Kan hästar ha prestationsångest?

H

Hannalouisee

Hej!
Jag undrar om ni har några idéer eller tankar om min ponny. Hon är världens goaste och är aldrig dum, men däremot, kan hon vara otroligt stoig och är sjukt envis. Men hon har alltid varit hoppglad, och är riktigt bra på det, egentligen. Men i vintras märkte jag att hon slutade bjuda på hinder och misstänkte att hon var halt (även om hon inte visade hälta) så jag tillkallade vet. Hon böjde henne och det visade sig att hon var ganska rejält halt på h.f. Hon fick metacam i 14 dagar och efter det var hon fri från hältan och var pigg och glad igen. Jag satte igång henne långsamt för att vara säker på att hältan skulle komma tillbaka.
Så nu har hon varit frisk i ca fem veckor, men jag börjar misstänka att ngt är fel igen. Hon stannar på minsta lilla hinder, medans den ponny jag egentligen känner inte tvekar på 1.10 m :confused:
Men, det konstiga är, att hon har gått sjukt bra i dressyren hela veckan, och igår när jag satte upp två småstuds hoppade hon det utan att tveka det minsta, tvärtom!
Och så idag på hoppträningen (hoppar i grupp) var hon hyffsat fin ibörjan, hoppade utan att tveka iaf. Men så plötsligt tog det stopp och hon skulle inte en meter till. Och nu snackar jag SMÅhinder (typ 50 cm) i en liten serie. Min hopptränare sa åt mig att gå på henne igen och då hoppade hon. När hon väl kommer in i serien hoppar hon med öronen framåt och tvekar inte, men det känns som om att hon drar sig för att påbörja serien. :cry:
Det kanske låter löjligt, men kan en häst ha prestationsångest eller någonting? För när jag rider själv går det ju bra!?
Vet inte vad jag ska göra, mina idéer är slut och tårarna med för den delen.
Snälla hjäääälp vet inte vad jag ska göra.
Självklart ska jag ta henne till en veterinär igen, men får inte lämna stallet på minst två veckor p.g.a. smitta (givetvis...) Men tills dess, vad ska jag göra?

Tack!
 
Sv: Kan hästar ha prestationsångest?

Jag tror faktist att hästar kan ha någonslags prestationsångest - när vi skaffade en ny islandshäst på hösten blev han genast stressad så fort man bad honom om något. Nu har han bättre självförtroende, och stressar inte alls lika mycket.

Men det jag tror att din häst kan ha nu är helt enkelt dåliga minnen. Hästar har ett ypperligt minne, och om något obehagligt har hänt kommer de länge ihåg det. Om hästen var halt då ni hoppade, så tog det ont, och det kan helt enkelt ha fastnat i huvudet: hoppning = ont.

Fast det var bara min teori, sanningen kan vara något helt annat.

Före du kan kolla med veterinären så skulle jag i alla fall, då det finns risk för hälta, ta det säkra före det osäkra och hoppa bara små hinder (50cm och under), eller till och med bara bommar, och öva mera teknik än att hoppa högt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan hästar ha prestationsångest?

Tror också att en häst kan ha prestationsångest. Min häst hade det när han kom till mig, det var ganska tydligt enligt både mig och tränaren vad som pågick i hans huvud när han var under ryttare: "Åhhhh-jag-är-inte-riktigt-säker-på-om-jag-förstår-vad-du-vill-och-jag-vet-inte-riktigt-hur-jag-ska-åstakomma-det-:cry:-meeeeen...okejjagbaragörsåhärsåkanskekanskedetblirrätt-förlååååååt". Det var ganska hemskt att sitta på honom de första veckorna, han blev så fruktansvärt stressad. Jag och förra ägaren använde väldigt olika ridstilar, hon var ganska hårdhänt och krävande medan jag var mjuk och försiktig på ett annat sätt... och han tyckte att det var jättejobbigt bara att gå på banan och skritta/trava/svänga typ för han blev så osäker på ifall han gjorde rätt.

Nu är han supercool och har ändrat inställning helt och hållet till att bli riden, han tycker att det är jättemysigt.
 
Sv: Kan hästar ha prestationsångest?

"Åhhhh-jag-är-inte-riktigt-säker-på-om-jag-förstår-vad-du-vill-och-jag-vet-inte-riktigt-hur-jag-ska-åstakomma-det-:cry:-meeeeen...okejjagbaragörsåhärsåkanskekanskedetblirrätt-förlååååååt".

Exakt sådan var även vår häst (som jag nämnde). Skönt att se att vår inte har varit den enda :)
 
Sv: Kan hästar ha prestationsångest?

Tack för svaren :) jag ringde vet igår morse och hon kom och undersökte ryggen och böjde henne och kunde imnte hitta någonting. Och det visade sig vara så vi trodde (och så Du trodde Svansko), hon hade tappat självfötroendet efter en mindre allvatlig hälta i vintras. Så veterinären sa åt oss att ta det lite lugnt och långsamt bygga upp självförtroendet på henne igen, få henne att förstå att hoppning=kuuul och inte smärtsamt! Vi ska även pröva löshoppning i helgen så hon får testa och själv se att det inte gör ont. Ibland önskar man att dom kunde prata så att dom kunde berätta vad det är för fel, men jaja, det var ju skönt att det löste sig såhär enkelt :) Tack! ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp