Kan hästar ha tävlingsskräck ?

B

**BORTTAGEN**

Min häst är oftast duktig när vi hopptränar på hemmaplan i paddocken & när vi åker till tränare 1 gg i veckan,men när vi kommer ut på tävling så åker vi alltid hem utvägrade.Han går dock jättefint på framhoppningen.Vi tävlar endast lätta klasser.Jag har hållt på så i snart 2 år!!Har ni varit med om detta & finns det ngn hjälp? Har även låtit en annan tävla honom en klass - han flög av!Hästen är 11 år.
 
uch da det låter ju inte bra!
ta hjälp av en duktig hoppryttare och fråga vad det är som är fel..
för det har ju inget med färgerna ¨på bommarna att göra eller något sådant..
Det kan vara att du spänner dig när du kommer in på banan, osså känner hästen av sig det och blir "rädd"..kan man säga.
Men försök och ta hjälp av en tränare/hoppryttare..det är ju tråkigt om det blir sådant varje gång.
har själv varit med om det....väldigt tråkigt.
 
Oftast så är ju tävlingsskräck att RYTTAREN blir omedvetet annorlunda på tävling.

Men jag är fullt övertygad om att det även finns hästar som reagerar både negativt och positivt på tävling!

Jag har en häst som inte kan sägas ha tävlingsskräck, men däremot så gillade han inte att tävla!
Att jag vet att det inte var mitt fel att det inte funkade, beror på att andra hästar jag tävlat både före och efter, funkat hur bra som helst.

Min häst gillade inte att tävla! Så enkelt var det! På tävling la han av det mesta, och jag fick LYFTA honom runt banan! :crazy:

Att då jämföra med min nuvarande häst som kommer in på banan med attityden "släng er i väggen konkurrenter", och i stort sett alltid går BÄTTRE på tävling än träning!
Har jag haft hiskeliga problem på träning ett tag, kan de problemen vara som bortblåsta på tävlingen! Han lyssnar mkt mer, och gör sitt bästa!

Det enda råd jag kan ge dig, är att försöka tävla din häst mer! Och då på mindre tävlingar, eller på ngn tävling där du kan få hjälp att komma runt banan, även efter att hästen vägrat ut sig!

Jag har en gång frågat överdomaren om jag fick hoppa banan efter tävlingens slut som träning (även jag hade stoppat ut mig), och det var helt ok med domaren!
Och då i de lägena kan jag ju lägga ner hindren så lågt jag vill, bara för att kunna komma runt!
Kanske funkar det för din häst också?

Eller att då åker och tränar banhoppning lite "tävlingslikt" på olika ställen?

Hoppas du får ordning på din häst! Jag håller tummarna!
 
Jag tror inte att en häst kan vara rädd för tävling, men du kanske har överfört din nervositet på hästen. Det bästa är nog att låta någon duktig ryttare tävla hästen ett tag, sedan kan du ta över. Kanske ni kan tävla en klass var? Eller så kan du åka på clear-roundtävlingar som är ett mellanting mellan träning och tävling.

Lycka till!
 
En del hästar har inga tävlingsnerver, de blir jättenervösa när de kommer till en tävlingsplats.

Min kusin hade en ponny som gick kanonbra på tävlingar, han hoppade hur höga hinder som helst. Men på tävling så stannade han ut sig.. Min kusin var inte rädd för att tävla, hon hoppade min häst ibland och de kom runt banan utan att vägra! Så i det här fallet så var det ponnyn.. Han blev så himla nervös var enda gång han kom till en tävling!!!

Prata med en tränare och se till att få hjälp, om hästen inte vill tävla och du vill så borde du kanske se dig om efter en annan häst! Om det nu inte är du som blir nervös! Låt någon annan tävla hästen ett tag (någon som är en van tävlingsryttare) och om hästen uppför sig likadant så är det bara att inse fakta! Han har inga tävlingsnerver!
Du kan även prova att ge örter och se om han lugnar ner sig! Dodson & Horrell har några, kommer inte ihåg vad de heter. Men jag kan kolla upp det..
 
Vet en häst som gick urbra på träningarna, men så fort de kom in på tävlingsbanan så flippade den ur. Efter ett par hinder så stannade den plötsligt upp och började göra piruetter varv efter varv tills den fick gå av banan.
Tack och lov gick det över, mystiskt nog.
 
Vi har likadan B-ponnydam. På träning seglar hon över hindren, går på och verkligen suger tag i hindren. På hopptävlingar går musten ur henne oavsett om det är hemma eller borta. I bästa fall stannar hon en gång på varje hinder vilket innebär uteslutning efter 2:a hindret. Ibland vägrar hon ut sig på första. Det spelar ingen roll vem som rider och vad man gör. Hon VILL inte hoppa på tävling.
 
På ridskolan där jag red när jag var liten hade de en ponny som definitivt hade tävlingsskräck. Han var en otroligt lugn ponny som var ganska duktig på att hoppa, men när det var klubbtävling i samma ridhus började han stegra sig och skutta så fort han kom in på banan. Det fanns inte en chans att få honom att göra någonting alls, han blev som förbytt! Det spelade ingen roll vem som red honom eller om det var mycket eller lite publik, han blev som galen. Hoppa banor i allmänhet hade han inga som helst problem med även om hindren var lite högre, men när det gällde tävling klarade han inte ens av en blåbärshoppning.
 
prova med att hoppa din häst på anorlunda hindertypper som: färjglada hinder, hinder med fladrande saker innan eller efter, ta ut hästen mycket kanske du bara kan ta ut hästen till någon tävling utan att tävla?! låt den få se lite folk! kanske det till och med kan vara så att din häst börjar se lite dåligt?! eller så gillar den bara inte att tävla! av vänj den med det med att tillexempel ge den ett äpple eller anat sorts godis när du kommer ut på en tävling! rid ut MYCKET så att hästen får se sig lite omkring! men framför allt tävla INTE fören du vet att både du och hästen är redå!
lycka till! kramar//amanda! :bump:
 
Sv: Kan hästar ha tävlingsskräck ?

hejhej, min ponny är precis likadan han är jätte snäll på framridningen och såå, men på banan UTVÄGRADE och diskvalificeradé..
Jag har funderat mycket på detta och haft honom i olika miljöer och så, och kommit på att han själv tycker det blir stressigt och jobbigt för honom, han stressar upp sig själv och blir jätte nervös och vet värken ut eller in.. Så jag har tränat mycket i stressiga miljöer med massa folk och hästar i.. Har hjälpt oss mycket..

MVH // Mickan
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 154
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp