Kan gammal katt byta hem?

Philosophia

Trådstartare
Jag ska försöka göra bakgrundsinformationen kort:

Mina föräldrar, som tidigare bodde i hus och har två katter, flyttade för 1 1/2 år sedan till lägenhet. I samma veva fick katterna bli innekatter. Honkatten (10 år) finner sig i detta och trivs med att observera omvärlden genom fönster. Hankatten (14 år) har dock inte kunnat förlika sig med situationen. Han sover och äter, that it. Det inaktiva livet har dessutom gjort honom fet vilket påverkar honom negativt. Man kan se att han nästan kvider till när han ska hoppa upp för saker. Däremot lever katten upp när mina föräldrar tar med honom ut på landet (han är präktigt linjeavlad på Östergötlands bästa råttjägare ;)).

Jag tycker alltså inte att katten har ett bra liv till vardags och jag tycker att något måste göras åt situationen. Han mår dock jättebra när han får vara ute och röra sig fritt. Min idé är därför att höra om katten möjligen skulle kunna få bo hos min faster som äger stället på landet där mina föräldrar brukar vara på sommaren med djuren. Faster bor alltså där året om och har flera andra djur.

Så jag undrar: Hur ställer sig en katt i den åldern till att omplaceras? Kommer katten att börja vandra iväg, eller brukar de finna sig i sitt nya hem och hålla sig där omkring?

Om det inte är ett alternativ så kommer jag nog be mina föräldrar att fundera på om katten inte ska få somna in. Hur mycket jag än tycker om katten så klarar jag inte av att se honom så uttråkad. Det känns inte som ett värdigt liv. Jag kan inte tänka mig att det är normalt att katten bara sover och äter hela dagarna. Även om det är en ganska gammal katt så brukar de väl vara lite mer aktiva, eller tänker jag fel? Jag har ingen erfarenhet av åldrande katter så jag vet ju inte vad som är "normalt".

Dessutom har jag en liten sidofråga: Hur håller man annars igång sina äldre innekatter? Hur håller man igång dem så att de inte blir feta och orörliga?
 
Sv: Kan gammal katt byta hem?

Prova ? katten är ju bekant med området så jag har svårt att se att det skulle bli mycket problem där faktiskt :)
 
Sv: Kan gammal katt byta hem?

Om katten redan bor där mycket på somrarna så tror jag inte alls att det blir något problem, låter superbra! Verkar inte som att han mår bra alls så jag tycker verkligen ni ska testa det. Ifall han inte är öronmärkt kan det dock vara bra att göra det ifall han skulle råka komma bort + halsband med resår då såklart. Bara antar att han är kastrerad också. :)
Som det är nu kan han få njurproblem eller diabetes vilken dag som helst.
 
Sv: Kan gammal katt byta hem?

Vi ärvde pappas då 15- åriga katt när pappa dog för fyra år sedan. Hon hade levt ett lugnt liv som ensamkatt (hade en kissekompis som gick bort tre år ytterligare tidigare, så var ju i och för sig inte ovan vid andra katter) hos en ensamstående äldre man. Hon klev in här, blängde på de fyra kissarna som redan bodde här samt hunden (någon sådan hade hon inte träffat innan) i ett par dagar och gillade sedan läget fullständigt :). Dock väntade vi uppemot en månad med att släppa ut henne, så hon säkert skulle ha rotat sig och inte försöka gå "hem"- De första gångerna hon var ute försökte vi ha koll på henne och lät henne vara ute en timme eller så bara, som försiktighetsåtgärd.

Hon anpassade sig totalt på någon månad och levde sedan utmärkt här sina sista två år, tills hon fick somna in vid 17.5 års ålder p g a njursvikt. Dock hjälpte det säkert till att hon i hela sitt liv var en otroligt glad, trygg och harmonisk kisse - vi brukade säga att hon verkade ha uppnått Nirvana här på jorden eftersom hon alltid verkade så himla nöjd med allt :). R I P, Snuffla!

Alltså klart värt ett försök att flytta på eran kisse!
 
Senast ändrad:
Sv: Kan gammal katt byta hem?

Åh så skönt med så positiva svar! :love: Jag tycker att det vore fantastiskt om det fanns en lösning så att alternativen inte står mellan "avliva" och "låt katten dö av fetma och tristess".

Jag ska ta upp frågan med mina föräldrar. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 240
Senast: canine
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 531
Senast: Dopy
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 620
Senast: Tass
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp