Kan hästar få ADHD?

L

Lyga

Jag har nått en gräns med min häst då jag tror att han har något slags mentalt problem.

Jag köpte min häst när han var 2 år, han är ett Svenskt Halvblod och är uppfödd på nappflaska. I början var det lite problem med att han inte kunde riktigt skilja på människa och häst i sitt beteende, han var även en hängiven krubbitare och livrädd för andra hästar.
Inridningen gick dock som en dans, jag har än idag aldrig ramlat av honom, och han slutade att krubbita efter ett par-tre år. Han började även att funka ok i flocken på ca 10 hästar.

Jag red honom sedan mycket försiktigt under många år och började så smått träna honom i hoppning vilket han lärde sig att älska över allt annat. Han blev mer och mer framåt, piggare och starkare att rida och jag tävlade honom litegrann både i distansritt, fälttävlan och banhoppning. Det var aldrig några problem att ”visa vem som bestämde” trots att han var stark var han relativt lydig och snäll. Jag hade ett par medryttare åt honom ett tag och det var inga problem.

Men så de senaste 3-4 åren har något hänt med honom. Han blir helt blockerad, ibland nästa galen när jag rider. Som idag t.e.x. så skrittade jag ut en sväng i skogen. Han var pigg men lugn och vi klev på bra mellan träden. Men så när jag kommer till en viss punkt så känner jag hur det ”knäpper till” i honom och han drar till sig tyglarna och kastar sig hejdlöst iväg, helt utan anledning. Jag samlar kvickt ihop honom, gör halt och försöker tala lugnt och lugnande. Han står inte still utan sparkar som en galning med frambenen i marken, backar ner i diken och på trädstammar, svänger runt med bakdelen och småstegrar sig. Jag låter honom inte gå framåt, utan sitter bara där och väntar ut honom tills han slutar. När han till slut står still, det kan ta mellan 5-10 minuter, så släpper jag försiktigt på tyglarna och då gör han om hela proceduren igen. Så där kan vi hålla på i timmar, han lyssnar inte alls utan blir helt blockerad. Och jag förstår inte varför. Jag har provat att driva fram honom istället för att göra halt när han störtar iväg, jag kan samla upp honom och få honom att sakta ner, men då taktar han bara, småstudsar och liksom hoppar fram. Jag har provat att sitta av honom, klia honom under manen som han älskar när vi är i stallet, tala lugnande och försöka lugna ner honom. Då stirrar han bara med vild blick bort i fjärran och bara står och skakar i hela kroppen. Det finns ingen kontakt alls.

Jag har vänt och vritt på migsjälv för att se om jag själv ändrat mitt sätt att rida, men kan inte hitta något fel, inte heller kan mina tränare det. Han har naturligtvis kollats av både veterinär och tandläkare, men de kan inte heller hitta något. För något år sedan ställde jag av honom över sommaren i 4 månader så att han bara skulle få vila och vara häst ute. Jag har tränat honom mycket från marken, både i NH, tömkörning, longering och löshoppning. Jag vet inte mer vad jag kan göra, jag känner mig helt desperat och jag är inte den som ger upp lätt eller får slut på idéer. Jag har haft min häst i 14år och älskar honom, men kan helt klart inte ha något roligt med honom längre.

Finns det någon som har varit med om något liknande?
Eller kanske kan ge mig ett tips på vad jag ska göra?

Jag är så ledsen för detta, hela mitt liv känns förstört.
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Jag skulle ta ut en riktigt bra equiterapeut som får känna igenom hästen. Den kan ha ont nånstans som en vet har missat.
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Är det alltid på precis samma ställe? Det kan inte vara ett staket eller något som gör att det är "laddat" omkring där och kan känner av det?
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Jag fick en häst för flera år sedan som ingen ville ha pga att han var som din, alltid, så fort man skulle sitta upp, lämna gården, lämna flocken, om det blåste, om vi skulle trava...
Visst kan man dra paralleller med ADHD, såvida du har i åtanke att hästen är ett flyktdjur och har andra instinkter och prioriteringar än en människa, vilket förändrar bilden lite grann. ADHD är dock inget man 'får', utan föds med. Därför tror jag inte att du behöver tänka så, men däremot aspekten på det känslomässiga registret han visar dig.
Jag gissar efter din beskrivning att han har kopplat på sitt flyktbeteende i de här situationerna, och att det är STARKT. Därför hjälper det inte att lugna och klia, för han är rädd och vill fly och har inte en tanke på gos, märker kanske inte ens att du vill lugna honom.

Eftersom han inte har visat det här innan, så finns det säkert en rimlig anledning till att han känner så här nu.

Hästen som jag nämnde fungerade till sist jättebra. Det tog flera år, och naturligtvis hade vi begränsningar i vissa saker. Men han blev tryggare och tryggare i alla fall, och kopplade sällan över i rädsla och flykt.
Tills för nåt år sedan. (Han är 18 år nu)Då fick han spader även i hagen ibland. Efter ett tag märkte jag att hans syn var väldigt försämrad på ena ögat. När jag kom på det så var det inte så svårt att förstå att hans ängsliga personlighet ville springa för livet i vissa situationer. Att vara häst, och riktigt vaksam till naturen, och delvis förlora synen på ett öga måste utlösa fruktansvärt jobbiga känslor!

Nu menar jag inte att samma gäller för din häst!! Men du kan kolla av honom lite kanske? Och fundera på andra åldersrelaterade krämpor eller annat som skulle kunna utlösa rädsla eller ängslan i vissa situationer.

Lycka till!
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Är det på samma ställe varje gång så är det nog inte hästen det är fel på utan omgivningen.

Om du menar med en viss punkt att det kommer till en viss punkt i ridningen så kan det ju vara någon nerv eller liknande som utlöser något headshaking syndromaktikt kanske? Då kan dom ju bli blockerade och skrapar med hoven osv. Inte just att det är det men kanske något liknande som kommer av att hästen jobbar?
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Helt utan synbar anledning är ett bättre uttryck. Hästar ser, hör och uppfattar saker annorlunda än vad vi gör. Nu pratar jag inte om spöken utan om att det kan vara något som du inte märker, eller tvärtom något som du ser som helt normalt men hästen har svårt att bedöma. Om det är så att hästen beter sig konstigt på ett speciellt ställe så varför inte rida därifrån eftersom det uppenbarligen är så obehagligt för hästen? Vem vet, ni kanske har fått otäcka djur som björn eller vildsvin i trakterna sen 3-4 år tillbaka och hästen känner av när ni kommer nära (obs! bara lösa spekulationer, ta inte för allvarligt på det).
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Vad glad jag blev att flera redan orkat läsa min berättelse!

Jag tror inte att det att han drar iväg och sedan blir som tokig har något att göra med flyktbeteende. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag tolkar aldrig situationen så. Kanske får jag tänka om där.
Det kan hända var som helst när jag rider, om jag travar på en volt i ridhuset, galopperar mot en hinder eller bara skrittar ute och det är aldrig på samma ställen utan helt "random". Han är en mycket lugn och cool häst annars, är aldrig rädd av sig och hoppar till när jag rider för presenningar som blåser, brevlådelock som smäller och sådant, har aldrig varit flockbunden och haft svårt för att gå ut ensam i skogen. Han är en suverän (har varit i alla fall) hopphäst eftersom han är helt orädd och hoppar allt. Är världens snällaste häst att leda och mysa med och i hagen springer han aldrig runt eller så, utan betar bara eller knallar runt.

Jag har två andra hästar som är rätt nerviga och lätt far hit och dit för okända ljud och rörelser, men det har valacken aldrig gjort, inte ens när han var liten. Jag hade inte reagerat så starkt på hans beteende om det hade varit någon av min andra hästar. Men efter att ha ridit honom i 10 år och allt gått bra och helt plötsligt blir han konstig ibland, då är det något som inte stämmer.

Anaconda: Hur gjorde du med den hästen du tränade? Om det nu är så att min häst är rädd, vad kan jag göra åt det? Jag har försökt att förstå mig på honom nu i 4 år och "träna" bort det, men inget jag försöker med gör saken bättre utan det blir bara värre och värre. Jag kan inte hoppa med honom längre och det känns som jag snart inte kan rida honom alls.
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Vad glad jag blev att flera redan orkat läsa min berättelse!

Jag tror inte att det att han drar iväg och sedan blir som tokig har något att göra med flyktbeteende. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag tolkar aldrig situationen så. Kanske får jag tänka om där.
Det kan hända var som helst när jag rider, om jag travar på en volt i ridhuset, galopperar mot en hinder eller bara skrittar ute och det är aldrig på samma ställen utan helt "random". Han är en mycket lugn och cool häst annars, är aldrig rädd av sig och hoppar till när jag rider för presenningar som blåser, brevlådelock som smäller och sådant, har aldrig varit flockbunden och haft svårt för att gå ut ensam i skogen. Han är en suverän (har varit i alla fall) hopphäst eftersom han är helt orädd och hoppar allt. Är världens snällaste häst att leda och mysa med och i hagen springer han aldrig runt eller så, utan betar bara eller knallar runt.

Jag har två andra hästar som är rätt nerviga och lätt far hit och dit för okända ljud och rörelser, men det har valacken aldrig gjort, inte ens när han var liten. Jag hade inte reagerat så starkt på hans beteende om det hade varit någon av min andra hästar. Men efter att ha ridit honom i 10 år och allt gått bra och helt plötsligt blir han konstig ibland, då är det något som inte stämmer.

Anaconda: Hur gjorde du med den hästen du tränade? Om det nu är så att min häst är rädd, vad kan jag göra åt det? Jag har försökt att förstå mig på honom nu i 4 år och "träna" bort det, men inget jag försöker med gör saken bättre utan det blir bara värre och värre. Jag kan inte hoppa med honom längre och det känns som jag snart inte kan rida honom alls.

I hans fall var det helt enkelt hans personlighet som var väldigt mycket av det han var, dvs väldigt rädd, ängslig, utåtagerande. Han hade också befäst sina känslor sedan unga år, då han pressats mil ur sin trygghetszon jämt utan möjlighet att backa av,slippa pressen, bli trygg med små steg framåt i taget. Bara att nån skulle sitta upp gjorde att han blev så pressad att han skenade runt eller drog. I stallet var/är han jättetrygg och en riktig kelgris! Likaså i hagen med flocken.
Jag började med att fastställa vad han behövde. En pålitlig ledare att hålla i handen. Repetition, repetition, tills han visade tecken på att ha kopplat över till 'thinkingmode', dvs slickar sig om munnen, sänker och slappnar av i sin spända hjorthals. Eftergift så fort han slappnar av, oavsett hur simpel uppgiften är. Hjälp att utvidga sin bubbla, dvs acceptera var hans gräns går och bara ta honom en liten smula över den, vänta på avslappning innan jag går vidare. Det applicerar jag både på uppgifter på ridbanan (varesig det är på mark eller uppsuttet)samt på promenader eller ridturer ute. Likaså att vi stannar och backar av från press om jag märker att den börjar bli stor.
Gjorde grejer hemma först som engagerade tankeverksamheten och finlir med hovplacering , fokus, och red inte ut förrän han visade tecken på avslappning. Började också med att ha annat hästsällskap med på promenader och ridturer ute.
Eftersom träns och sadel gjorde honom stressad nog så började jag med att lägga det åt sidan och få honom känslomässigt avslappnad för att därefter rida honom barbacka med bara grimma och rep. Det gick jättefort. Det var inga problem att avancera till att lägga på sadel och rida i grimma med lösa reptyglar i skogen, för för hans del hade den pressen släppt. Värre var det att introducera bett igen, för det innebar stress, och även att börja be honom om mer precisa saker med kontakt. Men med tålamod och lyhördhet för hans signaler och väldigt skiftande känslotillstånd så blev det kanon.

Det kan hända att du kan använda något av detta, men jag tror att det är något mer distinkt som är problemet. Din häst har inget bagage att jobba bort, och det verkar ju inte som om han har varit så här känslosam från början utan utvecklat sina känslor på senare tid med anledning av något speciellt. Platsbetingat, smärta, obehag.....du får överväga allas gissningar!:)
Ni har ju redan gjort massor av saker under många år utan problem, så var det inte för min häst.

Jag håller med ovanstående inlägg ang equiterapeut. Finns det en rekommenderad och någorlunda känd sådan där du bor så ta ut den. Veterinär är jätteduktig på sin del, oftast(!), och equiterapeuten på sin. Båda behövs för att ge en helhetsbild, och ofta upptäcker equiterapeuten saker som veterinären inte har utbildning eller erfarenhet i .

Har jag varit luddig i något som du ville förstå mig bättre i så säg till.:laugh:
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Jag ska tillägga, att min häst kanske är mer lik dina andra två över lag. Men ett starkt beteende som kommer från rädsla kan iofs en annars cool häst få Signalerna är ju desamma oavsett de kommer ofta eller bara som ett svar på någon specifik situation.
Det är en sak till som jag inte vill uppmuntra till. Om hästen får de här känslorna bara pga smärta tex, så är det en annan sak. Då är det inte snällt att fokusera på att komma över rädslan, för då är inte den orsaken utan bara symptomet.
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Om det händer helt random skulle jag gissa på antingen synnedsättning eller, kanske mer troligt eftersom jag uppfattar att han fungerar perfekt ibland, att det är smärtrelaterat, kanske en nerv som kommer i kläm?
En långväga teori kan ju också vara att det hänt något när medryttare ridit som gör honom väldigt orolig/osäker.
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Tack så mycket för alla svar!

Jag har verkligen fått mycket att tänka på.

Vi har en equiterapeut på stallet som jag nog ska tala med. Har varit lite skeptisk mot henne tidigare då jag tycker hon hittar på en massa om hästarna hon behandlar, flera av dem har till och med avlivats på hennes inrådan. Fast det skulle jag aldrig göra med min vad det än var för fel på honom (om han inte lider förstås).

Anaconda: Jag tycker att det är helt fantastiskt det du beskriver. Jag beundrar verkligen människor som är som du! Jag har verkligen jobbat med mig själv och mina "problémhästar" länge, men det är så lätt att fastna i sina egna mönster och bara harva på. Att läsa några rader och bara se vad andra tycker kan få en att vakna till. Tack!
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

hade jag varit som du hade jag nog letat upp en annan equiterapeut, som verkar lite mer sansad kanske och som du kan lita på;)
 
Sv: Kan hästar få ADHD?

Tack själv!:o De som tackar dig mest är dina hästar, som får chansen av dig och som har någon som engagerar sig i att förstå dem!:) Det är inte alltid lätt att vara häst i människovärlden, och många hästar får aldrig en rättvis chans.
Belöningen för dig blir allt som DE lär DIG, och det är mäktigt och få förunnat!:D
Jag håller med Franzen, leta upp en annan equiterapeut! Lita på din magkänsla, och ha i beaktande att kvalitetsgarantin på en equiterapeut inte är lika säker som på det veterinärmedicinska området. Vad equiterapeuten har åstadkommit speglas av rekommendationer och vitsord , så lyssna efter sådana!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 263
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 354
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp