kan hästen ha ont??

B

**BORTTAGEN**

det gäller en häst, 4 år, som jag hjälper till att träna...hon har kommit till oss ganska nyligen. hon har haft stora problem med traven i de få starter hon har gjort och vi har kollat upp henne grundligt och vet vad vi ska göra, till en början ska hon ridtränas. där hon stod innan har de haft stora probelm vid ridningen, hon var snäll till en början men blev sedan typ livsfarlig, reste sig (högt) kastade sig i diken , stack m.m. m.m. dom tänkte att hon kanske hade ont någon stans. Jag har börjat rida henne nu, och första gångerna var hon skaplig, men när vi skulle å förbi en läskig ladugård där det låter en massa vart det tvärstopp och hon reste sig m.m. jag satte på henne helstängt och sedan dess har hon varit helt ok. nu till min fråga, (vi har ju alltså kollat upp henne och hon ska inte ha ont nån stans men man vet ju aldrig)
Visst skulle hon visa och protestera om hon hade ont trots helstängt??
 
Det är jättesvårt att säga om just din häst har ont. Men när hästar protesterar på det sätt din häst gjorde, dvs du vill en sak och hon visar tydligt att hon itne vill, så tror jag mest att det är dumheter.
hälsningar gulan fd.gulla
 
På beskrivningen av hur hon var hos förra ägaren låter det som att hon har ont nånstans. Men om hon efter att du börjat rida bara tjorvar vid specifika ställen (typ röda postlådan, stora stenen) så kan det mycket väl vara för att pigga upp ridturen lite.

Men, gjorde du nåt speciellt vid ladugården? Galoppfattning, skänkelvikning el nåt annat? Det kan ju vara så att en viss rörelse gör ont för henne att göra. Har ni haft ut massör el equiterapeut, det kan vara väl investerade pengar.

Och sist men inte minst en sak som många som ridtränar travare missar: sadeln. Passar den verkligen? Du sparar pengar i längden på att ta ut en sadelmakare som kollar hästen och sadeln och ev stoppar om om det behövs el tipsar om andra sadlar som skulle kunna passa. Om du tror att sadeln inte passar så rid hellre barbacka, men ta det lugnt om hon har dåligt med ryggmuskler.

Torra fläckar, ruggad päls, ojämnt avtryck på schabrak/vojlock är tecken på att sadeln inte passar.
 
mycket möjligt att h*n har ont. precis sådär har min häst betett sig under några veckor nu och jag trott det var trots då han inte visat hälta på någe sätt. Men nu har han börjat visa hälta så det har legat och grott och protesterna som jag trodde var tjureri var inte det utan han ville visa att han hade ont. :(
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp