att kolla om det är möjligt i ditt landsting. Beroende på din ekonomiska situation kan det vara värt att gå privat. Det gjorde jag ett tag just när jag ville påverka valet av terapiform och inte köra kbt och mindfulness som var det jag annars erbjöds.
 
Här kan man göra en egenanmälan till psykiatrin, kan vara värt att kolla om det är möjligt i ditt landsting. Beroende på din ekonomiska situation kan det vara värt att gå privat. Det gjorde jag ett tag just när jag ville påverka valet av terapiform och inte köra kbt och mindfulness som var det jag annars erbjöds.
Hon ville inte koppla på mig till psykiatrin pga jag inte hade några diagnoser och inte var självmordsbenägen. Men kanske skall testa det med egen anmälan. Tack
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 976
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 644
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 832
Senast: Snowball
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 383
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp