Kan hästar bli flintskalliga? (Fin illustration).

Emanon

Trådstartare
Hästen har tappat 1/4 av sin man, - kan man göra något åt det? Bifogade en liten illustration:laugh:, det är markerat på bilden vart han saknar man). Det växer alltså som vanligt på vänster sida av mankammen, men till höger så är han alltså flintis ca 3 dm.

Hästen är till åren, (21år ung), och det har varit så här i minst 1 år. Han är i bättre form än på många år.
Brukar hästar tappa håret på det här viset? Finns det något man kan göra? Eller är det bara att acceptera att man har en gammal gubbe i stallet nu? :D:love:
FE3935D8-B20D-4CE7-8006-E0A8BE65E0A4.jpeg
 
Har du halstäcke på den?

Ja det har jag. Men om det beror på täcket borde det ju växa på sommaren vilket det inte heller gör. Och så borde både den vänstra- och högra sidan av manen påverkas. Inte bara halva. Tycker jag rent logiskt.

Börjar tro på det någon tidigare skrev att någon form av trauma från tidigare i hans liv har tagit död på hårsäckarna.:(
 
Har en häst som har jättelite man ungefär som din. Han är 22 år men varit hos mig i 8 år och alltid haft dålig och kort man hela tiden, lite mer andra halvan av halsen.
Svansen är tjock och fin. Har provat att ge extra Zink och även räknat noga på mineralerna då det kan vara så att dom tar ut varandra om det är fel kvoter, men manen växer inte, kort och gles.
 
Ja det har jag. Men om det beror på täcket borde det ju växa på sommaren vilket det inte heller gör. Och så borde både den vänstra- och högra sidan av manen påverkas. Inte bara halva. Tycker jag rent logiskt.

Börjar tro på det någon tidigare skrev att någon form av trauma från tidigare i hans liv har tagit död på hårsäckarna.:(
Behöver du ha halstäcke då? Kanske du kan testa att vara utan och se vad som händer. :) Det tar säkert lång tid innan du märker någon skillnad OM du ens gör det, men kan kanske vara värt att försöka.
 
Behöver du ha halstäcke då? Kanske du kan testa att vara utan och se vad som händer. :) Det tar säkert lång tid innan du märker någon skillnad OM du ens gör det, men kan kanske vara värt att försöka.
Fast halstäcke borde ju inte ge permanent flint, min häst fick sin man bort kliad förra våren men nu är den hel och fin igen även med halstäcke och halvhals hela vintern.
 
Fast halstäcke borde ju inte ge permanent flint, min häst fick sin man bort kliad förra våren men nu är den hel och fin igen även med halstäcke och halvhals hela vintern.
Ja, du har förmodligen rätt. Vet dock en häst som fick tillbaka manen efter låååång tid då man slutade med halstäcke.
 
Så fick min när han hade halstäcke. Det har växt ut men det är betydligt tunnare där fortfarande (var förrförra vintern)
 
Hästen har tappat 1/4 av sin man, - kan man göra något åt det? Bifogade en liten illustration:laugh:, det är markerat på bilden vart han saknar man). Det växer alltså som vanligt på vänster sida av mankammen, men till höger så är han alltså flintis ca 3 dm.

Hästen är till åren, (21år ung), och det har varit så här i minst 1 år. Han är i bättre form än på många år.
Brukar hästar tappa håret på det här viset? Finns det något man kan göra? Eller är det bara att acceptera att man har en gammal gubbe i stallet nu? :D:love:
Visa bifogad fil 44293
Min gamla kallblodstravare hade likadant, det blev aldrig varken mer eller mindre hår där de 10 år som jag hade honom.
 
Har du koll på mineralerna? När jag fick mer ordning på järn/ koppar så började min fjunhästiga få bättre man. Han hade dock lång man sedan tidigare, men stripig. Det är rätt stor skillnad skulle jag vilja säga även om han fortfarande inte är den hårfagraste.
 
Jag har läst någonstans att hårsäckarna kvävs av halstäcke och det är därför det inte kommer tillbaka. Jag har numer bara halstäcke när det är nederbörd eller extremt kallt.
Ja, halstäcken är ett gissel. Och för det mesta helt onödigt.
 
Ja, halstäcken är ett gissel. Och för det mesta helt onödigt.

Jag har t.o.m för mig att det skrevs en artikel för några år sedan i Tidningen ridsport att man insett att magtäcke (som ju var populärt för ett antal år sedan) och halstäcke var överhuvudtaget helt onödigt. Täckade man kroppen rätt så räckte det.

Det är samma på människor. Man satt en man i -40 graders kyla med eluppvärmd väst under jackan och han kunde jobba utan vantar betydligt längre än om han bara hade jacka på sig.

Dvs, håller man organen varma så håller sig blodet varmt och värmer resten av kroppen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp